/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Hyperlink/Bogmærke
Fra : brindt
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 19-02-09 07:50

På min hjemmeside, vil jeg gerne linke fra en webside til et bestemt sted på en anden webside.

Jeg mener, jeg har oprettet det korrekt, og det virker også, hvis jeg prøver det fra FrontPage "Eksempel", men det virker ikke på min hjemmeside. Der kommer blot en meddelelse om, at siden ikke eksisterer.

Jeg har oprettet et bogmærke på den side jeg vil linke til og navndøbt det.
Jeg har oprettet et hyperlink til bogmærkenavnet på den side jeg vil linke fra.

Er der en der kan gennemskue, hvad jeg mangler eller eventuelt gør forkert?

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-09 08:49

Kan du ikke give os html koden for det link du har lavet? Det er lidt svært at finde ud af hvad der skulle være galt uden at vide hvordan det ser ud. Hvis du ikke kan finde html koden kan du evt. lægge siden et sted på nettet og give os adressen.

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 19-02-09 09:08

Skal prøve:

Bogmærket ser sådan ud:

<p><font face="Verdana" size="2"><a name="morten christensen"></a>Matr.
      nr. 21, Klitmøller<br>

Hyperlink hertil ser sådan ud:

   <a target="_blank" href="stamtavlebemærninger.htm#Morten_Christensen">Morten Christensen Kløvborg</a></b></i><br>

Håber det er, hvad du efterlyser?

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-09 09:41

Hej

Jeg går ud fra at bogmærket <a name="morten christensen"></a> findes i filen stamtavlebemærninger.htm. Hvis det er rigtigt så er problemet at du kalder bogmærket med et forkert navn. Du skal ændre dit link så der i stedet står <a target="_blank" href="stamtavlebemærninger.htm#morten christensen">. Altså forskellen er at du har mellemrum i det ene tilfælde og understreg i det andet. Jeg har lige testet det og det burde virke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-09 09:47

Og i href har du Morten med stort M, brug små bogstaver til alle link, ingen mellemrum, brug underscore, så er der større chance for ikke at lave uorden i det

mvh klaudi

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-09 09:58

Det store bogstav gør faktisk ikke det store da internetbrowsere ikke er case sensitive mht. adresser. Du kan f.eks. sagtens skrive WWW.GOOGLE.DK eller www.gOOgle.dk, den kan sagtens finde ud af det, i hvert fald på Windows (kan ikke udtale mig om andre OS).
Men det er bestemt god skik at holde det ensartet. Mht. det med at bruge understreg i stedet for mellemrum så er det igen ikke noget teknisk krav, men alligevel et råd jeg ville følge, da det bliver mere overskueligt (du får ikke alle de grimme "%20" i din adresse)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-09 10:04

Jeg har da haft problemer med store og små bogstaver, der er nogle web hoteller, eller hva man nu kalder dem, der hvor siden ligger, de skelner mellem STORT og småt

mvh klaudi

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 19-02-09 10:32

Citat
Jeg har oprettet et hyperlink til bogmærkenavnet på den side jeg vil linke fra.

Og du har husket at gemme dit bogmærke også, ellers kan FP ikke finde det.
Når du opretter linket til bogmærket, skal du ikke lave det som et almindeligt link, men som en henvisning til et bogmærke, så skulle det virke.

Men husk at gemme 'Morten Christensen' som et bogmærke.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 19-02-09 10:33

Citat
Der kommer blot en meddelelse om, at siden ikke eksisterer.

Og du har vel lagt siden op, sammen med de nye ændringer.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-09 10:33

Mon ikke det er fordi du bruger æ brug ikke æ ø og å. Omdøb den side med æ og ret linket tilsvarende.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 19-02-09 10:44

Citat
Mon ikke det er fordi du bruger æ

Det kan godt være derfor, da mange servere ikke kan forstå disse bogstaver

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 19-02-09 10:45

OK - Jeg har lavet helt nyt bogmærke og link efter jeres anvisninger, og nu ser hyperlink så sådan ud:

<a target="_blank" href="stamtavlebemærninger.htm#morten_christensen">Morten Christensen Kløvborg</a></b></i><br>

Bogmærke sådan:

<p><font face="Verdana" size="2"><a name="morten_christensen"></a>Matr.
      nr. 21, Klitmøller<br>

Det har desværre ikke hjulpet - men i "eksempel" i FrontPage virker det fint?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-02-09 10:51

Som bentjuul skriver
stamtavlebemærninger.htm
ret til
stamtavlebemaerninger.htm

mvh klaudi

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-09 10:58

Jeg har fælgende to filer:

stamtavlebemaerkninger.htm
Kode
<html>
<body>

<a target="_blank" href="stamtavlebemaerkninger.htm#morten_christensen">Morten Christensen Kløvborg</a>

</body>
</html>

Jeg har testet det i flere browsere, og det virker fint (den finder ned til bogmærket).

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 19-02-09 11:00

Hmm, kandu har vist sine problemer...
Jeg deler dem op i to indlæg:

stamtavlebemaerkninger.htm
Kode
<html>
<body>

<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>

<a name="morten_christensen"></a>Matr. nr. 21, Klitmøller

</body>
</html>

Kommentar
Fra : brindt

Dato : 19-02-09 11:01

Hvor simpelt kan det være

Det er flovt, at jeg ikke selv kunne se det. "æ" er selvfølgelig bandlyst.
Rettet og virker nu.

Tak til jer alle for interessen

Godkendelse af svar
Fra : brindt

Dato : 19-02-09 11:07

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-02-09 11:33

Selv tak, vi laver alle disse små fejl indimellem, men som andre også har skrevet - skriv altid kodningen ens og brug altid små bogstaver, det gør fejlfindingen meget nemmere.