/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
omregning af enheder
Fra : casper0606
Vist : 4446 gange
50 point
Dato : 11-12-08 15:35

jeg ønsker at omregne mAh til joules er der nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 11-12-08 15:48

J = A*s

1 Ah = 3600 J (3600 A*s, det samme som 1 ampere i 3600 sekunder)

Hvis der skal stå milliamperetimer (spøjs måleenhed...) så bliver

1mAh = 3,6 J

Accepteret svar
Fra : rubion

Modtaget 60 point
Dato : 11-12-08 16:00

Næh, hov, der var jeg lige for hurtig. A*s = C (coulomb), som er måleenheden for ladning.

Det var naturligvis W*s=J jeg mente/troede at have læst/fik forvekslet med. Hvis der havde stået mWh, så var det jeg skrev før rigtigt.

Men det giver ikke rigtigt mening at omregne ladning til energimængde. Men 1 mAh = 3,6 C.

Hvis du vil omsætte 1 mAh til energimængde i joule, så er man nødt til at kende den elektriske modstand (i ohm), så effekten (i watt) kan beregnes først.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-08 16:43

mAh er en forkortelse for Milli-Ampere-Timer.
(mAh angiver typisk et batteri´s kapacitet).

Og kan så naturligvis ikke omregnes til energi enheden joule.

Hvad er højest en flagstang eller et tordenskrald?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-12-08 17:02

Du skal ha fat i hvor mange Amperesekunder, der er (ved at dividere med 1000 og gange med 3600). Og dem skal du så gange med middelspændingen i volt. Joule er nemlig Watt*sekunder, og det er det samme som Volt * Ampere * sekunder.
Har du hørt om google?
Mvh
pbp

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-12-08 19:15

Hvor mange volt snakker vi om for batteriet ?
Ellers kan man ikke omregne til Joule

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 11-12-08 19:47

ja klart sorry der er tale om et 14,5 volt batteri. med 400 mAh, det må kunne ver sættes til joule på en eller anden måde......
er joule så C*V og dermed 3.6 * mAh*V eller hyr..

Igen tak fra den ubetænksomme

Casper.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-12-08 19:48

du HAR fået regnestykket!

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 11-12-08 19:55

Tak for svaret rubion.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-12-08 20:15

Hvis du nu brænder batteriet af på en time med 14,5 volt:
Strøm 400 mA = 0,4 A * 14,5 V = 5,8 W i 3600 sec = 20880 Joule

I praksis vil du jo ikke kunne holde spændingen under hele forløbet,
men du vil jo heller ikke tømme det så hurtigt...