/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
OBS på ejerlejlighed
Fra : piaskov
Vist : 911 gange
200 point
Dato : 17-01-09 17:59

Hej med jer.
I morgen skal Leif og jeg ud og se på 2 ejerlejligheder med vores datter og svigersøn.
Vil lige vide om der er noget vi skal være særlig obs på .
Vi har selv handlet et par gange men det har været hus aldrig lejlighed.
Jeg tænker på om der er noget med boligforening eller lignende.
Håber der er nogen der kan komme med gode råd.
Jeg kigger ind mellem tv avisen og håndboldaften

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 210 point
Dato : 17-01-09 18:10

Hej piaskov

En faldgrube er, om der er aftalt eller varslet forhøjelse af fællesomkostninger, der kan være aftalt udskiftning af tag, nyt fyr el. lign.

Derudover skal du selvf. være opmærksom på ejendommens alm. tilstand, idet dårlig vedligeholdelse før eller side vil koste ekstra.

Og så laves der jo ikke tilstandsrapport og meget sjældent eller aldrig energiattest på ejerlejligheder, så der skal også kigges godt efter selv.

Så referater af ejerforeningsmøder, generalforsamling, oversigt over fællesudgifter skal du i hvert fald se, før der bliver skrevet under på noget (eller tage forbehold for at se det) Ejendomsmægleren skal dog have indehnetet oplysningerne.

God jagt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-01-09 18:17

Hej vagnr.
Citat
Og så laves der jo ikke tilstandsrapport og meget sjældent eller aldrig energiattest på ejerlejligheder,

Ja se det var jeg så ikke klar over . Jeg troede det var lige så påkrævet som ved huskøb.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 17-01-09 18:20

Det er et rigtig godt råd vagnr giver, se om ejerforeningen har styr på økonomien, er der lagt penge tilside til omkostninger ved ejendomen.

Er der planlangt nogen som skal betales m.m.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 19:27

Og så tag papirer med til advokat inden underskrivelse............i dag er der tid til ordenlig handel.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-09 19:43

Jeg kan ikke se datoen på dette-- så er det mon gyldigt endnu?

Tilstandsrapport for ejerlejligheder
Det fremgår af "bekendtgørelse om Huseftersynsordningen" , at der ved ejerlejligheder skal udfærdiges 2 tilstandsrapporter - en for selve ejerlejligheden og en for fællesdelen.

Hvis ejerlejligheden er et rækkehus, og hvis der ikke er bygninger eller bygningsdele med fælles vedligeholdelsespligt, kan man dog fortsat nøjes med 1 rapport.

Retsvirkningen er den samme som ved andre ejendomme. Sælger kan frigøre sig for sit ellers 20-årige mangelansvar ved at lade rapporterne udfærdige og ved at fremlægge et tilbud på en ejerskifteforsikring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-09 19:45
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-01-09 20:12

Linket Nordsted1 henviser til er helt korrekt. Men som der også står i det:"Det er dog ikke så tit, at det sker ved salg af lejlighed. Når der bliver udarbejdet en tilstandsrapport på en ejerlejlighed, skal man samtidig have en tilstandsrapport på fællesejet til lejligheden, ellers er rapporten ikke gyldig." dvs man skal gennemgå hele ejendommens fælles ansvarsområde, altså alt det udvendige. Da rapporten højst må være 6 måneder gammel bliver det umanerlig dyrt at få den lavet, derfor laves den (næsten) aldrig.

Desuden skal man huske, at ejerskifteforsikringen i høj grad er en sikkerhed for sælger, der så slipper for ansvaret i 20 år.

Men med 3 køb og 1 salg af ejerlejligheder siden 2002 har jeg aldrig set nogen lave tilstandsrapport, eller blevet opfordret til at den skulle laves af advokat/ejendomsmægler. De laves altid ved huse, hvor det er et lovkrav i modsætning til ved ejerlejligheder.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 20:20

Pia
Jeg har skrevet brev til dig om lejlighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-09 20:22

Det lyder spændende granner01... er det et kærestebrev, siden vi ikke må se det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 20:28

Næh med lidt for personlig til offentliggørelse.

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 17-01-09 21:06

Man skal helt sikkert se om Ejerforeningen har orden i regnskaberne det er helt rigtigt som de andre siger. Samtidigt skal der findes ud af om Ejerforeningen har store ubetalte poster til lønninger, pension, istandsættelser også hovedistandsættelser samt om der er store tab på tidligere ejere som er uerholdelige.

[B]CITAT fra Forum Advokater, Havnevej 3, 4000 Roskilde[/B]

A. Kontrol af dokumenter – og finde ud af, hvilke dokumenter, der mangler.
B. Personligt møde, hvor I sammen laver grundig vurdering af aftalen.
C. juridisk og finansiel rådgivning evt. gennem Pengeinstitut eller advokat.
D. Aftalens vilkår i tæt samarbejde med mere professionelle – pengeinstitut, advokat evt. mægler
E. Skødeskrivning, tinglysning og beregning af refusionsopgørelse etc.
F. Aflæsning af varme, vand og elektricitet aftales.

Citat slut

FORBEHOLD: For tiden er der mange om udbuddet på de enkelte lejligheder, dvs. at prisen nok kan presses lidt ned - men lad være at lade det være eneste årsag. Priserne på boligerne i dag er nok mere realistiske end de var for 1 år siden, hvor de "kunstige værdier" var presset helt hen i Vejret.
”Min underskrift på købsaftalen er betinget af, at min advokat, kan godkende købsaftalen i sin helhed.”

Find også ud af hvordan evt. fejl og mangler klares. Som "vagnr" skriver - ja husk at det kan være en god ide med en Ejeskifteforsikring. Jeg taler på det område af erfaring - havde jeg ikke haft den var jeg ved ved mit siste salg af ejendom kommet til at betale mellem 20-25.000 kr. for nogle fejl jeg ikke var bekendt med vedr. el-installationerne.

Mvh. Malik

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-01-09 21:36

Hej igen

Hvis jeg i disse tider skulle købe ejerlejlighed, eller anden bolig, ville jeg overveje at kigge på tvangsauktioner.

Det er selvfølgelig ikke lutter lagkage, du skal ubetinget have en advokat på, du kan ikke gøre ansvar gældende for fejl og mangler, der skal stilles en ret stor sikkerhed osv. Men alle de forhold gør også, at prisen er betydelig lavere end ved normal handel. Jeg købte for godt 30 år siden hus på tvangsauktion, det kunne jeg 2 år senere sælge for dobbelt pris, langt over den normale prisstigning i slut-halvfjerdserne.

Du kan finde tvangsauktionerne dels på http://www.statstidende.dk/ der har en særlig rubrik om dem, dels kan du på http://tvangsauktioner.dk/ finde mere detaljerede oplysninger på mange af boligerne, andre skal man betale for oplysninger på, eller rekvirere materialet fra advokaten der er nævnt. Derudover annonceres de også i aviserne, herunder ofte de lokale, og der er rigtig mange for øjeblikket,

Som sagt lidt mere arbejde, lidt større usikkerhed (det er jo alligevel ikke sikkert sælger kan betale en erstatning om 5 år), men typisk mange 100.000 sparet. Hvis du kigger i avisen kan du se mange ikke bliver solgt på 1-auktion, hvor højeste bud tit ligger på ½ af ejendomsvurderingen, en lejlighed på Birkedommervej havde højeste bud 10.000 kr, vurdering 1,4 mill!

Og det er sælger og ikke køber der hæfter for al den gæld der ikke bliver dækket af auktionsbuddet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-01-09 21:45

Hej vagnr.
Ja det har vi snakket om.
Men sagen er den at hun bor i Nyk.F. og arbejder i Albertslund.
Hun møder alt mellem kl. 06.00 og fri kl.22.00.
DSB ,de kære, tænker ikke på det så hun kan nogle morgner ikke komme på job og andre aftner ikke komme hjem.
Så hun er nødt til på andres nåde og fromme at overnatte i KBH.
Det et ikke altid lige sjovt.
Derfor haster det lidt med at finde noget at bo i.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-01-09 22:08

Hej piaskov

Ja, det lyder bøvlet og kun en idé, fordi der er mange tvangsauktioner for øjeblikket.

Det behøver nu ikke at tage så lang tid, da jeg købte hus på tvang i 77 tog jeg ud samme dag som auktionen havde været (huset var tomt), og overtog det (brød ind, det var låst) og skiftede låse, jeg havde jo et foreløbigt adkomstdokument.

Men pøj-pøj med jagten under alle omstændigheder

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 09:35

Tak for svaret vagnr.
Det er bare gode råd du kommer med.
1000 tak for det.
Der var da et par ting eller to jeg ikke lige havde tænkt over.
Nu går den vilde jagt
Skal nok vende tilbage .
Venlig hilsen Pia

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-01-09 10:22

Selv tak og god jagt, håber I finder noget godt