/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Dato, dage
Fra : Josph
Vist : 486 gange
100 point
Dato : 11-12-08 20:09

Hej

Hvordan laver jeg et lille stykke kode til en webside

Den skal regne ud hvor mange dage der er gået fra en bestemt dato

Dato f.eks 01.12.2008
Når jeg går ind på siden f.eks i dag 11.12.2008
skal den skrive der er gået 10 dage

Mvh Josph

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-12-08 22:17

Her er et, kan det bruges?
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html><head><title>Antal dage siden</title>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
<!-- Minus AutoDato -->

<script type="text/javascript">
<!--
Date.ONE_SECOND = 1000;
Date.ONE_MINUTE = Date.ONE_SECOND * 60;
Date.ONE_HOUR = Date.ONE_MINUTE * 60;

Date.prototype.timeSince = function () {
var now = new Date();
var d = new Date(this.getTime());
var years = 0;
while (d.setFullYear(d.getFullYear() + 1) < now) {years++};
d.setFullYear(d.getFullYear() - 1);
var months = 0;
while (d.setMonth(d.getMonth() + 1) < now) {months++};
d.setMonth(d.getMonth() - 1);
var days = 0;
while (d.setDate(d.getDate() + 1) < now) {days++};
d.setDate(d.getDate() - 1);

hours = Math.floor ((now - d) / Date.ONE_HOUR);
minutes = Math.floor((now - d) % Date.ONE_HOUR / Date.ONE_MINUTE);
seconds = Math.floor((now - d) % Date.ONE_MINUTE / Date.ONE_SECOND);

var a = new Array();
if (years > 0) a.push([years, years == 1 ? 'år' : 'år'].join(' '));
if (months > 0) a.push([months, months == 1 ? 'måned' : 'måneder'].join(' '));
if (days > 0) a.push([days, days == 1 ? 'dag' : 'dage'].join(' '));
if (hours > 0) a.push([hours, hours == 1 ? 'time' : 'timer'].join(' '));
if (minutes > 0) a.push([minutes, minutes == 1 ? 'minut' : 'minutter'].join(' '));
if (seconds > 0) a.push([seconds, seconds == 1 ? 'sekund' : 'sekunder'].join(' '));
return a.join(', ');
}
// -->
</script>
</head>

<body>

<DIV STYLE="text-align:center">
<TABLE BORDER="0" BGCOLOR="#80FFFF" CELLSPACING="5" CELLPADDING="5">
<TR ALIGN="center">
<TD>
<script type="text/javascript">
<!--
then = new Date ('Dec 1, 2008'); //her skrives dato
document.write('<p>Der er gået <span id="timeSince">', then.timeSince(), '</span> siden den 1 Decemer 2008!</p>');
if (document.getElementById) setInterval ("document.getElementById('timeSince').firstChild.data = then.timeSince()", Date.ONE_SECOND / 5);
// -->
</script>
</TD>
</TR>
</TABLE></DIV>

</body>
</html>

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 12-12-08 05:17

Hej Klaudi

Mange tak.
Jeg havde nok forventet noget der bare fyldte 4 til 5 liner,
men dette kan måske ikke lade sig gøre.

Den måde jeg skal bruge det er:
Det skal ligge i et excel ark som jeg så gemmer som HTML i en fil

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-12-08 06:50

Jeg strikkede lige dette sammen>
http://manse9933.dk/test_info/vis_kode/dato.htm
et simpelt script du kan rette start datoen i .js filen,det står i toppen af .js filen hvordan du gør,det er meget simpelt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 12-12-08 11:47

Mere enkelt kan det nok ikke blive!
Nu skriver du det skal være i et Exel ark, det har vel egenligt ikke noget at gøre med HTML,
så om du kan få det til at virke ved jeg ikke.

Kode
<script type="text/javascript">
//Set the two dates
var dagesiden =new Date(2008, 11, 1) //Maaneder er 0-11 i JavaScript
today=new Date()
//Get 1 day in milliseconds
var one_day=1000*60*60*24
//Calculate difference btw the two dates, and convert to days
document.write(Math.ceil((today.getTime()-dagesiden.getTime())/(one_day))+
" dage siden 1 december 2008!")
</script>

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 13-12-08 07:11

Hej Manse9933

Kan jeg få dig til at lave en html fil og læg ud, hvor du har sat de 2 liner ind mellem body ?
Jeg har prøvet men det vil ikke for mig !

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-08 07:50

I denne har jeg lagt .js filen i en undermappe der hedder js
http://manse9933.dk/test_info/vis_kode/js/Dato.zip

den i head
eks:

Kode
<script src="js/dag.js" type="text/javascript">
</script>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-08 07:52

Og den i body er sat i center tags og br er bare linje skift

Kode
<center>
Der er gået <script type="text/javascript">time()</script> Siden den 10 December , 2007
</center>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-08 07:54

linje skift tag --> <br />

Kode
<br />
<center>
Der er gået <script type="text/javascript">time()</script> Siden den 10 December , 2007
</center>
<br />

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-08 08:08
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-12-08 08:42

Kode
<script type="text/javascript">
//Set the two dates
var dagesiden =new Date(2008, 11, 1) //Maaneder er 0-11 i JavaScript
today=new Date()
//Get 1 day in milliseconds
var one_day=1000*60*60*24
//Calculate difference btw the two dates, and convert to days
document.write(Math.ceil((today.getTime()-dagesiden.getTime())/(one_day))+
" dage siden 1 december 2008!")
</script>

Sæt det her ind hvor det skal vises på siden, nemmere kan det ikke gøres!
Ret linjen: var dagesiden =new Date(2008, 11, 1) //Maaneder er 0-11 i JavaScript
til den dato du skal bruge.

Men det har stadigvæk ikke noget at gøre med et Exel ark?!?!?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-08 08:53
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-12-08 08:54

Højre klik på siden>vis kilde

Der skal kun en script kode i dokumentet.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 14-12-08 08:48

Mange tak for svar

Jeg vil dele point mellem Jer, men hvordan gør jeg det ?

Mvh Josph

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-08 09:46

Det ka' du ik'

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-12-08 10:36

Giv du dem bare til Klaudi,jeg er bedøvende ligeglad med poæng,de kan ikke bruges til en disse aligevel.

Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : Josph

Dato : 14-12-08 11:14

Tak for svar af [B]Jer begge[/B]

Klaudi du få point men halvdelen skylder du Manse9933 og husk nu at betale ham

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-12-08 11:41

Velbekommen