/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Fonts / Spørgsmål
10  Bille1948 320
Fonts gennem tiderne
Fra : svendgiversen
Vist : 959 gange
220 point
Dato : 21-02-09 21:02

Lige som vi har slægter og sprogstammer har vi jo også bogstaver.

Findes der oversigter, der viser hvordan de har udviklet sig og bredt sig op gennem Europa?
Helt fra Ægypterne, Araberne og Grækerne, via Romerne til Gotisk og alle dem vi nu finder i Word.
(Lad os se bort fra de kinesiske og andre for os helt fremmede tegn, selv om de kom først).

Papir og penne, begge i udvidet betydning, har jo spillet en rolle for udseendet/kompleksiteten.
(Jøderne havde jo stentavler lige som vore runer, men skrift på papyros var nu flottere)

Romerne med de karakteristiske fødder, var det ikke for at man lettere kun følge teksten?
Og munkene, der skrev fantastisk flot i hånden, til opfindelsen af trykke maskiner og nye fonte...

Hvilke kriterier har Micro Soft mon haft for at udvælge netop de fonde vi kan bruge i dag.
Og hvad har de fravalgt, som andre eksempelvis i den grafiske branche, har rådighed over?

Hvem kommer med en historisk oversigt?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-02-09 21:08

Wikipedia har helt sikkert noget om det: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_western_typography

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-09 22:34

Det er en god begyndelse du har fundet scooter,
men den viser ikke hvordan bogstaverne har bredt sig og udviklet op gennem Europa.

Eksempelvis kom "Old English" til UK via Romerne, Normannerne eller senere Gotisk?

Og der ligger jo meget før dette, startende ved papyros...

Kommentar
Fra : iah

Dato : 21-02-09 23:13
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-09 00:57

Du skriver at du ikke vil tage helt fremmede skriftsystemer med. Alligevel nævner du ægypterne, som ikke bygger på bogstaver, men nærmere billedtegn, ligesom kinesisk.
Jeg troer de første som brugte nogle få tegn ( under 100) til det hele var Sumerne . De havde kiler man kunne presse ned i vådt ler og så danne bedydningen efter hvordan de vendte og grupperedes.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr

Dato : 22-02-09 09:49

Prøv at få dem på biblioteket til at hjælpe med at finde og evt. bestille noget til digog du skal være efter dem, for oftest laver de bare en søgning på det næste større bibliotek og ikke i guldgruben i Kbh.

Jeg mener at kunne erindre at ha' siddet og savlet over sådan en bog, men om den var dansk eller engelsk, det kan jeg altså simpelthen ikke huske. Men den var go' med masser af super flotte illustrationer helt tilbage fra tidernes morgen, til de futuristiske skrifttyper samt fx. billedsproget på den der "dims" de engang sendte ud i rummet med indridset billede af en mand og en kvinde og vistnok indeholdt en LP + sådan lidt af det løse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-09 10:20

Ja transor, jeg medtog ægypterne fordi de jo kom med de første input til den middelhavs kultur
vore tegn og bogstaver bygger på.

Jeg burde også have nævnt Sumerne, hvis det er dem ovre ved floderne, der byggede babelstårnet.
Også en stor del af vor kultur kom jo fra Lilleasien, hvor jeg kun nævnte Jøderne og Araberne:
10 tals systemet, anvendelsen af jern, tæpper, vin mm...

Men jeg mener at have lært, at ægypterne både have billeder og tegn og noget tredie midt imellem?
Som vist her ligner det da bogstaver, men det er måske lidt nyere?
http://en.wikipedia.org/wiki/Papyrus

Fandt man ikke også en sten i Middelhavet hvor der på den ene side stod en tekst på græsk
og på den anden ægyptisk, noget man benyttede til at tyde hioglyfferne??

Og iah, det var dog et fantastisk link.
Jeg tror hellere jeg ville have haft det på engelsk, automat oversættelsen virker forvirrende.
Og jeg må indrømme jeg gjorde mig ikke klar hvor omfattende spørgsmålet var, da jeg stillede det.
Der er jo basis for flere doktor afhandlinger...

I hvert fald for stor kandu, men når man har et helt afsnit med fonts, er det jo nærliggende at søge relationer mellem disse, og nu havde vi lige et aktuelt old engelsk tilfælde...

Måske kunne vi lige dyrke de mest brugte, jeg har forstået fødderne rigtigt letter læsningen,
men at man foretrækker sans serif i overskrifter.

Når der er noget der hedder Times, er det så avisen der havde/skabte sine egne fonts?
Har skrive maskine fabrikanter og andre også skabt fonts??

Og hvad er mest brugt, hurtigst og lettest at læse? Courier, Ariel eller hvilken??
Er det så den vi må bruge her i kandu? Og når vi læser bøger??

Hvis vi skulle skabe et nyt effektivt font system i dag, ville det så være 2tal barberet for overfødige
stumme tegn som de nye sms beskeder???

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-02-09 12:10

Citat
Jeg tror hellere jeg ville have haft det på engelsk...

Så får du det da lige lionket på originalsproget:

http://www.w3.org/TR/CSS2/fonts.html

Kommentar
Fra : iah

Dato : 22-02-09 12:11

lionket = Linket - sådna bare for en ordens skyld

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 22-02-09 19:25

Læssevis af Fonts:

http://images.google.dk/images?hl=da&q=fonts&gbv=2

Forresten høre vi, på Teknisk Skole (som typograf-lærling), om hvordan Romerne, når de skulle hugge ord ind i sten,
at de øverste særninger vat lid større, og så blev de lidt mindre og mindre nedaf.

(Hvis det var store stenflader)

Og den måde, så de ud som at alle sætninger med skrif var lige store.

Ganske fikst ... Og så for så læææænge siiiden...

JR

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 22-02-09 19:26

Ja, der var vist nogle "tyrk-fejl", ser jeg ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-09 21:08

Også tak til dig JR...
Findes der virkelig så mange fonts? Det er jo helt uoverskueligt...

Hvad bruger du? og hvorfor??
Hvad er det vi bruger her i kandu? Og hvordan kan jeg se det??

Jeg er ved at læse en krimi, mon det er de samme fonts? Hvordan kan jeg se det??

Se også mine spørgsmål fra i formiddags...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-09 22:04

Disse er skrevet i word med 5 forskellige fonde og kopieret: Gg Gg Gg Gg Gg

De tre sidste bøger jeg har læst har alle den lukkede bolle under det lille g.

Så én ting er sikker: kandu og krimier har forskellige fonts...

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 23-02-09 07:30

Der er vist "millioner" af fonts
Og mange er, stort set, de samme.

Times har en hel del "tvillinger". F.eks Bodoni.(Men Times, er stadig "lidt" pænere)

Arial har også mange "Look alike" - Helvetica, f.eks.

Hvem der så kom først ... ja, det kan man jo undersøge, hvis man har lyst.

Jeg bruger en del special skrifter, som er helt anderledes:

akaPostley, Jokermann, Medusa, Atlas, o.s.v

Sjove, specielle, skøre.

Men det er mest til overskrifter og sjov.
Små plakater, fødselsdags-kort osv.

"Brød-skrifter" (almindelig skrift) bruger jeg helst Times (hedder den på en Mac) og Times New Roman (Hedder den samme jo på en PC).

Og en skrift, jeg bruger meget er Arial Narrow.
Den virker behagelig, og så kan man "klemme" lidt mere ind, fordi den en "smal".

JR

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 23-02-09 07:37

Her kan man finde skrifter at enhver art :

http://www.typenow.net/

Specielle, almindelige, skøre, flotte.

OG:

Tema skrifter...

The Beatles, CocaCola, Metallica, Indiana Jones - Brand-skrifter, musik-skrifter m.m.

God fornøjelse

JR

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 23-02-09 07:43

Times og Arial

har, tror jeg, 50-100 (hvis ikke flere) skrifter, som man godt kunne tro var Times og Arial.

Så lidt forskel er der på dem.

Det behøver jo ikke være efterligninger.
Skrift-fremstilleren kan have skabt en skrift uden at kende "originalen"
(Hvad det så er for en)

Men nogen gange tænker man jo: Kopi

Accepteret svar
Fra : JørnRudolph

Modtaget 220 point
Dato : 23-02-09 14:34

Denne, smarte side, syntes jeg, indetificerer en skrift:

http://www.identifont.com/index.html

Den kan fortælle hvem som har tegnet den, hvornår den er opfundet, m.m.

Det er ikke sikkert den kender ALLE skrifter...

F.eks. prøvede jeg at slå akaPostley op i søgelinien...
men dén kendte den altså ikke...
OK, den er heller ikke helt almindelig, og alment kendt.

Men speciel, og flot, syntes jeg.

Prøv at finde en anden skrift, og se om den er der, og hvad du får af oplysninger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-09 14:56

Det var lige hvad jeg havde brug for JR.

Den viser jo også hvem og hvornår, egenskaber, og fonts der ligner...
Der er vist ikke mange der kender den? Måske skulle du stille den som tip??
Så får du top karakter fra mig...

Hils din bror Bob.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 23-02-09 15:02

Jeg har lige skrevet den som "Tip"

Og her er noget mere:

http://terpconnect.umd.edu/~rfradkin/alphapage.html

Fundet på denne:
http://infoguide.emu.dk/CategoryProcessor.pub?catid=1844

En side beregnet for skoleelever 10-12 klasse...

(Men vi andre kan sagtens lære noget) !!!

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 23-02-09 15:05
Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 23-02-09 15:07

Wiki skriver (naturligvis) også noget....

http://en.wikipedia.org/wiki/Typeface

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-09 15:11

Som du da kan...

Den sidste er allerede nævnt i det første spørgsmål med Old English.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-09 15:19

Tak for svaret JørnRudolph.