/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Udtale
Fra : Nik_
Vist : 672 gange
51 point
Dato : 24-01-09 01:59

Byen "Christchurch" i New Zealand. Udtales det ligesom i "jesus christ" eller med et dansk lydende "i"?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-09 03:21

Jeg vil mene med "i" som i christian people og ikke "ai" som i Jesus Christ.

Forskellige lokale accenter kan dog spille ind.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-01-09 08:49

Navne er altid svære, men jeg vil helt klart stemme for "ai".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-09 15:27

"Kraistchurch"

Jeg tvivler, det er mere skotsk eller irsk accent........eller texansk kreaturbrægen.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 51 point
Dato : 24-01-09 15:41

SE her:

http://forvo.com/word/christchurch/

Sæt lyd på din pc og tryk på den blå pil

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-09 16:03

Hvorfra kender du den frieda?

Den må du da stille som tip...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-01-09 16:19

Fandt den, da jeg blev lidt stædig, i forbindelse med LuffeA's manglende tro på min udtale af Christchurch ( men han vil sikkert ikke acceptere, at det er en englænder ).

Ja, det er faktsik et spændende link. Jeg har selv gemt det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-01-09 16:47

Jo da

Jeg regner mig normalt ret dreven i det engelske både i tale og læse, men en Cockney-accent blandet med et par liter ale nægter min hjerne at konsummere.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-01-09 16:56

Jeg var endnu ikke i New Zealand (vil meget gerne), men har boet flere år i England, har læst engelsk på unni og har haft en skotsk kæreste

Vi må vist have fat i én, der rent faktsik har været i New Zealand

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-09 17:09

Det omtalte forvo link giver da ikke kun UK engelsk udtale...

Prøv at skrive scientist, og du hører både en amerikansk og en australsk kvinde...

Da der kun er én udtale for Christchurch er det nok fordi dette ord
udtales næsten ens overalt i den engelsk talende del af verden?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-01-09 17:26

Mine to australske niecer udtaler det lige som christ i jesu christ.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-01-09 18:31

TAK, granner.
Nøjagtig, som jeg skrev

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 24-01-09 19:21

Fandt også selv den side ved søgning på "christchurch pronunciation" på google

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 24-01-09 21:07

På samme måde som jeg.

Kommentar
Fra : frieda