/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Kant på billede
Fra : taliskoko
Vist : 1007 gange
100 point
Dato : 19-12-08 17:12

Hey.

Ganske simpelt;

Hvordan laver jeg en sort fin kant på et billed/foto ???

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-12-08 17:28

Brug det gratis program "Photofiltre", find frame hvis deter på engelsk, ellers kan det sættes til dansk, og så finder du det nok.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 19-12-08 17:29

Tak Keldd.

Hvis der er andre der ved hvordan det lader sig gøre i PhotoShop, så giv endelig lyd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-12-08 17:32

Det ligger i Image, på værktøjslinien, og så under "Outside Frame.
Du styrer så selv hvor bred den skal være, når du har trykket på "Outside Frame"
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-12-08 17:35

I alle de programmer jeg umiddelbart kender til hedder det "border"....

Så mon ikke du blot skal finde kommandoen "add border" eller "tilføj ramme" (hvis det er dansk)

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 19-12-08 18:35

Der findes en smartere måde i photoshop, men tag et nyt dokument i den størrelse du vil have, mal det sort med malerspanden, og lav så billedet lidt mindre og træk det hen ovenpå. Det lyder bøvlet men er temmelig nemt.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 19-12-08 19:01

Hvis billedet ligger som et layer, kan du højreklikke på dette, vælge blending options, og kigge på stroke indstillingerne.

Man kan dog også markere alt, vælge select > modify > contract og trække den x antal pixels ind. Derefter inverterer man markeringen (ctrl + shift + i), og så farve som normalt med farvespanden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-12-08 21:20

marker billedet med "Rektangular marque tool"

Klik på Edit oppe i menulinien derefter på Stroke (outline) selection

Vælg pixelbredde og farve....derefter flueben i "outside" og klik ok

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-08 22:25

Det er nøjagtigt som Dova beskriver - vil du se det visuelt kan du se det her, det er nummer 2 video fra oven http://www.techtutor.tv/category/photoshop-cs3

I det hele taget er der mange gode tips/tutorials på siden.

God fornøjelse til de der kan bruge linket.

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 19-12-08 22:47

Den metode som Dova og bentjuul beskriver er ok, men jeg finder den ret besværlig og upræcis i forhold til at bruge "Stroke" i "blending options".
Via den metode, vil rammen være præcis uden for billedet, hvor man ved manuel markering risikerer at skære nogle pixels af billedet.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 19-12-08 23:11

Tak for svaret bentjuul for den visuelle instruktion. Det hjalp, da min photoshop er på dansk.

Tak til alle for indspark.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-12-08 23:29

Det var jo egentlig dova der besvarede spørgsmålet, men selv tak taliskoko.

dova kig ind her http://kandu.dk/spg130026.aspx