/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Information om straffesager
Fra : Reichstein
Vist : 644 gange
50 point
Dato : 28-12-08 15:37

Hvordan kan jeg hente information om en straffesag? Det drejer sig om en person, som sidder varetægtsfængslet i Esbjerg til d. 29. dec. for fuldbyrtet voldtægt, og trusler med kniv.
Jeg vil gerne vide, om han skal for retten, eller hvad der sker efter endt varetægtsfængsel.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 28-12-08 15:49

Jeg tillader mig at tvivle om det er oplysninger du sådan uden videre kan komme i besidelse af.

Du kan jo prøve at kontakte politiet, det må jo være det rette sted at søge den slags oplysninger.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-12-08 15:50

Er det denne sag

http://www.jv.dk/artikel/563961

Så ring og spørg politiet om hvad der vil ske i morgen.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 28-12-08 15:51

Hvad må politiet oplyse om straffesager?

Offentliggjort 28-08-2002, senest redigeret 10-08-2005

Det er ikke alle oplysninger i straffesager, politiet har tavshedspligt om.
Ifølge forvaltningsloven § 27 stk. 1 nr. 3 er der især tavshedspligt af hensyn til

efterforskningens effektivitet
beskyttelse af sigtede, vidner eller andre personers privatliv

Politiet kan som hovedregel give oplysninger om en forbrydelse, f.eks. drab eller indbrud. Oplysningerne kan handle om omfanget af forbrydelsen, hvordan den er begået, om der er spor og hvad de vil gøre for at opklare den. Den slags oplysninger kan politiet give, med mindre hensynet til efterforskningen taler imod.

Nogle oplysninger må politiet som hovedregel ikke give i forbindelse med forbrydelser:

Identiteten på anmeldte, mistænkte eller sigtede personer
Oplysninger der kan identificere ofre, anmeldere eller vidner

Der er ikke tavshedspligt om oplysninger, der har været fremme under et offentligt retsmøde (uden navneforbud), eller identiteten i forvejen er almindeligt kendt, fordi den er blevet omtalt offentligt. Der er heller ikke tavshedspligt, hvis det er nødvendigt at give oplysninger om implicerede af hensyn til efterforskningen eller for at forebygge nye alvorlige forbrydelser.

Når der er rejst tiltale, og den tiltalte er informeret, må politiet og anklagemyndighed oplyse, hvem der er tiltalt og hvad tiltalen lyder på. Journalister har krav på aktindsigt i anklageskriftet. Se bekendtgørelsen om retslister, massemediernes aktindsigt m.v..

Politiet har ikke tavshedspligt om afgørelsen i en straffesag, uanset om den træffes ved en domstol eller af politiet selv ved en bøde. Bagmandspolitiet har f.eks. ikke tavshedspligt om, hvilke virksomheder i el-branchen, der har fået bøder for ulovlige prisaftaler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-08 15:58

Citat
Jeg vil gerne vide, om han skal for retten, eller hvad der sker efter endt varetægtsfængsel

At han skal for retteb hersker der vist ikke tvivl om med den sigtelse....

Der sker så det, at der efterforskes under varetægtsfængslingen..når så politiet mener de har beviser nok, udfærdiges der så et anklageskrift....det sendes til retten, hvor der så berammes en dato for at sagen skal i retten.....Så fastlægges en dato

Og den dato kan ses i retten på opslag over hvilke sager der skal behandles.

Om personen fortsat skal sidde varetægtsfængslet er kun op til dommeren at bestemme....ved grov kriminalitet er det som regel sådan, at varetægsfængslingen opretholdes til der er faldet dom.

Ved mindre alvorlige sager løslades folk og skal så bare møde i retten.

Nogen fængsles til afsoning umiddelbart efter domfældelse, mens andre igen venter på at blive kaldt til afsoning...igen, det afhænger af forbrydelsens art

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-08 20:27

Du skal ikke regne med han kommer ud imorgen hvis det er ham i den sag som tidligere her er beskrevet fra Tønder.

Han kommer for en dommer imorgen.

Den 21-årige mand truede hende med en dolkagtig kniv. Umiddelbart efter gennemførte han en fuldbyrdet voldtægt nær sygehusets kapel.

Den mand er jo farlig for sine omgivelser.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-08 21:07
Godkendelse af svar
Fra : Reichstein

Dato : 28-12-08 21:36

Tak for svaret Smokei. Jeg håber han får en meget lang fængselsdom!!

Og et godt nytår dil dig også.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-12-08 21:39

Selvtak Reichstein og Tak.