/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Partitioneret Harddisk
Fra : anyway
Vist : 813 gange
200 point
Dato : 15-02-09 21:00

Jeg har lige formateret vores datters PC og geninstalleret XP.
Harddisken er på 80 GB og partitioneret i 2 lige store halvdele - C og D. jeg formaterede så C og installerede så XP her på. Dette har jeg prøvet et utal af gange uden problemer på min egen bla.
Nu er der tilsyneladende ingen data på D partitionen. Jeg ved jeg ikke har slettet noget på den.
Maskinen var installeret med FAT32 på begge partitioner. Jeg ny-installerede C som NTFS og D er altså stadig FAT32.
Er det her hunden ligger begravet. Hvad gør jeg. Jeg tør næsten ikke gøre mere lige nu, hvis jeg skal ud i en eller anden form for recovery af D.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 21:04

Du kan sagten have en partition som NTFS og en som Fat32, det giver slet ingen problemer.

Så tag du det helt roligt. Gå ind i stifinder og se om d: ikke skulle komme op der med indhold.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-02-09 21:07

Der er ingenting i Stifinder D drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-09 21:09

Det er ikke der hunden er begravet, desværre kan jeg ikke hjælpe dig, men jeg har selv FAT32 på de andre partioner og NTFS hvor Windows er installeret, og der eringen problemer med at se eller bruge de andre partioner.
Har du Service Pack 2 ? Den skulle ind sidst jeg geninstallerede, før at jeg kunne bruge den anden harddisk som er fast installeret på computeren

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 21:11

Jeg er ked af det. men måske har du formateret harddisken og ikke bare C: Det har jeg set før.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-09 21:15

Det gør man ikke "bare" granner01, det kræver en indsats og kan ikke gøres under installation af Windows på en anden partion end den der er problemer med bagefter, prøv at højre klikke på drevet og lad Windows fejlsøge på den

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-02-09 21:26

o.v.n. jeg har SP2
Hvis jeg søger på D er der intet?? Jeg ser også i Diskhåndtering. Her er hele D ledig.
Kan indholdet være skjult på andre måder, eller er der bare forsøg på recovery tilbage?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-09 21:31

Jeg ved det ikke desværre er jeg ikke ekspert på det område, står D som formateret i FAT32 i Diskhåndtering ? Nu skal ikke gøre noget overilet, der kommer sikkert en forbi, som kan hjælpe dig med at gendanne data på D drevet

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-02-09 21:35

Ja D er angivet som FAT32.
Jeg venter lige og ser tiden an lidt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 21:37

O.v.n. du tager fejl, det lykkedes for min kæreste at formatere hele harddisken selv om det bare var C: han skulle formatere. Og jeg har kendskab til andre som også kan det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 21:40

anyway, har du en recovery CD med XP eller en XP CD?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 15-02-09 21:56

Ja, jeg har en windows xp cd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-09 22:11

Citat
Ja D er angivet som FAT32

Så højreklik på drevet og gå i egenskaber....

Er der de 40 Gb - ja så har du SLETTET det (formateret D også)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-02-09 22:53

Hvis du er sikker på du ikke har formateret D: ved en fejltagelse er der måske lidt håb forude,
prøv at se på helgec's side om Partitions tabeller:
http://helgec.dk/lost%20data.html

Undlad at installerer noget på D:, så er der større chance for at gendanne eventuelle data.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-02-09 07:00

Det er XP OEM der fjerner partitions information.
www.diskhelp.dk kan fixe det for dig - koster max 500,- for elever/studerende

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 09:10

Der findes også gratis programmer som kan kigge på de data der ligger og gemmer sig på D:
Det er vigtigt at du ikke lægger noget på D:

Denne kan muligvis finde dine filer selv du ikke kan se dem.
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_recovery/download.htm?language=1

Ps. NTFS kan sagtens læse FAT 32...........................men ikke omvendt.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 09:30

Eyvind -> jeg er netop ved at scanne med pcinspector.
Den er halvvejs færdig og har fundet 130 mapper, så jeg krydser fingre

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-02-09 10:49

Kommandopromt:

skriv fixboot/f eller fix
eller fixmbr/f eller fix

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 11:17

gøgeungen-> hvad sker der lige ved disse kommandoer. Jeg tænker både på den installerede C partition og D parttionen m.h.t. recovery af den?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-09 11:43

Tror ikke du skal skrive noget med fix, når det er D: drevet den er galt med!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 11:50

Når der formateres eller oprettes partitioner lægges deroplysninger i starten af harddisken om hvad der ligger hvor og størelsen.
Filerne lægges ned i små rum eller flere små rum.
Ved formatering af en partition lægges der bare nye oplysninger om at partitionen er "tom" - men de gamle filer ligger der endnu......................indtil der hældes nye filer i de rum.
I selv slettede/nybenyttede rum kan der ligge skygger af gamle filer.
Meget skrappe recoveryprogrammer kan også finde disse skygger. (politiet har sådan et program)
Nå - det var bare lidt snak.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-09 11:55

Her er et OK prg, har reddet ca 200gb på en 500gb disk, det koster godt nok lidt:
http://www.objectrescue.com/products/filerescuentfs/

mvh klaudi

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 11:56

PC Inspector fandt en masse af hendes mp3 filer, men de spiller kun en stump af musikken igen og igen. Er det noget med betalingsprogram at gøre?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-02-09 12:10

Nej PC inspector er et udmærket program, og den genskaber komplet.
Men NU HAR DU VEL IKKE GENSKABT PÅ D DREVET ??????
Så overskriver du jo det der skal reddes !!

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 12:11

refi -> der er netop ingen data ved højreklik - Egenskaber. jeg fatter bare intet af hvordan jeg skulle have formateret D også. Jeg har jo som nævnt gjort dette på min egen PC mange gange.

Der er så nok kun recovery tilbage

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 12:12

JensT -> Nej, nej jeg hiver det over på et 16 gb usb stik.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-02-09 12:18

Klaudi, objectrescue som du henviser til er for NTFS.. !
-----
Her er FAT versionen til 300,-
http://www.objectrescue.com/products/filerescuefat/

Anyway... Hvis du har genskabt til D drevet, så er det ved at være for sent at redde dine data.
men tal med www.diskhelp.dk - det er helt gratis at spørge dér

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-09 12:20

Citat
der er netop ingen data ved højreklik

Med andre ord har du også formateret drev/partition D:

Som andre nævner er der stadig mulighed for at redde data (programmer kan du glemme alt om )

Men chancen er ikke stor og under alle omstændigheder er det kun enkelte ting såsom billeder, tekstdokumenter og den slags......

Så alt efter tid og pengepung kommer du nok nemmest om ved det ved at starte forfra....

PS - du svarede ikke på om det var en RECOVERY eller en XPcd du havde.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-09 12:22

PPS...

Og for at gøre det endnu nemmere deler du slet ikke så lille en HD op....

Brug i stedet en extern til backup......

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 12:22

Det er en ganske alm. windows xp CD hun har. 15-02-09 21:56

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-09 12:34

Citat
Det er en ganske alm. windows xp CD hun har.

Du har så sikkert ved installationen NYpartitionet HD i de 2x40 og derved slettet den gamle partitionstabel....

Så der er ikke store muligheder for at redde noget - det meste ER overskrevet....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-09 13:05

Anyway du burde se lidt mere på linket fra Klaudi, der nemlig håb endnu: http://www.kandu.dk/spg132520.aspx#1513555

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 13:58

Altså REFI ---------------------- hvis du ikke kan bidrage med noget positivt ......... så

Det er ikke sikkert at denne kan reddes, men jeg har viden om flere der har reddet data her på Kandu.............................giv dog forsøget en chance.
Eyvind.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-02-09 14:27

Den kan reddes ! - men man skal vide hvad man har med at gøre.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-09 14:53

Det jeg da godt nok ked af, at jeg linkede til den forkerte FileRescue

Det skulle jo være denne
http://www.objectrescue.com/products/filerescuepro/

mvh klaudi

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 15:11

Jeg ser på de forskellige muligheder. Det meste der vil gå tabt, er fra hendes forskellige fildelingsprogrammer. Det har meget ofte voldt hende store pc problemer og store diskussioner hende og mig imellem. Det er jo lige som min skyld, at data på D er væk, ellers....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 16:49

Der er også denne gratis mulighed.
http://www.recuva.com/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-09 18:21

anyway

Det er ikke din skyld at det hele er væk, hvem er det der ikke har lavet en backup? Er det måske dig?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 18:27

Rigtige mænd tuder også når data er væk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-09 19:14

Citat
Altså REFI ---------------------- hvis du ikke kan bidrage med noget positivt ......... så

Der er ingen grund til at putte "blår" i øjnene på folk

Almindelige "dødelige" har ikke en chance for at redde noget "positivt" efter en formatering og geninstallation - det er mere held end forstand hvis der er småting tilbage...

Det ved du vist også godt hvis du tænker dig om....

Det er maximalt måske enkelte billeder og tekstdokumenter....

PROGRAMMER vil ALDRIG kunne reddes efter sådan en omgang....

STØRRE filer heller ikke....

Vær nu realistisk

Selvom det er meget sjovt at arbejde med hvis ikke man har andet at bruge tiden til.....

Men god fornøjelse med forsøget - jeg afstår

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 20:04

Kun til Refi
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
http://www.kandu.dk/Spg131508.aspx
Hvor du også forsøgte at ta' modet fra spørgeren.
Dog var vi flere som hjalp
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ps. Mere diskution bør foregå i et nyt spørgsmål.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 16-02-09 22:38

Heldigvis var der ingen programmer på D partitionen.
Jeg er i øjeblikket i fuld gang med recoveryprogrammet Eyvind linkede til. Det er faktisk rigtig godt og det ser ud til at jeg får reddet næsten alt musik, dokumenter og billeder.
Der forestår så et større sorteringsarbejde for datteren. Der er jo meget gendannet, som skulle være slettet og de gendannede filer ligger jo i vilkårlig orden.

granner01-> Tak for de trøstende ord. Datteren har jo trygt overladt pc'en til mig, for at få styr på den. At hun så er et lille sjuskemikkel med den, er en anden sag.

Foreløbig tak til alle saglige og hjælpsomme indlæg. Jeg venter til i morgen med at lukke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 22:43

Så krydses der fingre igen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-09 22:53

Og jeg krydser fingre (jeg kommer ikke i den situation for jeg tager backup)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-09 00:48

Mine fingre krydser så jeg næsten ikke kan ramme tasterne, lader du os høre om projektet lykkes

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-02-09 21:22

Så foreligger det endelige resultat.
recuva ( http://www.recuva.com/ ) gendannede:

1640 musikfiler
10 film
30 Dokumenter
1500 Billeder

Ganske flot af et gratis program. Halvdelen eller mere, er selvfølgelig dubletter, eller slettede filer af datteren. Filerne ligger jo i et synderligt rod i de 4 kategorier og mange af titlerne svarer ikke til faktisk indhold. Nå men "tøsen" skal også have noget at lave i de lange vinteraftner.
Nu kan jeg lige som komme videre med Computeren og få den afleveret - pyh ha.

Tak til alle for hjælpen og moralsk opbakning. Det bliver jo nok Eyvind der får pointene. Jeg lader spørgsmålet stå åben en dag eller to.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 17-02-09 21:28

Super og tillykke.

Så kan i godt skille fingrene ad lille børn, og igen snøre jeres sko selv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-09 01:16

Citat
Så kan i godt skille fingrene ad lille børn, og igen snøre jeres sko selv
det er hermed gjort det er også træls at falde i de løse snørebånd.
Anyway tillykke med de mange filer du fik gendannet det er nemlig ikke meneskets lod at give op, godt du forsatte og fik reddet så meget. Jeg henter lige det program, man ved jo aldrig hvornår det kan blive alvor at redde slettede filer

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-02-09 16:03

Jeg har også hentet programmet, det sker jo at jeg hjælper andre der mister data.

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 19-02-09 07:22

Tak for svaret Eyvind. Så kører det.

Kommentar
Fra : Eyvind