/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Råd til at komme ud af økonomi
Fra : Neessen
Vist : 1666 gange
100 point
Dato : 24-02-09 15:18

Vi er en hustand med en indtægt efter skat på kr. 22.500,. ud af disse skal betales faste udgifter for kr. 17.000,- pr. måned. De store poster her er husleje kr. 5.750,- , vuggestueplads(25 timer pr. uge) kr. 2.500,- samt afdrag på gæld (fordelt på et stort lån og et lille lån, men til sammen er gælden på kr. 380.000,-) kr. 4.700,-

Det giver os et rådigheds beløb kr. 5.500 pr mdr. og i følge vores bank burde en familie på 2 voksne og et barn, som vores, have et rådighedsbeløb på kr. 11.000,-

Vi kæmper hver måned med overtræk og det er ikke fordi vi flottere os på nogen måde. Vi har skåret så meget ind til benet som muligt.
For at dække overtrækkene har vi opsagt en pensionsordning og fået dette beløb udbetalt før tid med de skattemæssige konsekvenser det nu har, lånt flere penge i banken, brugt feriepengene., udskudt service og vedligeholdelse af bil (bl.a. ingen vinterdæk i år)

Er der nogen der har gode råd til hvad vi yderligere kan gøre og hvorledes vi kan blive gældsfrie, som er vores største ønske.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-02-09 15:28

I bliver nødt til at kigge på det relativt store beløb i bruger på faste udgifter når Bank, husleje og vuggestue er betalt.

Det lyder som om forbruget kunne skæres yderligere ned.

Vil stærkt fraråde at opsige pensions opsparingen før det er en del af en endelig plan der fjerner gælden. Ellers er det bare som at tisse i bukserne for at holde varmen.

Der er to veje at gå at sætte indtægterne op eller udgifterne ned. Ekstra job i en periode er en mulighed, deles om avisrute eller lign.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 15:43

Citat
Det giver os et rådigheds beløb kr. 5.500 pr mdr. og i følge vores bank burde en familie på 2 voksne og et barn, som vores, have et rådighedsbeløb på kr. 11.000,-

Hvad skal rådighedsbeløbet dække ???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-09 16:03

Nu kommer det jo lidt an på hvordan gælden er opstået, men prøv at undersøge mulighederne for gældssanering

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-02-09 16:30

Rådighedsbeløbet er til mad og tøj og sko og personlig pleje, det skal der bruges penge til.
Herefter kommer potteplanter og køkkengrej og andre husholdningsudgifter, og lidt håndværktøj til handyman-brug, så er der også nyanskaffelser som PC til børnene når den tid kommer. Hunden og katten skal også have mad.
Dertil kommer tandlægebesøg samt medicin, og man kan ikke hele året holde ud at spise discount-mad, der skal noget lækkert på bordet nu og da.

Man kan vride penge ud af madbudgettet ved at gennemlæse tilbudsaviserne og købe stort ind når der noget virkeligt billigt, men det bider sig selv i halen hvis man ikke lige har penge til at købe for når lejligheden viser sig.
Jeg har ikke selv "for mange penge" nogle dage og køber derfor en enkelt pakke fars selv om der er tilbud på fire pakker, det bliver sgu alt for dyrt i længden, derfor er en ugentlig madplan på sin plads så man kan planlægge indkøbet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-09 16:34

Her er et par muligheder.
Afskaf bilen, med mindre den er strengt nødvendig for at opretholde indtægten.

Lad være med overtræk og nye lån. Det gør kun situationen værre

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-09 16:36

Hmm jeres faste udgifter er 17000,00
Det du nævner giver 12650,00
Hvad er de sidste 4450 til ?? (bil, forsikringer, telefon osv) ????
og som ans spørger efter: hvad skal rådighedsbeløbet dække ???

MVH

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-02-09 17:11

Flyt i noget der er billige, opsig vuggestuen, få flere jobs, sælg jeres ting. Hvis i for eksempel har 2 biler så sælg den ene eller begge 2 og brug bus tog eller cykel og sælg fladskærm tv og smykker møbler osv osv.
Køb billigt mad og lav mad der hjemme hver dag og spis ikke ude.

Lad være med at betale licens og skat osv hvis i kan komme til det.

Skru ned for varmen og brug ikke så meget varm vand når i bader osv.

Har i set luxus fælden i tv ? det er lige et program for jer. Det kan være i kan tilmelde jer hvis man stadig kan det. Ellers se det i tv jeg mener det er tv2 det er ret godt.

Det var et par som blev gift fordi de så fik flere penge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 17:29

Citat
Det giver os et rådigheds beløb kr. 5.500 pr mdr. og i følge vores bank burde en familie på 2 voksne og et barn, som vores, have et rådighedsbeløb på kr. 11.000,-

Du bør svare på, hvad det rådighedsbeløb skal dække !!!

Der er ikke mange familier der har et rådighedsbeløb på 11.000 kr. pr. måned .... så hvad skal de 5.500 kr. dække ???

Citat
Vi er en hustand med en indtægt efter skat på kr. 22.500

Har du så medregnet "børnechecken" ???

Og som viskinge skriver

Citat
Det du nævner giver 12650,00
Hvad er de sidste 4450 til ?? (bil, forsikringer, telefon osv) ????

Jeg har læst lidt i din profil ... http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=3016

Bl.a. skriver du om "au pair" betaler du/I for en au pair - pige ???

Bankerne er ikke enige om hvilket rådighedsbeløb en familie bør/skal have ...

http://www.banktorvet.dk/artikler/raadighedsbeloeb-et-vigtigt-noegletal/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-09 19:27

I kan melde jer ud af fagforeningen, så i kun er i a-kassen

Frameld ekstra tv-kanaler, så i kun har de alm 1-2 stykker dr1 dr2 tv2, alle kanaler er efterhånden genudsendelser og reklamer alligevel

Køb tøj i genbrugsbutikker - meget er næsten nyt

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-02-09 21:21

ikke meget tilbagemelding fra neeseen.

Det er jo en klassiker. Hver gang der er nogle der "påstår" de har for lidt penge, dukker der altid et bestemt lille ord op, nemlig: gæld.

Har i købt noget for de 380000 (bil, campongvogn eller lign.) ?? i så fald kan det måske realiseres, så gælden kunne komme ned, med evt. lavere afdrag til følge. Som det ser ud i øjeblikket med afdrag på 4700 om måneden, og en rente på 7 % (men den er måske højere) vil det tage jer godt 9 år at få udryddet gælden !!! Det virker næsten uoverskueligt, når I skal leve på smalkost i over 9 år.

men lad os høre lidt mere.

MVH

Kommentar
Fra : Neessen

Dato : 24-02-09 22:10

Rådighedsbeløb skal de daglig ting, som madindkøb, tøj til barnet, bleer, rengøringsmidler, kontaktlinser, tandlæge, medicin og andet der nu skal til for at få en dagligdag til at fungere.

Gælden er en kombination af SU lån og et lån til en tidligere bolig, som gav tab ved salg.

De sidste penge til de faste udgifter går til licens, mobiltelefon, a-kasse, forsikringer til indbo og bil, vægtafgift, vand, varme og el. Så er der ellers ikke langt om til de resterende kr. 4450,-

Vi ejer ikke noget smart fladsskærm tv eller andre ting som kan sælges. Eller nogen dyre tvpakker eller au pair.

Med hensyn til gældsanering er det ingen mulighed. Jeg har lånt nogen penge og skal derfor også betale dem tilbage og ikke bare stikke halen mellem.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-02-09 22:16

Dybest set, er det jo jer selv, der har gældsat jer, og det er derfor også jer selv, der skal bringe - jer selv - ud af det, som I selv har bragt jer I.

Der er flere gode råd ovenfor, men vi har ikke fået oplyst nok om årsagen til jeres situation, som flere allerede har skrevet.

Vær ærlige overfor jer selv, og hvis i har/har haft et overforbrug, så få det bragt ned - omgående, og forvent ingen medlidenhed.

Ærlighed varer længst.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-09 22:38

Ejendom solgt med tab og SU gæld kan ikke give gældssanering alligevel, så der er ingen andre muligheder end at finde bedre betalte jobs, eller en billigere bolig, eller i det hele taget skrue ned for forbruget

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-09 22:41

Citat
Det giver os et rådigheds beløb kr. 5.500 pr mdr.

Der er mange, der må leve for mindre.

I det rådighedsbeløb er børnechecken så medregnet ???

Er du gift og arbejder din hustru også ??? Hvis i er gift og din hustru ikke har indtægt, så kan du tale med SKAT og få overført hendes fradrag.

Citat
Rådighedsbeløb skal de daglig ting, som madindkøb, tøj til barnet, bleer, rengøringsmidler, kontaktlinser, tandlæge, medicin og andet der nu skal til for at få en dagligdag til at fungere.

Det er jo ikke hver måned, at det er en udgift (når der lige ses bort fra udgifterne til mad og bleer)

Men børnechecken kompenserer jo for nogle at de udgifter som forældre har til barn/børn.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-02-09 01:59

Nu falder jeg straks over de kontaktlinser som må anbringes under unødvendig luksus..
Medmindre at man har et job som tvinger folk til at smide brillerne grundet fare ser jeg kun kontaktlinser som en dyr dille. Jeg har selv brugt briller i næsten 50 år, det sidste par pokkers dyre, men set over den periode hvor jeg har haft dem er det langt billigere end kontaktlinser.

Lånene er groft udregnet betalt om 10 år, i mellemtiden er børnene så blevet endnu dyrere, så I er nødt til at sætte hårdt allerede for at have lidt mere til dem.

Regeringens skatteforslag som er kommet frem i dag giver lidt mere til os, tilsyneladende, rentefradraget bliver som ventet ikke ændret for husejere, men der bliver ikke nævnt noget om rentefradrag for anden privat gæld.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-09 09:37

Da I begge har arbejde og det ikke er en (stor nok) gæld til gældssanering, er det udelukket.

At diverse banker stiller "krav" om 11.000 kr. i rådighedsbeløb, skal alene ses på baggrund af, at de ved lån o.l. vil sikre deres egen r..!

Et realistisk råderum er for mange for to voksne og to børn 6.000 til. 7.000 kr. om måneden incl. alle "indtægter". (Børnecheck, boligsikring osv.).

At komme ud af den gæld - kan I nu en gang kun komme ved at betale Jeres gæld! Der er to muligheder. den ene er, at hvis I har lån (klatgæld) forskellige steder, så prøv om I kan samle jeres lån (ikke SU) - hvis det er muligt. Den anden mulighed er, at I får lavet aftaler med dem i skylder penge, om, at i kan få nedsat afdragene, det har så den konsikvans, at Jeres lån bliver "langstrakt" over en lænmgere periode - og dermed også dyrere.

At I skal spare i Jeres hverdag, kan I nok selv finde ud af, spørgsmålet er så om I selvg er klar over hvor I kan spare. I har måske selv den opfattelse, at I sparer. hvis I ikke allerede har et budget, så få hurtigst muligt lavet et budget - et budget der viser hvad I bruger penge på. Hvor meget til mad, bleer, benzin, én grad lavere temp. i hjemmet = 5% billigere, tøjvask = fuld maskine hver gang. Ingen tørretumbler = tøj på tørresnoren, Unødig belysning/strømforbrug osv. Skriv gerne Jeres diverse forbrug ned en gang om måneden - hvis I ikke gør det i forvejen.

I skal gøre Jer helt bevist om, hvad I bruger af energi og ovrigt forbrug detaljeret, så kan I efterfølgende have overblik over havd I bruger og hver I eventuelt kan sætte ekstra ind for at spare/afdrage.

Når Du spørger Neessen, så er det jo bl.a. fordi I ikke har et fuldt overblik, og det er det I skal skabe Jer. Hel og lykke med det!

Godkendelse af svar
Fra : Neessen

Dato : 25-02-09 10:05

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-02-09 10:06

Selv tak Neessen