/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
underligt.
Fra : lucasG
Vist : 662 gange
10 point
Dato : 31-01-09 22:03

- hej.
jeg har et lille problem.
jeg er meget fugle intersset.
jeg hænger meget fugle foder op, f.eks mejsekugler,småt brød, musli og nødder.
-men min gen-nabo har "alle" musvitterne,gråspurve & blåmejserne osv.
de har mejsekugler op, som næsten er helt spist op.
alligevel bliver de der.
vi har begge katte.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 20 point
Dato : 31-01-09 22:07

Jeg tror fuglene har dårlige erfaringer med din kat men ikke med naboens. Der kan næsten ikke være anden forklaring.

Godkendelse af svar
Fra : lucasG

Dato : 31-01-09 22:09

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-09 22:10

Fuglefoder skal hænge/lægges så småfuglene føler sig beskyttet mod ..nej ..ikke katte, men mod angreb fra ROVFUGLE.

..og så hjælper det også gevaldigt på interessen, hvis der i almindelighed er skjulesteder i nærheden i form af tæt bevoksning. F.eks. Taks, Liguster, Prunus el. lign. vegetation.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-01-09 22:11

Selv tak og held og lykke med fuglene. De har så lille hjerne at de ikke kan huske så lang tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-09 22:11

Udmærket 'tro' granner01 ...men bare ikke rigtigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lucasG

Dato : 31-01-09 22:12

kan jeg gøre noget for at få et par fugle til min have
jeg kun en gang set en blåmejse, ellers er det nogen solsorte.
jeg har lavet mit eget lille foderbræt til dem, der forsvinder engangimellem lidt foder.
forresten, ved i hvordan man lavet sit eget foderhus?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-01-09 22:18

Du skal sørge for at fylde op. Kommer de forbi og der ikke er foder så kommer de ikke nødvendigvis tilbage hvis de finder et andet sted.

Kommentar
Fra : lucasG

Dato : 31-01-09 22:23

tak for informationen pedroso.
jeg sørger ALTID for der er foder.
hvis jeg ser en stor fugl ude i haven pudser jeg sgu altid katten på den :D hehe .
de hører sgu ikke hjemme i min have xD
men tror i de kommer til min have, hvad kan jeg f.eks gøre for de kommer til min have :D
jage dem væk fra naboen d; ej.

Kommentar
Fra : lucasG

Dato : 31-01-09 22:36

men var der nogen der kunne hjælpe mig med at få fuglene lokket ind til mig?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-09 22:37

Dit foderbræt skal som sagt helst stå i nærheden af tæt buskas eller hæk ..ikke noget med 'midt på gårdspladsen'. Ej heller under 'halvtag' eller 'på terrasse'. Der SKAL være udsyn, men også flugtmuligheder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lucasG

Dato : 31-01-09 22:43

tak, nu har jeg lavet et lille foderbræt, sikker 1,5 oppe .
tæt på lidt buskads, træ.
men hvad kan jeg mere gøre?
er det fodret, katten eller hvad er det?
jeg skal ud at "arbejde" lidt imorgen så jeg kan få nogle fugle til haven.
jeg laver også foder imorgen, mangler bare fedt og solsikkeolie?
hvad kan jeg så bruge?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-09 22:45

Foderet SKAL være tørt. Vildfugleblanding til 30 kr. pr. 2½ kg. er udmærket. Du skal fodre på jord. F.eks. op langs en hæk eller nær ved buske/træer med tætte kroner.

Brød ...lokker kun måger og duer til. De skræmmer småfuglene væk og æder al foderet i løbet af få minutter. Lidt uspændende.

Drosselfugle som Solsorte er territoriale, hvorfor de helst ikke skal kunne se artsfælder i nærheden når de furagerer. Om vinteren kan det betale sig at fodre med æbler i 'render' mellem driver i sneen. Således kommer de ikke op at 'toppes' om foderet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 01-02-09 19:09

- og så skal du være tålmodig, det tager tid at lokke småfuglene til sig, men så er de også trofaste herefter, hvis du sørger godt for dem som anvist ovenfor.