/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Drikkevand.
Fra : Mosebaek
Vist : 765 gange
50 point
Dato : 05-01-09 11:27

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer/mening,om drikkevand til fuglene om vinteren.
Jeg har spurgt/læst i øst og vest om dette emne.Er ikke blevet klogere.Nogle mener man endelig ikke må gi`dem vand om vinteren.(De fryser ihjel).Andre mener de skal ha`vand hele året.
Personlig tror jeg på,at fuglene selv finder ud af,hvad der er bedst.Jeg kan se at bl.a. solsortene
elsker at bade,også i frostvejr.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-01-09 11:29

Citat
Personlig tror jeg på,at fuglene selv finder ud af,hvad der er bedst.

Nemlig !!! Og her skifter vi vandet flere gange om dagen i øjeblikket.
Det skal jo ikke fryse til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-09 11:31

de finder selv ud af det

men

jeg har vand stående tæt på husfacaden og det fryser ikke til - og du har ret - lige akkurat solsorten og til dels gråspurven bader lystigt når som helst - og badevand er jo også drikkevand - så mon de ikke tager en sjus under badet

ps min mor opdrættede fugle og da hun havde udendørs voliere var der altid drikkevand foruden badevandet - nogle fugle brugte det - andre ikke - trods volieren var næsten som naturen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-09 11:33

ps jeg har to glemte men åbne lygter til stearinlys stående derude - og har lagt mærke til at blåmejser og musvitter gerne drikker hvad der ligger af vand/ fugtlag - og de nipper lystigt til lysene oven i købet - øhhh er der noget de ikke kan tåle mon i de lys ????

det var lige lidt off topic

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-09 11:34

ps fugle i naturen drikker/spiser jo også sne og is - læg mærke til at de hakker i isen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-09 11:40

Takker for foreløbige indkomne svar.En tvungen pause,til ved 16`tiden.Vender så tilbage.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 05-01-09 11:43

ekstra ps - fugle har et godt instinkt ang at bade - støv for eks - og de bader helst ikke hvis de fornemmer at de fryser til - har du nogen sinde set det ?

ok - ænder og lign der ligger i søer og lign. kan fryse fast ved pludselig temperaturfald - men jeg fik i sin tid at vide at det var pga de sov imens - om det så er sandt skal jeg ikke kunne sige.

min egen fornemmelse for drikkevandet er at det nok bare er os der gerne vil dem det godt - de finder helt sikkert ud af det selv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-09 11:48

Du må meget gerne stille vand ud, fugle er som vi afhængdige af at få vand og kan sagtens finde ud af selv at regulere badning og drikkevand, men du må endelig ikke stille varmt vand ud, for at undgå at det fryser til, så går du ind og vil bestemme over naturen og det går ikke, varm vand = gift for naturens dyr i frostvejr

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-01-09 11:49

hvis dyr ikke får vand så dør de jo.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-09 11:50

de må heller ikke få varm kaffe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-09 12:05

Fortsæt du bare med at give dem vand

Jeg har en kæmpe underskål stående med vand til kaninerne, men det er nu lige så meget blevet
vandskål/badekar til fuglene.

Både kaniner og fugle sidder pænt og venter på vi kommer og "bryder isen" eller giver nyt vand.

Og alle drikker af skålen - samtidig - ej dejligt syn

(det var nu også et sjovt syn, da kaninerne ville drik vand første gang, det var frosset til )

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-09 13:18

Lige nu sidder der ca 20 gråspurve i tagrenden og drikker lidt vand

Du skal ikke være bekymret for at dyrene drikker eller spiser noget de ikke kan tåle, de ved pr. instinkt hvad de kan.

Egentlig er dyrene på den led klogere end mennesker, f.eks mine kaniner får mere pels om vinteren, men hvis jeg sætter min mand ud om vinteren, får han sgu ikke mere hår på hovedet af
den grund

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-01-09 14:25

Citat
jeg sætter min mand ud om vinteren

Dyrplageri.............................

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-01-09 14:38

Eyvind...........må jeg ikke det, ups så stopper jeg eksperimentet, og hiver ham ind igen

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-01-09 17:08

Tak for svaret miritdk.+ alle andre i tråden.Vi er jo sådan set enige.
Med sindsro,bliver jeg ved med at gi`dem vand.Vand er jo en livsbetingelse,for de fleste levende væsener.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-01-09 17:10

velbekomme - og ja vand er netop en livsbetingelse