/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Obligationer eller bankkonto?
Fra : steenfibiger
Vist : 3062 gange
500 point
Dato : 10-12-08 10:25

Hvis man investerer frie midler nu med en horisont på relativt få år, kan det så bedst betale sig at benytte de højrentekonti som bankerne tilbyder eller obligationsinvesteringer. Hvis obligationer, da hvilke? korte, mellemlange eller lange?

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 10-12-08 11:12

Det korte svar er, at du bør overveje at sætte dine penge ind på en aftalekonto, som du finder via www.mybanker.biz - det koster vist 35 kr. men de er godt givet ud. Hvis det drejer som om et rimeligt beløb - over 100.000 kr. - kan du få op mod 7% i rente, og både indestående og renter er garanteret af den danske stat frem til den 30. september 2010, og sandsynligvis endnu længere efter bankredningsplan nr. 2. Der er ingen handelsomkostninger - kurtage og kursskæring - som ved et obligationskøb og salg - og der er ingen kursrisko, som der vil være på mellemlange og lange obligationer. Så hvis din investeringshorisont er under 2-3 år, så vil jeg af de 2 foreslåede alternativer anbefale pengemarkedsindskuddet. En mere omfattende analyse af din situation og forslag til længeresigtet investeringsstrategi kan du få hos uvildige investeringsrådgivere som undertegnede. Se www.prisas.dk

Mvh

Claus

Forh. DAF-direktør

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-12-08 17:10

Tak for svaret, Nu vil jeg først lige høre, hvad det er bankrådgiveren vil foreslå mig at sælge!

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 10-12-08 17:46

Hvis din investeringshorisont er kort så skal du ikke købe mellemlange eller lange obligationer. Her vil du have en stor kursrisiko. En sikker investering ville være at købe nogle obligationer der udløb på det tidspunkt du skulle bruge pengene. Hvis du sætter pengene i banken så vil hele dit afkast være renter og renter skal man som regel betale skat af. Hvis du købe nogle obligationer så skal det formentlig være nogle lavt forrentede korte obligationer. Alt efter rente og udløb vil du kunne købe dem til under kurs 100 og hvis du beholder dem til udløb så får du dem indløst til kurs 100 og forskellen mellem købskurs og indløsningskurs er din kursgevinst og kursgevinsten er skattefri (med mindre du køber nogle særlige såkaldte sortstemplede obligationer). Jo mere du tjener jo mere betyder den skattefri kursgevinst. Det koster kurtage at købe obligationer og det koster gebyr at have obligationer opbevaret så hvis det er et mindre beløb du vil investere så kan bankkontoen være attraktiv da ingen gebyrer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-08 17:54

Når du har presset din egen bank,
med det højeste rente afkast du kan få hos de andre banker,
så lav en sammenligning med afkastet på stats obligationer...

Alt andet er for usikkert i øjeblikket...

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 10-12-08 22:57

En lille kommentar til mine 2 meddebatører:
1. På helt korte obligationer er den skattefrie kursgevinst så lille, at den ikke kan "betale" handelsomkostninger og kursskæring - og hvis der opstår en situation, hvor du før tid skal bruge penge, så kan du få både kurstab og en dobbelt handelsomkostning.
2. Som tidligere nævnt er pengemarkedsindskud / aftaleindlån statsgaranterede frem til den 1. oktober 2010, så det må være lige så godt som statsobligationer.
3. Pengemarkedsindskudet kan evt. deles op i flere indskud med forskellig løbetid, så du til enhver tid har adgang til kontante penge - det kræver dog, at det samlede beløb er af en vis størrelse.

Mvh

Claus
Forhenværende DAF direktør,
nu www.prisas.dk

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 12-12-08 13:07

Jeg stillede spørgsmålet fordi jeg ville være forberedt til et møde som min bankrådgiver havde indkaldt mig til, og jeg forventede at han ville foreslå mig at købe et produkt. Det viste sig, at det han ville sælge mig var Danske Bank Flexinvest Fri - professionel investeringspleje til private investorer. Det koster 500 kr om året plus kurtage for handlen med investeringsbeviserne samt depotgebyr plus omkostningerne til investeringsforeningerne. Flexinvest er baseret på køb og salg af investeringsbeviser i Danske Invest aktie- og obligationsbaserede afdelinger. Da jeg nærmer mig pensionsalderen tror jeg at jeg skal satse på obligationer. Jeg behøver vel ikke både investeringsforeninger og Flexinvest Fri til at klare den opgave. Der løber jo mange omkostninger på både gennem investeringsforeningerne og Flexinvest Fri.

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 500 point
Dato : 12-12-08 13:14

Helt enig i at du bør holde dig langt fra de omkostningstunge produkter banken foreslår. De 500 kr. repræsenterer ikke engang toppen af isbjerget af omkostninger. Obligationer er udemærkede, hvis din investeringshorisont er længere end de få år, som dit oprindelige spørgsmål gik ud på.

Mvh

Claus
Forh. DAF-direktør
nu www.prisas.dk

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-12-08 11:06

Tak for svaret DAF_direktoer. Mange tak for dine kom mentarer og din rådgivning. Jeg er altid usikker på, hvad det går ud på, når bankrådgiveren gerne vil have en samtale. Det er meget svært at gennmeskue! Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 15-12-08 11:13

Som forhenværende DAF direktør og nuværende investeringsrådgiver forstår jeg udemærket din situation. Men du har dog i modsætning til de fleste været klog nok til at søge efter lidt uvildig rådgivning - så til lykke med det.

Mvh

Claus
www.prisas.dk