/ Forside/ Interesser / Rejser / Feriesteder / Spørgsmål
10  qfha 400
Ægypten
Fra : karin42
Vist : 586 gange
25 point
Dato : 19-02-09 19:19

Vi tar på ferie i Ægypten om 14 dage . Da det er et muslimsk land er vi godt klar over at kulturen er en anden , og vi har selvfølgelig tænkt og følge de regler der nu er.
Hvem har rejseerfaringen i dette land ?

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 35 point
Dato : 19-02-09 20:02

Kommer meget an på hvor i Egypten du skal. Hvis der er tale om Sharm El-Sheik så er det meget internationalt.

Andre steder skal du bare udvise almindelig sund sans og høflighed og det vil i praksis sige ikke for megen nøgenhed og ikke for meget spiritus offentlige steder.

Hvis man holder sig fra de mest fattige steder så er egyptere et rimeligt tolerant folk.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 19-02-09 20:10

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

det er faktisk sharm El - Sheik og det lyder godt , vi har ikke tænkt os at gå ud i fattigkvarterene , hvad skulle vi også der !

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-02-09 20:14

God tur. Sørg for at komme ud og dykke.

Hvis i skal ud og spise så prøv og find fiskerestauranter.

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 19-02-09 20:25

Har lige været i Hurgharda, som er meget lig det sted I skal hen. Jeg holdt mig mest på hotel-området, for kunne ikke holde de ihærdige sælgere på gaden ud, så et godt råd. Hold jer indendørs De gør alt for at sælge souvenirs mm. til jer. Det er ret belastende. Har ikke prøvet så irriterende et folkefærd i andre lande.

God rejse og mvh fra timeglas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-09 20:49

Du skal til en turistfælde, hvor man er meget tolerente, så længe man tjener på tosserne.

Hvis du vil have respekt gælder dert værdig optræden og ordentlig påklædning når man er i hotellets restaurant mv.

Diverse sælgere skal du bare overhøre og slet ikke reagere på.
Det er svært for vesterlændinge som er vant til at svare og reagere når folk henvender sig. Det udnytter souvenirsælgerne.
Turistbutikkerne i ægypten har ingen varer ud over postkort, som er værd at tage med hjem. billige tilbud på guld og sølv kan umuligt være ægte.

Men ind i Cairo kan man finde gode atikbutikker.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 19-02-09 21:00

Prøv at tage til Dahab når i er der, det er et fantastisk sted.

Kommer der selv jævnligt, hvis du har brug for yderligere info er du velkommen til at skrive.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 19-02-09 22:19

jeg takker for alle de gode og velmenene indlæg.

Turistfælder kender vi lidt til , da vi har været i Marokko et par gange - det er også decideret sol ferie vi går efter og det lyder til at solen er velvillig .

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 20-02-09 09:32

Dahab - hvor ligger det så lige ? vi er kun i landet i en uge , så det er begrænset hvor langt vi vil køre omkring .

Det var meningen at vi skulle afsted i 14 dage , men vi vil lige se landet lidt an

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-02-09 13:59

Sharm er et sted med fantastisk dykning, skønne vandtemperaturer og dejlig sol og temperatur, men det er en turistfælde af rang og kun nogle få kunstige strande.

Plastik over det hele sammen med neon. Sådan cirka verdens grimmeste sted !

Man får ikke noget sandt billed af Egypten ved at besøge Sharm.

Vil personligt kun besøge stedet for at dykke.

Dahab kan sammenlignes meget med Sharm, dog sker der absolut intet i Dahab.

Men et godt sted at lave ingenting hvis man gerne vil have sol og varme men absolut ikke en seværdighed der er værd at køre efter.

I Sharm kan man sejle på forskellige udflugter blandt andet til deres nationalpark Ras ............. ........ Hvor man kan dykke med snorkel med guide.

Rødehavet er utroligt velegnet til snorkeldykning fordi man har + 10 meters sigt hele tiden så man behøver ikke at komme tæt på for at se noget.

Hurghada som er på den anden side kan jeg ikke anbefale andet end som base for dykkertur. Revet er faldet sammen ud for Hurghada pga af at det er slidt for hårdt og byen bærer også præg af forfald og discount.

Det er billigt at tage til Sharm men igen vil jeg påstå at pris og kvalitet hænger sammen. Alle steder du møder Egyptere vil de prøve at flå dig.

Gadesælgere er dog ikke et særligt problem i Sharm da de reguleres hårdt af politiet.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 20-02-09 20:03

Dahab er absolut ikke som Sharm, personligt kan jeg ikke fordrage Sharm pga alle turisterne og gadesælgerne.

Dahab ligger ca 90 km nord for Sharm, og er absolut et besøg værd.
Og er desuden meget nemmere at dykke fra end Sharm da koralerne starter ca 3 meter ude i vandet, så tag en snorkel med og prøv at snorkle der.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 21-02-09 13:50

Endnu engang tak for de forskellige kommentarer. Da vi ikke er af nyere dato bekymrer vi os ikke så meget om hvor det er godt at dykke - og gade sælgere har vi som før udtalt også så rigeligt prøvet i Marokke.

Vi rejser udelukkende efter solen.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 27-03-09 16:54

Efter en dejlig ferie i Egypten er vi atter hjemme . Det var en god tur med masser af sol og varme.

det ringeste var dog at flyveren var så tæt pakket af mennesker at man ikke kunne vrikke med et øre.

Efterfølgende har vi også klaget til arrangøren , men ikke fået nogen tilbagemelding , hvad vi finder uopdragent .

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 27-03-09 17:16

Det med at kunne vrikke med ørerne er nok desværre ikke det de lytter mest til. Man acceptere at flyveturen er på de præmisser, når man flyver monkey class.

Godt at høre at I havde en god tur. Og hvordan gik det så med souvenir sælgerne ?

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 30-01-10 10:12

ang. de der søgte at sælge ting og sager havde vi overhovedet intet problem , vi afviste dem venlig og bestemt .
Så det kan anbefales at ta' en tur til ægypten , hvis man kan tage den anderledes kultur, ellers er det nok bedst og rejse til et sted i vores eget land.