/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Decoupagelak hjæææælp!
Fra : Rikke-Lund
Vist : 5260 gange
40 point
Dato : 04-12-08 10:14

Hej :)
Jeg har brug for hjælp til decoupakelak, jeg skal have et billede af en person "kopieret" over på et lærred. Men måden jeg gør det på, er åbenbart forkert, for det vil ikke samarbejde.

Jeg maler decoupagen på lærred, og sætter derefter billedet på.
Lader det tørre i ca 6-8 timer, og derefter fugter jeg en blød svamp og vil så nulre papiret af - men der er ikke noget af billedet der bliver hængende på lærred.
Er der en eller flere herinde der kan hjælpe mig, til hvordan jeg kan få det til at blive?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 04-12-08 10:33

Jeg har aldrig nogensinde hørt om, at det du beskriver der, kan lade sig gøre....

Det kan det derinod, at lime billedet fast på lærredet....det er sådan man normalvis laver decoupage...og til sidst lakerer man så ovenpå det man har klistret fast......du kan ikke ved hjælp af decoupagelak "kopiere" farver og motiv fra et foto over på lærred.....

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 04-12-08 10:38

Decoupagelak er jo lim, og har du først limet papiret på, kan du da ikke få det af igen.
Prøv at lægge billedet på maven og giv det en gang sandpapir, til det er ganske, ganske tyndt. Kom så lim bag på billedet. Brug fingeren i stedet for en pensel, så har du mere føling med, at det bliver helt gennemvædet. (læg det på en plasticpose, så det tynde billede ikke hænger i underlaget).
Vip så billedet forsigtigt over på lærredet. Kom mere lim på fingeren og pres billedet forsigtigt ud, så alle luftlommer presses ud. Lad tørre og giv så endnu en gang lim. Det tørrer op blankt, så hvis det skal være mat, skal du give en 3-4 gange lim og derefter slibe med helt fint sandpapir. Eventuelt til sidst lasere med ganske tynd maling i billedes hovedfarve. så fotoet bliver diffust.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-12-08 11:03

Hej her kan du se en beskrivelse af teknikken - både i ord og billeder
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10382/36/143.pdf

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-12-08 11:58

Golden har nogle produkter der gør det muligt at printe direkte på lærredet, og derefterer der en beskyttelseslak man kan komme på. Det er muligt at male først, derefter at trykke, og så igen male. Gå ind i enaf de forretninger der handler med kunstnerartikler, og specielt Goldens produkter.

Her er det et link; desvære kun et amerikansk. for det produkt jeg omtaler. Der er også links fra siden til .dk

http://www.goldenpaints.com/mixmoremedia/index.php

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-12-08 12:32

Jeg bruger trælim i stedet for det dyre decopagelak.

Absolut anbefalelsesværdigt!

Er lærredet grundet? Så ville jeg forsøge at slibe let på lærredet før lim mv.

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Rikke-Lund

Dato : 05-12-08 10:15

Jeg har bare en bekendt der bruger denne metode, og hørte nemlig hende ad, hvilken slags jeg skulle købe ..
Men har vist fundet en løsning nu :)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-12-08 12:21

Er det så Dova's svar, du synes er allerbedst? HelleBirgitte's link synes jeg gav dig en god anvisning.

Kommentar
Fra : Rikke-Lund

Dato : 08-12-08 10:57

Nej ikke Dova's .. Jeg er ny herinde, så vidste ikke at der blev givet point til kun en ..

Så undskyld HelleBirgitte for de manglende point, men tusinde tak for et super link !

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-12-08 12:38

Velkommen ombord, Rikke-Lund

Hanne