/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Frakendelse af kontanthjælp.
Fra : spimmer
Vist : 741 gange
200 point
Dato : 27-12-08 19:06

Hej.
Jeg har en bror, som er på kontanthjælp. Nu har han imidlertid fået brev fra kommunen, som skriver at den frakender hans kontanthjælp, p.g.a. at han ikke har returneret i efteråret til kommunen. MEN: Han har IKKE modtaget brevet. Og han havde ikke kunnet returnere det, da han var indlagt på Amager sygehus og lagt i kunstig koma og respirator.
Nu er han selfølgelig stærkt bekymret for, hvad der skal ske.
Han er i gang med at kontakte dem, men de holder juleferie.
Hvis de fastholder frakendelsen, hvad skal han så leve af?
Han har søgt førtidspension, men der er meget lange ventetider.
Hjælp mig med at hjælpe ham.
mvh
spimmer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-08 19:15

Han skal selvfølgelig henvende sig på kommunen og foreligge dem sagen....hvis/når manden lå i koma på sygehuset, kan det jo dokumenteres, at han ikke var i stand til at varetage sine forpligtelser i forb. med betingelserne for at få udbetalt hjælp

Citat
Hvis de fastholder frakendelsen, hvad skal han så leve af?

Det tror jeg ikke de gør såfremt forholdene er som beskrevet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-12-08 19:21

Du kan kontakte hospitalet eller din bror kan selv. De har en socialrådgiver ansat og det er socialrådgiverens opgave at hjælpe patienter. Socialrådgiveren kan hjælpe med at få papirerne fra sygehuset. Ellers må i kontakte den afdeling din bror lå på. Endelig så er der en præst ansat som også kan hjælpe.
Men forklar kommunen tingene som de er.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 27-12-08 19:43

desværre har de fleste hospitaler sparet socialrådgiverne væk i de senere år. Det er vigtigt at din bror har bisidder med ved mødet i kommunen. Nu ved jeg ikke om din bror er handicappet efter sygdommen. men hvis han er, kan han hente hjælp her: http://www.dukh.dk/ - Hvis han stadig er syg og har en pensionssag kørende, skulle han nok have sygedagpenge i stedet for kontanthjælp. Hvis de fastholder din bror ikke skal have hjælp, så bed om et skriftligt afslag og vejledningen til at anke afslaget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-12-08 20:27

Citat
Og han havde ikke kunnet returnere det, da han var indlagt på Amager sygehus og lagt i kunstig koma og respirator.

Din bror kan vel dokumentere at han har været indlagt og ligget i kunstigt koma på det tidspunkt, hvor han skulle have modtaget brevet fra kommunen.

Men da han var indlagt, var der så ingen i familien, der tog hans post, der har vel også været regninger, som skulle betales.

Men på mandag, så kan han vel få en dokumentation fra hospitalet om indlæggelsen, som han så kan vise kommunen.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 28-12-08 12:21

Skal du bruge (gratis) hjælp i en sag vedr. sociale ydelser, findes der denne uvildige organisation:

http://www.sr-bistand.dk/

Den almindelige retshjælp bistår nemlig IKKE med hjælp i forb. med social sagsbehandling ..med mindre det er principielle afgørelser det omhandler. Konkrete sager vil de ikke røre med en ildtang.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 29-12-08 11:55

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 30-12-08 12:52

Hejsa.
Tak for alle svarene. Jeg kan fortælle, at han har fået penge for jaunuar måned, og at han får et nyt brev, som han skulle returnere. Så der er tilsyneladende styr på tingene igen.
spimmer.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 30-12-08 17:51

godt - men hvis han har en pensionssag kørende, så skal han efter, hvad jeg ved, have sygedagpenge, som er et større beløb end kontanthjælp. Søg aktindsigt, og sørg for at kommunen indhelter alle oplysninger og journaler fra hospital og læger. Og hver gang han får afslag på noget, så bed om at få det skriftligt, så han kan anke.