/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Salt i et ferskvandsakvarie?
Fra : annespil
Vist : 3636 gange
20 point
Dato : 16-01-09 07:33

Hej. Jeg har et lille 54 l akvarie med guppyer, maller og neonfisk. Faldt over en oplysning om at det var godt at putte salt i vandet. Dette skulle være forebyggende mod bl.a. sygdomme. Nu kan jeg ikke finde stedet hvor jeg læste det igen. Er der nogen der kan berette om ideen?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 16-01-09 10:15

Man kan benytte en smule jodfrit salt for at behandle mod fiskelus.

Læs: http://www.sitecenter.dk/selvskabsakvarium/opstartafakvarie/

Citat
Fiskene kan have det der hedder fiskelus, karpelus og dette kan du afhjælpe ved evt. og tilsætte noget jod frit salt i mængden 1-2 gram pr. liter akvarie vand, formel finder du længere nede i artiklen.

.

SALT BEHANDLING:
Når jeg behandler med salt bruger jeg Fransk middelhavs salt, som jeg køber i Bilka - 1 kg for 10 kr.
Formlen er 2g/L

30 liters akvarie = 60 gram salt.
54 liters akvarie = 108 gram salt.
128 liters akvarie = 256 gram salt.
180 liters akvarie = 360 gram salt.
250 liters akvarie = 500 gram salt.
325 liters akvarie = 650 gram salt.
530 liters akvarie = 1060 gram salt.

En salt behandling kan for nogle planter virke skadelige og for enkelte fisk kan det også virke dårligt, fx. panser maller tåler som regel ikke så meget salt - Men har ikke selv oplevet det og bruger selv salt når der er et eller andet i vejen.

Du kan også bruge salt som forebyggende medicin, dvs. du bruger her kun det halve af hvad du ville bruge, hvis det var direkte behandling og her snakker vi om 1 gram pr. liter akvarie vand og det kan du sagtens gøre én gang om måneden uden dine fisk lider skade.

Personlig mener jeg ikke man bør benytte salt i ferskvandsakvarier. Selv ville jegh være dybt betænkelig ved at hælde 133 gram salt i mit 133 liters SØ-Asiatiske semi-lavvandsakvarie. Jeg tvivler stærkt på, at mine kampfisk ville bryde sig om at blive 'saltet' på denne måde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-09 10:57

Jeg har altid brugt at komme en smule salt i akvarievandet.....du kan købe noget specielt akvariesalt hos akvariebutikken/fiskehandleren, som skal bruges til formålet....det er sådan noget groft, lyserødt akvariesalt.....

Men jeg synes så det er temmelig stor mængde der nævnes i det citat molokyle har sat ind.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 16-01-09 13:42

Jeg vil absolut mene at et ferskvand balje er beregnet til vand uden salt. Jeg har forøvrigt prøvet det og det var ikke velykket.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-09 15:30

Som sagt: Jeg vil fraråde det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : annespil

Dato : 16-01-09 19:42

Mange tak for svarene. Jeg dropper tanken

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 16-01-09 20:07

jeg tror ikke det bliver godt de er jo ferskevandsfisk
jeg tror det vile være at prøve platy i stedet

Godkendelse af svar
Fra : annespil

Dato : 16-01-09 21:27

Tak for svaret molokyle.