/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux
Fra : Pytten1510
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 12-01-09 21:05

Hej

Kan nogen fortælle mig hvad forskellen er på Linux og f.eks. XP. Jeg overvejer at købe en notebook med Linux, men er ikke sikker på om jeg skal...
Jeg skal kun bruge notebook'en til internet i min stue....ikke nogle spil eller andet sjov...

Pytten

Kommentar
Fra : peque

Dato : 12-01-09 21:25

Hmmmm - Hvad er forskellen på Whiskey og Rom ????

Generelt er det 2 forskellige operativ systemer til en PC - som alt efter brugeren er optimalt alt efter en kunnen?

Generelt:
Windows: er enormt brugervenlig på de fleste måder - men absolut også mere sårbar.
Windows bruger meget exe filer og har nogle brugerrettigheder, som er tvivlsomme alt efter hvem man er.

Linux:
er nok for den mere nørdet eller IT interesseret - ikke dermed ment det ikke kan bruges til en nybegynder. Dog er der nogle ting og sager der kaan drille, men generelt virker det efter opsætning.

Dog skal det siges hvis maskinen kun skal bruges til Internet mail og chat i stuen - kan du absolut godt bruge en Linux maskine - også selvom man ikke aner det vilde omkring PC'er

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-09 21:27

Jeg går meget ind for Linux - men vil nok anbefale dig XP
Men som kontorprogram vil jeg anbefale dig at bruge OpenOffice som er gratis og på højde med windows.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 12-01-09 21:28

Tak...det var et super svar...
Pytten

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-01-09 21:34

I så fald vil jeg klart anbefale Linux. Hvis du skulle spille, eller gik meget op i at have alle de seneste programmer af enhver slags ville jeg sige XP. Nogle væsentlige forskelle på XP (Windows) og Linux er at:

- Linux er i de fleste versioner Open Source. Dvs. tusinder af mennesker verden over kan holde øje med koden. De kan sågar ændre på koden og lave en ny version - hvilket er forklaringen på at der er mange versioner. Windows er omvendt et lukket system som ingen har adgang til, og der er kun 1 udbyder (Microsoft).

- Der er flere bugs i Windows, derfor kommer der hele tiden tilføjelser og lapning af sikkerhedshuller og den slags (patches). Dette er stort set ikke-eksisterende i Linux, nok fordi koden er åben, og huller blive hurtigt fundet af folk, som har forstand på den slags.

- Installering af programmer foregår lidt specielt i Linux. Det er noget man skal vænne sig til. I Windows kan de fleste gøre det uden særlig hjælp. Men jeg vil så også mene at det i Windows giver større problemer med f.eks. at rydde op efter dårligt kodede programmer.

- Windows har password-beskyttelse af specielle funktioner (som f.eks. installering af programmer), hvorimod Linux bruger et andet system med bruger-rettigheder. Det er mere sikkert

- Linux er gratis, Windows koster penge.

Nogle væsentlige fordele med Linux

- Du kan vælge mange forskellige slags Linux'er, som er mere eller mindre tilgængelige for den almindelige bruger. Du kan altså finde en der passer til dig. Jeg vil anbefale Ubuntu eller SUSE

- Virus problematikken er stort set ikke-eksisterende.

- Utroligt mange programmer i Linux er gratis. Det er altså billigere i drift.

- Større frihed i hvordan du sætter systemet op. Både grafisk og på andre måder.

Ulemper med Linux

- Indlæringskurven er høj, man skal bruge en del tid til at vænne sig til systemet

- Mange populære programmer fås slet ikke til Linux. Især spil.

- Pga. at 90% af alle computerbrugere bruger Windows kommer det meste nye og spændende først til Windows.

- En hel del hardware får man ikke Linux drivere til. F.eks. webkameraer

Kommentar
Fra : GormDenGamle

Dato : 12-01-09 21:35

Forskellen er udseendet og den måde man bevæger sig rundt på.

Der er de samme ikoner og det er begrænset hvor meget forskel der kan være på et styresystem.

En vigtig forskel kan være at du ikke kan bruge diverse programmer som f.eks Microsoft Office. Der er en del spil du ikke kan spille (Det kan man alligevel ikke på en netbook), samt at en masse andre programmer som du kender og betragter som normale ikke kan bruges på linux.

Men i linux programmet er der selvfølgelig erstatninger af alt det du mangler. Der er Open Office f.eks og en masse andre ting. Alle programmer til Linux er som udgangspunkt gratis. Det er hele ideen bag.

Dog skal du være opmærksom på at linux på en Netbook er meget simpel. Det er ren logik hvordan du bevæger dig rundt.

Se et billede her fra en Asus Netbook:

http://www.roytanck.com/wp-content/uploads/2008/08/eee-xandros-linux.jpg

På en netbook er det ligemeget hvad du har på af styresystem. Den er alligevel kun egnet til at tjekke mails og gå på nettet stille og roligt.
Den er IKKE beregnet til at sidde og arbejde på. Tastaturet er simpelthen for småt til at skrive lange og mange tekster... Desuden kan du ikke både høre musik fra youtube og gå på google earth og alt muligt samtidigt. Det er den simpelthen for langsom til.
Skal du have en computer der rykker er 13,3" det mindste du skal kigge på. Evt. en 12,1" men så er det også mobile processorer osv.
En Netbook har atom processorer.
Når man kommer op på 13,3" og over bliver det "normale" processorer f.eks Core 2 Duo osv.

En Netbook er fin. Jeg ærger mig over jeg købte min. Jeg gider dårligt nok at bruge den.
Den er lige lille nok til at man virkelig hygger sig som man gør med en almindelig bærbar.

Men selvfølgelig er den god at have hvis du pendler meget.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-01-09 02:09

En her har gang i noget webcam til ubuntu linux.
http://www.kandu.dk/spg131041.aspx
Højris.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-09 02:12

Du skal ikke lede dig skræmme af at nogen her siger at Linux er for de mere nørdede, jeg kan finde ud af Linux Ubuntu så det kan du helt sikkert også, men det er korrekt at det kan være lidt vanskelig med nogen ting, men så sidder vi jo her og venter på at du spørger: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download?action=show&redirect=Download den kan være på en CD, Windows 7 som jeg har som beta, den kræver en hel DVD, hvis dit behov er som du skriver i spørgsmålet, så kan du helt sikker bruge Linux, Firefox browseren og OpenOffice er der med det samme, de andre programmer som du måske for behov for kan installeres med pakkehåndtering som også er der fra start, og med et væld af programmer at vælge mellem, næsten alt kan bruges med dansk sprog, enkelte programmer er ikke oversat til dansk endnu

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-01-09 18:34

Jeg skal kun bruge den til internet og chat i stuen....intet andet. Jeg har en stationær i mit køkken, som jeg bruger som det primære værktøj

Pytten

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-01-09 18:42

Så har jeg lige et tillægs-spørgsmål....Kan jeg lægge samme email adr. ind på min notebook, som jeg har på den stationære ? Får jeg så ikke bare samme mail 2 gange ?
Og det samme med messenger ?

Pytten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 19:03

Med gmail er det den der åbner som får mails og slettes de så kommer de heller ikke på den anden, men kan stadig ligge stablet op på serveren.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-01-09 19:06

Så kan jeg altså godt nøjes med at have en mail adr, selvom jeg bruger mailadr både på notebook'en og min stationære ??

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-01-09 20:11

Gmail er jo en webbaseret løsning. Jeg synes det er bedre med f.eks. Thunderbird, som jo er en god og gratis løsning fra Linux-miljøet. Eller Outlook, som dog ikke kan køre på Linux (er jeg 99% sikker på)

Når du sætter Gmail op foreslår jeg at du ikke bruger POP, men IMAP, hvor alle dine mails bliver på serveren. Så er alt jo ens på alle dine computere, og du er mindre udsat for virusangreb.

Med POP hentes dine mails ned, så du skal jo lade være med at slette dem på serveren hvis du også vil have at mailen hentes ned på din anden computer. Det er lidt noget rod, for så har du jo alle dine mails 3 steder.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-01-09 20:15

En anden fordel med IMAP er at du jo kan se alle dine sendte mails, selv om du har sendt dem via den anden pc.

En lille note: Med IMAP bør man tage en backup af og til da mails jo ligger på en central server.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 13-01-09 20:18

ok...jeg kan godt høre at jeg ikke har nogen forstand på dette...jeg vender tilbage når jeg får min notebook om et par dage...så har jeg nok brug for hjælp..

Pytten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 20:26

Lige en ting - gmail kan håndteres fra alle mail programmer som outlook express / thunderbird og andre.
Fordelen er at der kan gemmes på egen computer og på googles server.
gmail er tilgængelig fra hvorsomhelst på hvilkensomhelst computer selvom den stadig håndteres fra egene computere.....................

Jeg har selv flere mail som videresendes til een googlemail og jeg svarer som afsender fra den enkelte mail som blev sendt.
Og jeg henter også fra flere computere på een gang eller enkelvis.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-01-09 21:34

Ok, ok, nu er Gmail jo ikke det eneste der kan det. Eller får du sponsorpenge

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-01-09 01:33

Hvis du ikke har en Gmail, så glem den, det er slet ikke nødvendig, du kan sagtens bruge den samme e-mail adresse på flere computere, og som Pedroso foreslår så brug Thunderbird som mail program, den ligner lidt Outlook/Outlook Express som du måske kender, jeg har samme e-mail adresse på 3 computer og har valgt at gemme en kopi på serveren, så kan den samme mail hentes af flere computere, jeg bruger Thunderbird på min Linux Ubuntu computer, Outlook Express på XP computeren og Windows Live Mail på min helt nye Windows 7, alle med samme mail adresse.

Jeg har også mistænkt Eyvind for at få sponsor penge fra Google, det er en ualmindelig agressiv reklamering for en mail mulighed som ikke kan mere end flere andre webmail, eksempler Hotmail og Yahoo mail kan vist nok stort set det samme, masser af plads, mulighed for at hente med en mail klient, kalender funktion og så videre

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 14-01-09 09:37

Jeg taler om det jeg bruger.....................det i andre bruger, kan i jo tale om.
Jeg siger ikke at (shys...gmail) er det bedste, og taler slet ikke om de andre mailudbydere, som jeg ikke kender til.

Den mest flexible mailudbyder er vel uden tvivl xxxx@hirsenet.dk, som dog er lidt dyr at bruge.

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 14-01-09 22:20

Hey...
Nu har jeg oprettet en hotmail...og det virker. Er der nogen der ved hvordan man sætter messenger op på sådan en notebook..har forsøgt, men forstår mig vist ikke rigtig på det. Ville gerne kunne gå på den samme konto som den stationære...

Pytten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-01-09 01:13

Tillykke med din Hotmail så kan du uden videre besvær sætte Pidgin op til at chatte med dine Messenger venner, Pidgin er indbygget i Ubuntu du behøver ikke engang installere den, find den ved at klike på Programmer og ned på Internet der finder du Pidgin, vil du hellere bruge en som ligner Windows Live Messenger lidt mere, så skal se lidt mere på Amsn: http://www.amsn-project.net/linux-downloads.php

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 15-01-09 19:20

Tillykke med dit valg af Linux. Du er vel klar over at Hotmail er et Microsoft produkt, så helt uafhængig blev du ikke denne gang Men det er skam udmærket

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-01-09 01:03

Jo vist er Hotmail fra Microsoft, men den er gratis så er det vel ligegyldig hvem som står bag, i aftes glemte jeg at fortælle om Webmessenger, den er også fra Microsoft og kan køre inde i din Firefox browser, du skal tillade popop vinduer fra msn men det bliver du gjort opmærksom på, log ind som du plejer, du kan sætte den til at huske brugernavn og adgangkode, jeg burger den en gang imellem til afveksling fra Pidgin: http://webmessenger.msn.com/?mkt=da-dk

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-01-09 12:51

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 17-01-09 17:33

Pytten: Kan du fortælle mig hvor Eyvind har forklaret noget som helst om forskellen mellem Linux og XP? Noget siger mig at han bare var den første til at sige hvad han selv ville gøre. Var det en hjælp?

Mht mail spørgsmålet så svarede han jo bare "Gmail" uden nogen ekstra forklaring.

Du pisser virkelig folk af som gider svare på spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-09 09:37

Pedroso - de point fortjente jeg jo ikke så....................................... kig lige her.
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=131300

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-01-09 13:33

Som jeg svarede Eyvind - det gælder ikke points'ene, mere den anerkendelse der ligger i et godkendt svar. Systemet med at folk får svar på deres spørgsmål går lidt fløjten når der ikke deles ud efter fortjeneste.

Peque, gorm eller o.v.n eller mig selv synes jeg klart er bedre kandidater til points.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-01-09 13:37

Ved i godt at Pytten1510 sikkert slet ikke ser det i skriver nu, mail holder op med at komme til spørger ved nye indlæg, når der er accepteret et svar måske skulle nogen give et praj i et privat indlæg ?