/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Hvad er forskellen
Fra : chobber
Vist : 1048 gange
20 point
Dato : 20-01-09 21:18

Hej
Hvad er forskellen igrunden på en mac og så en alm computer ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-09 21:48

Det er producenten. Mac er produceret af Apple og en alm PC har Styresystem fra Microsoft.

Det er en livsstil at bruge Mac, programmer er designet til Mac, man er speciel når man har Mac.

Vil du føle dig speciel med en alm PC med Windows?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-09 21:56

Man kan køre windows Vista og windows 7 på en Mac

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-01-09 22:05

Ja det kan man, men Mac er en foretrukken maskine for grafikere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-09 23:25

Dumt spørgsmål. Mac er en af de almindeligste computere.

Accepteret svar
Fra : JørnRudolph

Modtaget 20 point
Dato : 21-01-09 07:05

Mac fra Apple er vel en slags "alternativ" til giganen, den verdens-dominerende Microsoft PC.

Opstod i et slags "Hippi-Miljø", som mod-kultur, tror jeg nok.

(Måske lidt som Mizilla Firefox, det dog kan køre på begge systemer)

Men altså en slags "Mod-Kultur" mod Bill Gates

Var på mange måder mere forbrugervenlig i sit sprog og funktioner (og er det vel stadig).

Mange programmer kan (desværre) kun køres på MAC og omvendt kun på PC.

Især i starten var der ikke så mange spil og programmer til Mac i forhold til PC.

Men så var der nogle "hybrid", som kunne køre på begge systemer.

Har selv haft Apple Performa og iMac (1.generation) og var MEGET tilfreds med dem.
Den grønne IMac virker og kører stadig - Bl.a en del gamle MAC spil.

Og dengang var det også sådan, at der var installeret en masse på forhånd:
Tekstbehandling "Claris Works" o.s.v Lydprogrammer o.lign.
Det var vist i starten sådan, at man på en PC skulle installere lydkort, videokort m.m.
- Har jeg læst. Ved ikke om det passer...

Du kan få lidt af en smagsprøve ved at prove Browseren "Safari", som har et lækert "cool" design.
http://www.apple.com/dk/safari/
Ja - Mac fra Apple er også noget med "Eye-Candy"
Teksten står Kvik-Skarpt i den Browser !

Der er også andre browsere til MAC - ICap, som KUN kan bruges til Apple

MvH
Jørn Rudolph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-09 07:07

Kort fortalt:

Forskellen var/er i bund og grund to forskellige CPU arkitekturer.

Pc'ere er baseret på Intel CPU'er (..eller kompatible). Alle baseret på den oprindelige 8086'er.

Processor serierne udviklede sig således: 8086, 8088, (Z80), 80186, 80286, 80386, 80486, Pentium.... osv.

MAC er baseret på CPU'er fra Motorola. Alle baseret på den oprindelige 6502'er.

Processor serierne udviklede sig således: 6502/6800, 68000, 68010, 68020, 68030 osv.

Af samme grund kræves der 2 forskellige operativsystemer for at styre hardware.

Det blev grundlaget for de to forskellige operativsystem producenter: Microsoft og Apple. (PC og MAC).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 21-01-09 07:11

P.S
Bliver, som Granner01 siger meget brugt i den grafiske industri
(hvilket vel må være et kvalitets-tegn) ...

JR

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 21-01-09 07:12

Er vist heller ikke udsat for Virus & Mailware/Spyware i den grad, som PCen er ...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-09 07:15

Ps. begge CPU typer er såkaldte CISC (Complex Instruction Set Computing)..i modsætning til RISC (Reduced Instruction Set Computing). Forskellen ligger hovedsageligt i udformningen/arkitekturen af CPU'ernes DATAPATH og deres instruktionsset (pnemonics). Intel benytter desuden Little Endian og Motorola Big Endian.

I Little Endian set et binært et-tal ( 1 ) således ud: 00000001

..i Big Endian således: 10000000

En væsentlig grund til at de to CPU'er ikke er indbyrdes kompatible.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-09 07:28

Og omkring diskussionen om grafiske arbejdsstationer ligger den væsentligste parameter IKKE i valg af CPU (Central Processing Unit) eller operativsystem, men alene i valget af dedikerede GPU'er (Graphic Processing Unit). De første professionelle grafiske arbejdsstatiner blev lavet af et firma som hed : Silicon Graphics ..og benyttede Intel's 601i GPU.

MAC blev blandt 'hobby' grafikere benyttet ALENE fordi den havde en grafisk styret brugerflade. Det vi idag kender som MUS og VINDUER på skærmen. Af samme grund blev f.eks. Amstrad computeren et must for den musiske branche. Ikke fordi lyden var 'bedre', men alene pga. det grafisk styrede program: Qbase.

PC'eren gik sin sejrsgang fordi IBM lavede de første intel 8086 baserede maskiner med IBM-DOS operativsystem (..senere kendt som MS-DOS) og disse maskiner sad tungt på markedet for 'stand-alone computer) i den financielle sektor.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 21-01-09 07:31

Kig evt. på *dk.edb.mac*
http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/kategorier

Hvis den altså stadig findes. Nyhedsgrupperne har vist været igennem en slags omstrukturering gennem et stykke tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-09 07:42

Hvis du vil vide mere om detaljerne? Så kan jeg kun anbefale dig at læse Andrew Tannenbaum:

Structured Computer Organization, 5th ed.

Computer Networks, 4th ed.

Operating Systems: Design and Implementation, 3rd ed.

Modern Operating Systems, 2nd ed.

Distributed Systems: Principles and Paradigms

..men du skal være advaret:

Det er rimelig 'langhåret' litteratur, som bl.a. benyttes på Handelskolernes og Universiteternes uddannelser i IT.
Hvorfor jeg beklageligvis har måtte læses dem alle

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-01-09 11:24

Forskellen ligger ikke længere i CPU. Mac er gået over til Intel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-09 11:30

Min søn har lige købt en MAC fladskærm med indbygget comp. og et lille trådløst tastatur/mus
Han har lagt windows Vista ind....................det sværeste er at finde startknappen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-09 11:50

tedd -> Nøeh.... men sådan begyndte 'forskellen'

..og du må stadig benytte 2 forskellige versioner; af dels operativsystem MAC OS/OX , dels af; Internet Explorer for at få det til, at virke på de to platforme.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : chobber

Dato : 22-01-09 00:04

Tak for svaret JørnRudolph.Det hjalp lidt på min uvidenhed.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-01-09 07:56

Ja, flot 'historie' ...bare ikke den rigtige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle