/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
RSS Feed
Fra : tararam
Vist : 969 gange
50 point
Dato : 24-12-08 09:39

Hvad betyder dette RSS Feed og hvad er det godt for og hvad bruger man det til?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-12-08 09:42
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 24-12-08 11:36

I stedet for at du skal bladre igennem de hjemmesider som du ønsker at følge med på så får du automatisk besked når der er nyheder.

Accepteret svar
Fra : MatrixRevolution

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-08 15:03

hey... God bagjul.

Rss Feeds, er meget udbredt efterhånden.
Det er en god ide at have nogle forskellige rss -feeds på sin hjemmeside. Hvis du har en rss - reader som kan downloades mange steder på nettet, kan man tilføje feeds og på den måde få nyheder når de er der. Man behøver så ikke direkte at besøge hjemmesiden. Når der er nye items, vil det blive synkroniseret med ens egen nyhedsprogram. Det er smart...

Rss -feeds er faktisk XML -filer som har den samme standard over hele nettet. Det gør det globalt nemmere for alle. Det betyder at der er nogle "obligatoriske" elementer i xml -filen.

Et Rss -feed består af nogle rodelementer og item elementer.
title, link, description og pubDate er de mest almindelige elementer i item.
Man kan også sagtens udvide med egen elementer hvis man vil det.

F.eks. på min egen hjemmeside har jeg lavet lidt om ASPNET version 2,
her kan man se alle items:
http://www.canworld.dk/aspnet20overview.aspx?selectionID=ASPNET2

Men ... for at give læseren mulighed for at følge med i, når der kommer nye eksempler har jeg nogle feeds, med et category -element, så IE kan sortere dem i kategorier

Tryk på "XML knappen" og se selv. Selve URL'en tager du så bare og tilføjer dit rsslæser -program.

Hvis du har lidt tålmodighed så kommer der snart nogle nye ASP.NET eksempler i ASPNET2 punktet.
Så hvis du f.eks. tilføjer mine feeds eller føjer dem til fortrukne og engang imellem aktivere dem i browseren eller synkronisere dem i rss- læseren, vil du kunne se de nye items helt automatisk.

ASPNET2 samples:
http://www.canworld.dk/RSS/rssFile_aspnet_samples.xml

Books:
http://www.canworld.dk/RSS/netframework-books-rss.xml

Kommentar
Fra : zaibotdk

Dato : 29-12-08 11:01

I denne sammenhæng bør iGoogle også nævnes, det er simpelthen genialt som RSS startside.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 12-01-09 19:12

Tak for svaret MatrixRevolution.