/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
har man ophavsret?
Fra : absv
Vist : 591 gange
50 point
Dato : 17-01-09 14:31

Hvis man har gjort en hjemmeside for en anden person, har man så ophavsret på den?

Hvis den man har lavet den til ikke betaler for arbejdet, hvad kan man så gøre?
MvH Absv

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 17-01-09 14:38

Har i ikke skrevet nogle papierer, så er siden din ---- slet den---

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-01-09 14:38

Man har vel "ophavsret", men det er tilladt at kopiere siden med mindre siden er så fantastisk, at den har "værks-status". Det vil sige, hvis den kan sammenlignes med et kunstværk.

Det vil så, så vidt jeg ved, være op til en eventuel domstol at vurdere, om der var tale om et værk.

Hvis vedkommende ikke betaler er det ikke så nemt at gøre noget ved med mindre du er et firma. (så vidt jeg ved)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 14:45

Citat
men det er tilladt at kopiere siden

NEJ

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-01-09 14:46

Jo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 14:48

NEJ

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-01-09 14:48

Hvis ikke det var tilladt giver det ikke mening at lave en hjemmeside. Det, der sker, når man går ind på en hjemmeside er, at den bliver kopieret. Hver eneste gang... med mindre browseren er indstillet til at benytte sig af den kopi, der måtte ligge fra sidste gang, man besøgte siden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 14:49

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-01-09 14:54

Teil - fik du kam til dit hår?

Kommentar
Fra : iah

Dato : 17-01-09 14:56
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 15:11

nej camilla
justidioten fatter ikke en brik

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-01-09 15:14

Det kunne være, at det ville hjælpe, hvis du ville uddybe din forklaring. "NEJ" er ikke så overbevisende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-09 16:13

At kopiere en side er nu også mange gange det at andre der laver en hjemmeside stjæler koderne istedetfor at skrive dem selv.

Hvis han ikke vil betale og I kun har en mundtlig aftale så luk siden ned, længere er den ikke, medmindre at han i mellemtiden har lavet eget login på siden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-01-09 16:14

Hvis du har lavet den, og du også har up-loaded den, så har du jo også adgang til at slette den igen, eller lave alle links om til at henvise til en side, hvor der står vedkommendes navn, med følgende ordlyd, vil ikke betale mig for mit arbejde så kan det nok være, at han får lidt at tænke på!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 16:58

Hvis jeg på bestilling graver et hul, og vedkommende ikke betaler .............................................
Så må jeg ikke dække det til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-09 17:07

Hvis Du er graver kan han jo ikke betale

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 17:16

Nemlig - og sådan er det hver gang.

Kommentar
Fra : absv

Dato : 18-01-09 00:04

han har lavet login om. Tak for svarerne. Går i tænkeboks.Mvh Absv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-09 00:19

Du kan ikke bruge loven om ophavsret til noget som helst i den forbindelse, for det er en vare du har solgt.....

Og nej, man må ikke kopiere materiale på en hjemmeside....medmindre det drejer sig om materiale til eget brug, altså eks. et billede man gemmer på sin egen harddisk eller printer ud til at hænge på væggen.

Alt hvad der med henblik på offentliggørelse andre steder eller til kommercielt brug, kopieres fra en hjemmeside er tyveri i følge loven om ophavsret......

Nå, men det var den solgte vare vi kom fra.......din mulighed er at forsøge at inddrive betalingen, på samme måde som var det eks. en bil du havde solgt og køber ikke betaler......

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 18-01-09 05:09

Dova: Du har simpelthen ikke ret. Jeg har allerede forklaret, at det forudsætter, at det kopierede er af "værks-status" - eller hvad man kalder det. Der er ingen, der kan få nogen nytte af at retsforfølge mig, hvis min hjemmeside så ud som om, at det var Kandu feks... (den kan næppe være at beskrive som "et værk".

Kommentar
Fra : absv

Dato : 18-01-09 12:20

dova det er en tjeneste jeg har leveret, siden er lavet fra bunden af, og præsenterer hans varer, som er kunst.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 18-01-09 18:27

Citat
Dova: Du har simpelthen ikke ret. Jeg har allerede forklaret, at det forudsætter, at det kopierede er af "værks-status" - eller hvad man kalder det. Der er ingen, der kan få nogen nytte af at retsforfølge mig, hvis min hjemmeside så ud som om, at det var Kandu feks... (den kan næppe være at beskrive som "et værk".

Nu tror jeg så vi snakker om to vidt forskellige ting.......du taler om at udfærdige en anden hjemmeside med samme design, layout og features som en eksisterende side......jeg taler om kopiering af materialet fra en given side , altså tekst, billeder m.m....

Men du tager alligevel fejl hvis du tror du bare uden videre kan udfærdige en side, så folk fejlagtigt kunne tro det eks. var Kandu der var tale om.......for det er nemlig heller ikke lovligt....webdesign er også omfattet af loven om ophavsret...selvfølgelig kan det være svært at undgå visse ligheder i en hjemmesides udformning og funktion, men direkte kopiering....den går ikke..

Men i situationen her, hvor spørger designer/konstruerer en hjemmeside for en kunde, er det sådan at brugsretten til det ophavsretsbeskyttede materiale gives til netop den kunde fordi han har købt "varen"......at han så ikke har betalt for arbejdet er noget helt andet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 18:46

Køb et domæne der navnemæssigt ligger helt op af det andet og upload en side der fortæller:

"DENNE SIDE ER DER BETALT FOR"

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 19-01-09 06:04

Dova. Nej, du har nok ret...

Godkendelse af svar
Fra : absv

Dato : 11-02-09 14:10

Tak for svaret dova.Mvh absv