/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
webcam på ubunto 8.10 server
Fra : stone47
Vist : 467 gange
200 point
Dato : 11-01-09 20:55

ja jeg arbejder stadig på denne "opgave"
jeg har hentet desktop på maskinen ok
webcam driver er loadet ok.
Module Size Used by
gspca_zc3xx 55936 1
gspca_main 29312 1 gspca_zc3xx
videodev 41344 2 gspca_main
v4l1_compat 22404 1 videodev

hvis jeg starter cheese får jeg et billede lidt mørkt ok
hvis jeg starter camorama kører det ikke.
jeg har fundet v4lcompat.so og det er på maskinen nu.
mener det er kommet med den sidste linie oven for,
og nu kan camorama startes med:
LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so camorama
herefter et fint billede som kan stilles med skyderne i lys og kontrast.
Men den compilerede spcaserv som jeg ville bruge til at få billedet på min hjemmeside går stadig i stå da den kun vil arbejde sammen med spca500 driveren.
Mener elles at jpg compress virker når camorama kører.

Nogen gode forslag til hvordan jeg kommer videre ?????
hilsen Steen

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-09 08:18

Hey Mads.

Hvis den kun vil arbejde sammen med den ene fil - Kan dui så ikke snyde den - lave et symlink fra den forkerte fil til den rigtige:
ls -sf /rigtigefil /forkertefil

Så peger den fil programmet skal bruge på den fil der kan bruges ?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 12-01-09 21:04

det er bare ikke så let
jeg mener compileringen bruger sine egne moduler og peger ikke på stedet hvor libv4l1compat.so har lagt billedet. jeg må også tro at denne tager sig af jpg komprimeringen og det vil spcaserv så bruge et andet modul til. Jeg er ikke ret kendt med c programering, og har svært ved at læse dette. jeg må prøve noget andet, vender tilbage.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 15-01-09 19:36

Hej igen
Så er serveren lavet om til Ubuntu 8.04
opdateret til formålet, og compileret med moduler til webcam.
der er selvfølgelig også lavet apache server på denne. Selvom det er en Desktop.
foreløbig kan test ses på http://83.88.76.215/webcam
Der er ikke DNS til denne forbindelse.
jeg vil selvfølgelig lave den anden server om bagefter.
jeg vil gerne skrive lidt om det på min normale server hvis det har interesse.
http://stoneplace.dk
lader lige denne tråd stå åben lidt endnu.
hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : stone47

Dato : 17-01-09 10:07

Tak for svaret peque.
som du kan se, jeg prøver forfra. har det til at virke med en 8.04
Nu ville jeg styre lidt automatik i det, men nu virker en rc.local ikke på en 8.04
Det er noget rod Ha Ha.
hilsen Steen