/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Aflæse 3.5 " mac fra 1998
Fra : klemme2006
Vist : 719 gange
200 point
Dato : 02-12-08 20:45

Aaaarg. Jeg skal bruge en gammel rapport, jeg gætter på at det er en wordfil, og har den kun på 3.5" diskette dateret 1/12 1998. Jeg synes ikke 10 år er længe siden, men taler vi mac er det jo et par generationer.

Hvor kan jeg få udskrevet de filer eller bedre endnu få dem som wordfiler eller lignende? Jeg bruger stadig mac.

På disketten står 3.5 inch MF-2DD.

Jeg svagt noget med at man skulle have det ene eller det andet format disketter og så skulle de formateres. "Those were the days my friend"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-08 20:53

Har du diskettedrev i din maskine? Har du det så læg disketten i. Wordfiler er kombatible til Word 2007, altså opad. Så der er ingen problemer med at læse filen.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-12-08 21:05

Hej granner01

Jeg har ikke 3.5" drev. Jeg vidste ikke engang at man kunne få en mac med 3.5"-drev. Men hvis du har ret er det jo bare at opdrive en der har.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-08 21:39

Kan du ikke bare finde en der har et løst diskettedrev og så slutte det til eller endnu bedre, kender du ikke en med en gammel PC som har diskettedrev og med Officepakken, så få dem til at lægge din fil ind på PC'en og så overføre den til en USB nøgle eller brænde den på en CD.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 02-12-08 22:38

Da jeg oprettede filen kunne den ikke aflæses på pc, men det kan den måske nu?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-08 22:56

Hvilket program er filen gemt i? Jeg har WordPerfect filer fra 1994 og dem kan jeg stadig bruge i Word.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 03-12-08 21:02

Var på biblioteket og prøvede i deres pc. Så kom der et gråt felt med teksten: "Disketten er ikke formateret. Skal den formateres?" Det sagde jeg nej til.

Ha r nogen macerfaring på dette område?

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 03-12-08 23:35

Du skal selvfølgelig bruge en Apple Macintosh computer til at aflæse din Apple Macintosh formaterede diskette. Og til det får du klart nok brug for et passende diskettedrev. Der findes adskillige på markedet der alle kan tilsluttes via USB-porten på de Apple Macintosh computere som er født uden et indbygget floppy-drev.
Floppy-drevet blev udfaset af Apple med introduktionen af den første iMac i 1998, så det et altså nu ti år siden at den teknologi døde.
Jeg tror det generelt er en god idé måske ikke at vente, helt så længe, med at overføre sine data fra en udfaset teknologi. Hvis du stadig har lyd på 78 rpm grammofonplader skal du nok også snart begynde at tænke over hvordan du får dem over på noget lidt mere tidssvarrende.
Hvis du ønsker at langtids-arkivere tekst så er hard-copy, altså udskrift på papir, stadig det mest fremtidssikre medie der endnu er opfundet. Det er "battle-proofed" og næsten umuligt at slide op, når blot det opbevares hensigtsmæssigt. Magnetiserbare overflader er til gengæld, næst efter røgsignaler, nok noget nær det ringeste menneskeheden endnu har fundet på, med hensyn til holdbarhed. Det store spørgsmål bliver jo nok også om der overhovedet er noget tilbage på din gamle floppy, som lader sig aflæse.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 06-12-08 20:30

Hej UlrikB

Jeg søger og søger og kan ikke finde det drev du nævner. <<<<Er det noget her fra siden? http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/mac_accessories?mco=MTE2ODg

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 200 point
Dato : 07-12-08 14:21

Da du ikke har oplyst nøjagtig hvilken Apple Macintosh model det er du skal bruge floppy drevet sammen med er det umuligt for mig at rådgive dig meget mere detaljeret. Men der findes i hvert fald en lang række produkter i kategorien ekstern 3,5" floppy drev med USB interface. F.eks. leverer både Teac, Iomega, Plextor, Sony, SmartDisk, Verbatim, LaCie og flere andre producenter sådanne produkter. Dog tror jeg det vil være en god idé hvis du lige finder ud af om du har brug for et drev med USB 1.0 eller et drev med USB 2.0
Under alle omstændigheder kan et par eksempler på USB floppy drev findes findes her:
http://www.hsdata.dk/index.asp?subsite=direktelink&varenr=18136
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=76153
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=52716
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=217518&SamleMenuID=17&gruppe=5026&Extended=0&SiteID=1&Show_description=1&serie=&producent=Teac

(Det tog mindre en 5 minutter med Google og EDBpriser.dk at finde ovenstående fire tilbud, alle fra danske leverandører - god jagt!)

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 07-12-08 20:07

Tak for svaret UlrikB. Jeg har nok hæftet mig for meget ved at der stod pc på dem jeg selv fandt. Nærlæsning viser jo ganske rigtigt at det fungerer med mac OS 8.6 og op. Så bliver det spændende om der er noget at læse.