/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Formatering/genindlæs win 98
Fra : Fattig
Vist : 733 gange
200 point
Dato : 07-02-09 12:55

Jeg har fundet min gamle bærbare Dell frem, men den vil ikke starte op, den går i stå når win 98 billedet vises.
Jeg har kørt dianosticerings disketter igennem, og alt synes ok.
Har også forsøgt med start disketter.

Så vil jeg genindstalere win 98, (har forsøgt med flere udgaver) og det ser også ud til at køre som det skal, (Har været i BIOS og bedt den om at starte fra CD-drev), men på et tidspunkt melder den fejl og går i stå.
Har været i dos for at formatere, det vil den heller ikke.
Forsøgte med komandoen.
C:\format
Det er vel den rigtige??

Er der nogen der har andre bud på hvad der kan forsøges.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 12:59

Citat
Har været i dos for at formatere

Har du da DOS ?????

Uanset hvad kan du jo IKKE formatere med det der ligger på maskinen - det SKAL være med et andet medie (f.eks. de opstartdisketter du har)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-09 13:36

Hvis du har en w98 start-disk, så vælger du Start med CD-rom (eller uden)
når du så er i DOS Prompten skriver du format C: så får du en advarsel,
tryk j for ja, så skulle du kunne formaterer

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 14:32

Jeg går ud fra at du har en win 98 startdiskette.
Start med diskette og vælg med CD rom
når den er rullet ind og står ved A:\> så skriver du så der står:
A:\>E:
tryk enter ( forudsat at der ikke er flere partitioner)
og så skriver du så der står
E:\>install
tryk enter

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-09 14:36

Nemli'

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-02-09 15:14

Nu er det lykkedes at instalere Windows 2000 og den kører, men Windovs 98 ligger der stadig.
Dvs. når jeg starter op skal jeg vælge om det skal være i Win 2000 eller Win 98. Hvis jeg vælger 98 sker der det som var det egentlige problem, nemlig at den går i stå.
Min lille harddisk på 2 GB er næsten fyldt op.
Kan jeg slette Win 98 nu uden at ødelægge Win 2000 der virker, og hvordan skal det gøres.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 15:29

Formater med den win2000

Alt andet er da spild af plads....

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-02-09 15:46

Formater med den win2000

Alt andet er da spild af plads....

Jeg er da interesseret i at beholde Win 2000, og vil gerne af med Win 98 der ikke virker.
Så er det jeg spørger, hvordan?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 15:50

Hvis du vil ha' den comp, til at køre ordentligt.
Formater harddisken.
Installer styresystem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 15:55

Som jeg skriver...

Formater med den 2000 og installer den derefter....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-09 17:32

Her er en win98startCDdk ISO fil som du kan brænde ud på en CD og Boote fra, så kan du formaterer med den, derefter sætte win 2000 i, den burde du os kunne formaterer fra og installerer fra frisk(tom) HD.

http://www.filedropper.com/w98startcddk

Her er en gratis ISO brænder:
http://www.ntfs.com/iso_burner_free.htm

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 18:35

Klaudi - har du selv lavet den win98 startCD.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-02-09 18:41

Eyvind
jeg har flere start 98 disketter men rådet virker ikke.
Når jeg følger dit råd med E:\>install og trykker enter.
Kommer meddelelsen Invalid drive specifikation

Så forsøger jeg at lave det om til D:\>install
og får meddelelsen: Seek error reading drive A

Jeg må lige oplyse at A drevet skaal tages ud af computeren for at få CD-drevet i (Bruger samme port)

Refi
Jeg forsøgte med at isætte (formatere) med win 2000, hvilket resulterede i at der nu er endnu et styresystem instaleret. Altså når jeg opstarter computeren er der 3 muligheder:
1. Microsoft Windows professionel
2. Microsoft Windows (Den oprindelige win 98 der er i udu)
3. Microsoft Windows professionel instalation (denne afbrød jeg under instalationen)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-09 18:47

Citat
Klaudi - har du selv lavet den win98 startCD

Ja, og den virker

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-02-09 18:56

Klaudi.
Jeg er ikke helt med på hvad du skriver.
Jeg har prøvet at bbbte med flere forskellige Win 98 disketter. Både Win 98 og 98 SE, ligemeget hjælper det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 19:05

Citat
Jeg forsøgte med at isætte (formatere) med win 2000, hvilket resulterede i at der nu er endnu et styresystem instaleret. Altså når jeg opstarter computeren er der 3 muligheder:

Det er fordi du IKKE har formateret harddisken inden du installerede....

Prøv igen....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 19:09

Jammen så er der ingen tvivl......................du skal lave en Boot CD som kan agere win 98 diskette, og så behøver du ikke at skifte drev.

Har du et brænderprogram eks. nero

Hent den første fil Klaudi henviser til:
http://www.filedropper.com/w98startcddk
GEM den på skrivebordet

start nero
CD > kopi > brænd billedefil til disk
find din hentede fil på skrivebordet > marker > OK/åbn
brænd

Hvis di comp er sat til at kunne starte fra CD
Læg CD i og start comp.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-09 19:15

Prøv at hente og brænd den ISO som der er link til, så kan du starte fra CD'en,
vælg start med CD-drev, så læser den drivere ind, her kan du se hvad drev bogstav cd drev får,

så kan du formatere HD med format c: hvis altså HD hedder c:

så tager du Boot CD ud og lægger din Win2000 cd i og skriver d: (eller det drev bogstav som cd drevet fik tilegnet under boot)

skriv så install.exe eller setup.exe

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 19:28

sorry Klaudi at jeg lige hoppede ind og forklarede dit link.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-02-09 19:38

win 98. det er længe siden, start den den op på start disk. kør Fdisk. og der efter instalere.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 07-02-09 19:40

Det er altså ikke lykkedes.
Når den brændte cd med iso fil lægges i drevet siger den "No bootable diviece selected. Od jeg har bedt den om at boote fra cd-drevet.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-02-09 19:40

og hvis det er old gammel maskine, så udskift lige bios bateri...

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-02-09 19:47

naaa. det skal da ikke være en iso fil. du skal lave en cd der kan bootes fra, altså, hvis du har nero, kopier alle filer fra win 98 og lav en boot cd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-02-09 20:08

Altså - din Win2000 cd er da bootbar

Var det ikke den du ville have i brug

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-09 20:18
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-09 20:29

Hvordan har du brændt den.
Hvilket brænderprogram bruger du.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-02-09 20:41

som jeg forstår det, vil du ha instaleret win 98 på din pc.
der skal du nok bruge en boot disk.
og derefter kan du instalere win 98

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-02-09 20:44

hvis du kan få en c: promt frem. så prøv c:\mbr "Enter" dvs Make boot record

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-02-09 21:40

Som Eyvind skriver her:
http://www.kandu.dk/spg132172.aspx#1509780

Hent ISO filen:
http://www.filedropper.com/w98startcddk
gem den på skrivebordet

start nero
CD > kopi > brænd image/billefil til disk
find ISO filen på skrivebordet > marker > OK/åbn
brænd

Eller hent den gratis ISO brænder:
http://www.ntfs.com/iso_burner_free.htm
og brug den.

Den skal brændes som en iso/image/billede-fil og ikke som en data-fil, for så kan du ikke boot fra den.

Hvis din pc er sat til at kunne starte fra CD,
Læg CD i og start comp.

mvh klaudi

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 07-02-09 21:42

Citat
hvis du kan få en c: promt frem. så prøv c:\mbr "Enter" dvs Make boot record

mbr er ikke Make boot record, mig bekendt er master boot record, og bruges sammen med fdisk

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-09 08:34

Master Boot Record

Denne DOS kommando laver en normal MBR
eks. fra en startdiskette:

A:\>fdisk /mbr
enter
og den arbejder et kort øjeblik.

Ps.Husk mellemrum mellem k og /

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 08-02-09 12:57

Nu er det da gået helt galt.
Kan ikke længere starte hverken win 98 eller win 2000
Har fået den til at formatere via win. cd, både 98 og 2000. Men når der er formateret 17% står den stille i flere minutter for derefter at fortsætte, med dette resultat: Instalationsprogrammet kan ikke formatere partionen. Disken er muligvis beskadiget.

Når jeg er inde på C: står der, Uformateret eller beskadiget 3103 mb

Hvis jeg prøver at sætte startdisk i kommer der en meddelelse:
Disk 1/0 - fejl, Skift disk og tryk på en tast.

Ps. det er helt OK hvis du ikke længere gidder at hjælpe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-09 13:20

Hvis den stopper med at formatere eller holder stille meget længe på samme sted, er der meget stor chance for at harddisken er defekt.
Det kan til tider lade sig gøre at "reparere" ved at udelade denne del af harddisken. Men det er absolut ikke nemt................................................en ny harddisk er nok bedre, men pas på for ældre comp. har måske begrænsninger med hvilken størrelse der kan bruges.

Den standser ved 17 % og derfra er harddisken defekt.
Alt efter hvor stor harddisken er - så lav en partition på 15 %
Og så installere på den partition.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-02-09 14:04

Citat
Min lille harddisk på 2 GB er næsten fyldt op.

Drop det med at få din harddisk til at fungere. Den er så lille at det ikke en gang kan betale sig at køre Win 2000 ind på den. Og hvis du nu har mistet 17% af 2 gb. Så er der ikke meget tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-09 14:21

Citat
Når jeg er inde på C: står der, Uformateret eller beskadiget 3103 mb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-09 14:54

Den må være "vokset" med alderen

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 08-02-09 19:38

Tak for svaret Klaudi.
Nu kører den med win 2000. Spørg mig ikke helt hvordan det er lykkedes. Jeg har en fornemmelse af at fdisk har været medvirkende og at jeg under formatering og instalering ændrede på filsystemet fra FAT til NTFS.

Jeg takker alle der har bidraget med løsningsmuligheder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-09 20:09

Velbekommen, godt det virker, har sendt en pm, har du set den?

mvh klaudi