/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Trekantformel
Fra : snoopy_2
Vist : 1154 gange
100 point
Dato : 30-12-08 12:20

Hej (:
Jeg mangler en formel til en trekant. Formlen skal vise hvordan man regner sig frem til det punkt i en trekant, hvor der er lige langt til alle sider.

anybody?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 12:34

Citat
hvor der er lige langt til alle sider

Det kommer da an på HVOR på siden der skal være lige langt

Kommentar
Fra : leifjskov

Dato : 30-12-08 12:41
Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-12-08 12:50

Smart REKLAMESIDE

Kun adgang mod betaling

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 13:16

Mener du centrum for den indskrevne cirkel?

Hvis Ja, prøv at søge på denne...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-08 13:32

For eksempel her:
http://www.walter-fendt.de/m11e/triangle.htm

Geometrisk finder du jo centrum ved at tegne to vinkel halverings linier,
den tredie vil gå gennem samme punkt, centrum for den indskrevne cirkel...

Analytisk kan man opstille ligningerne for de to halveringslinier og løse dem,
men det bliver ret komplicerede regninger...

Der må være en lettere metode?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-08 13:40

Er det sådan noget??

http://www.formel.dk/matematik/geometri/Trekant/retvinklettrekant.htm

ellers så søg videre på www.duda.dk under matematik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 13:50

r = sqrt ((s-a)(s-b)(s-c)/s) hvor s er omkredsen og a b og c de tre sidelængder:

se her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Incircle

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 17:28

Rettelse:
where s = (a + b + c)/2 is the semiperimeter

s er altså ikke omkredsen = a +b +c, men kun det halve.
s plejer at betegne (bue)længder; mærkeligt at ingen har korrigeret mig?

Som et eksempel tog jeg den kendte Pytagoras 3 4 5 trekant, der jo er ret fordi 3^2+4^2=5^2
tegner du den på ternet papir i centimeter er en krone lidt for stor og en 25 øre for lille
til at kunne røre alle tre sider.

s=(3+4+5)/2 = 6

r= sqrt ( (6-3) (6-2) (6-5) / 6) = sqrt (3*2*1/6) = sqrt(1) = 1

passer med at en krone har en diameter på ca 2,1 cm og en 25 øre ca 1,7 cm

Håber du nu bedre kan få formlen til at passe...

Godt Nytår
Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-08 18:38

s har alle dage været den almindelige betegnelse for trekantens hlve perimeter.
Mest kendt fra Herons formel og fra bergning af 1. trekantstilfælde (givet a,bog c ) uden lommeregner.
tg(A/2) = r/(s-a) det er jo lige til logaritmetabellen r er den indskrevne cirkels radius , som Svendgiversen har skrevet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 19:05

> mærkeligt at ingen har korrigeret mig?

Godt transor, det er længe siden jeg havde tre kants geometri...

Jeg synes stadig s mere betegner (hele) vejlængder, eksempelvis på kurvebaner, men lad det ligge.

Godt der er andre der også følger med, ellers kunne spørgeren jo let blive misinformeret...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-08 19:42

Undskyld alle tastefejlene. Håber I forstår det alligevel.

Kommentar
Fra : snoopy_2

Dato : 30-12-08 19:59

Jeg er virkelig forvirret. Der står bare i opgaven "find et punkt i trekanten hvor der er lige langt til alle sider"

..og trekanten er ligbenet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 20:28

Hvis den er ligebenet er det lidt lettere.

Hvis a = b og du så betragter c som grundlinie
er højden h = sqrt (a^2 - (c/2)^2)

Arealet A er så 0,5* c * h

og r = 2 * A / (a+b+c)

Pladserer du grundlinien c symmetrisk på x aksen fra -c/2 til +c/2
ligger det ønskede punkt så på symmetrilinien i (0,r).

Kan du følge mig? eller er du endnu mere forvirret??

Kommentar
Fra : snoopy_2

Dato : 30-12-08 21:31

altså.. grunlinien er 14 cm og a og b er 9 cm. En fra min klasse har nakket min vinkelmåler, men vinkel ab er 90 grader kan jeg se. Og højden er 6,5 cm.

.. Det to næstsidste linjer er jeg ikke helt med på?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 21:59

Nej vinklen er ikke ret
så skulle c^2 = 196 være a^2 +b^2 = 81+81 =162 ifølge Pythagoras

Og h = sqrt (81-49) = sqrt(32) = 5,66 ikke 6,5

arealet er så 39,6 og r = 2,4749

er du enig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 22:04

Det samme får du naturligvis med den almene formel: r = sqrt ((s-a)(s-b)(s-c)/s)

r = sqrt(7*7*2/16) = 2,4749

Enig??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-12-08 22:21

Og hvis nu højden er 6,5? eller topvinklen er ret??

Så er grundlinien på 14 og/eller sidelængderne på to gange 9 ikke rigtige...

> En fra min klasse ...

Har I virkelig geometri opgaver for i Jule ferien, det burde ikke være tilladt.
Men der er noget at tage fat på i det nye år...

Kommentar
Fra : snoopy_2

Dato : 02-01-09 15:08

Jeg havde slet ikke regnet med at det ville være så besværligt, egentlig. Og ifølge min logik er arelet vel bare;
½ * højde * grundlinje
dvs.
½ * 14 * 6,5
= 45,5

Måske det er nemmere med denne her:
Kode
[URL=http://img179.imageshack.us/my.php?image=scan0001pi1.jpg][IMG]http://img179.imageshack.us/img179/8941/scan0001pi1.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://g.imageshack.us/img179/scan0001pi1.jpg/1/][IMG]http://img179.imageshack.us/img179/scan0001pi1.jpg/1/w640.png[/IMG][/URL]

.. og ja vi har både geometri og en stak andre afleveringer her i ferien D:

Kommentar
Fra : snoopy_2

Dato : 02-01-09 15:09

Nå, det virkede ikke lige efter hensigten. Så får i bare et link til trekanten:
http://img179.imageshack.us/my.php?image=scan0001pi1.jpg

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-01-09 04:35

Er du sikker på at det er en formel du skal finde?

Citerer lige svendgiversen

Citat
Geometrisk finder du jo centrum ved at tegne to vinkel halverings linier,
den tredie vil gå gennem samme punkt, centrum for den indskrevne cirkel...

er det ikke bare vinkelhalveringslinjer du skal lave, dem kan du jo lave med en passer og en lineal

Kommentar
Fra : snoopy_2

Dato : 04-01-09 15:32

Nej jeg er slet ikke sikker på at det er en formel jeg skal finde, jeg flashede bare min uvidenhed. Tusind tak for svaret, jeg er ret sikker på at det er det jeg skal gøre. Umiddelbart ser det i hvert fald rigtigt ud :D:D .. jeg får bare lige fat i en vinkelmåler oppe i skolen i morgen, og så må jeg håbe at det er rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : snoopy_2

Dato : 04-01-09 15:33

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-01-09 18:33

Har du ikke en passer, det er da bedre end en vinkelmåler til at lave de linjer med