/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
spandpumpe suge ikke
Fra : sorentn
Vist : 1150 gange
20 point
Dato : 09-01-09 20:14

hey har lige fået et 120l akvarium og en spandpumpe med der til har sat pumpen til men der kommer ikk vand igennem den hjælp hvad gør jeg har suget i den indtil der kom vand igemmen men hjalp ikk noget

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 09-01-09 20:46

i pumpen hvor er slangerne sat til er der 1 engang og 1 udgang og det er vigtigt at de sidder rigtigt
Hvilken pumpe er det ? jeg ved at en Tetra har en håndpumpe som tvinger vandet i gennem , der kan også side 2 ventiler som måske er lukket osv. men skriv hvad din pumpe hedder så vil jeg kunne hjælpe dig mere
mvh
Jan

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 09-01-09 20:49

slangerne sidder rigtig det er en project pjf 501

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 09-01-09 21:28

Ja så har jeg kigget på den, den ligner jo alle de andrer spandpumper men kender ikke lige din model
men du sagde at der er vand i den nu så kan der være 2 ting som driller Løbehjulet i mortor huset kan være stoppet prøv at tage det ud og rens det vist, du kan høre at pumpen køre kan det også være højden / længden på slangerne er mere end den kan pumpe i løftehøjde
mvh
Jan

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 09-01-09 21:33

kan godt høre pumpen den er bygendt og pumpe lidt vand i i omkring 1 min afgangen ved hver time men det bare ned af

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 09-01-09 21:47

Kan ikke lige forstå dit sidste inlæg , men at den køre , vist der ikke er meget genemstrømning kan det være at du eventuelt har et knæk på slangen det kan også være at løbehjulet i pumpehuset er stoppet godt til. du skal rense det. og du skal være sikker på at den er tæt så der ikke kommer falsk luft ind nogen steder .jeg vil andbefale dig en Tetratec ex 600 spandpumpe de er nu ikke dyre men de virker perfeckt
mvh
jan

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 09-01-09 21:50

den virker nu men kan man skrue lidt op for den så den renser mere

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 09-01-09 21:58

Godt at den køre nej man kan ikke skrue op så den køre mere igenem med mindrer der siddwer nogle ventiler på slangerne men det skulle være nok den kan køre 800 l /h så det er ganske pænt til et 128 l akvarie
Da du fik pumpen rensede du så filteret indeni, flowet kan nedsættes er når filteret stopper til det ,er normalt jeg renser min spandpumpe omkring hver 3 md.
mvh
Jan

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 09-01-09 22:01

okay mange tak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 20 point
Dato : 10-01-09 02:09

Hvis den larmer kan der også være luft i den, ret normalt når man har lagt nyt filtervat i.
Skyl vattet i håndvarmt vand før Du lægger det i beholderen. Derved klasker det også lidt sammen så Du skal ikke blive fristet til at putte mere i.

Lav 2-3 adskilte "puder" af vattet og læg dem oven på hinanden, ved rensning af pumpen skifter Du så kun den nederste pude som er blevet uigennemtrængelig, den øverste som er nogenlunde ren lægger Du så i bunden så der er en frisk bakteriekultur, skifter man alt vattet skal der jo opbygges en ny kultur, og det går lidt ud over vandmiljøet som jo er følsomt, især i mindre akvarier.

Selv har jeg også gode erfaringer med disse filtersten (keramiske rør)som anbringes nedenunder vattet.
http://www.tropefisk.dk/shop/eheim-ehfimech-1l-204812p.html
De virker på samme måde som de kommunale rensningsanlæg der i store runde betonkar lader vandet risle henover granitsten der på overfladen har dannet en rensende bakteriekultur.
Keramiklaget kan skylles hvis der ligger meget groft snavs i, men er de blot lidt slimede så lad dem endelige være da det er bakterier, eller lidt pænere sagt mikroorganismer.

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 17-01-09 23:30

okay ja jeg vil lige prøve det

Godkendelse af svar
Fra : sorentn

Dato : 07-02-09 23:17

Tak for svaret LuffeA.