/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Flexjob
Fra : Hønsehus
Vist : 10749 gange
300 point
Dato : 02-12-08 17:42

Hej

Er der nogen herinde på Kandu der ved en hel del om flexjob? jeg skal til samtale i morgen angående et flexjob i en spillehal og jeg kan bare slet ikke se mig selv i sådan et job.

Samtalen bliver jeg jo nødt til, at møde op til - men hvis jeg ikke synes, at mine skånehensyn kan opfyldes?...kan jeg så godt tillade mig, at sige nej tak til jobbet - UDEN problemer?.

Hvis jeg nu siger ja til at prøve det job? og jeg så ikke kan klare det alligevel? ryger jeg så på sygedagpenge?? - jeg får p.t. ledighedsydelse.

Det er jo en *jungle* at hitte rede i alle de regler der er omkring et flexjob og man skal altså ikke forvente, at ens jobkonsulent fortæller én en hel masse om diverse regler...desværre.

Mine problemer er min ryg og ben p.g.a. en discosprolaps - jeg døjer meget med, at stå - gå og sidde for længe.

Kommentar
Fra : mikkelberg

Dato : 02-12-08 17:46

jeg tror når du underholder arbejdsgiveren, med dine problemer finder han en anden, så har du ikke nogen problemer med det,-

Kommentar
Fra : Hønsehus

Dato : 02-12-08 18:18

Ja - men dit svar besvarer altså ikke mine spørgsmål - så det var nogle nemt tjente point du lige *snuppede*..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-12-08 18:21

Jeg kan godt forstå du vil være forbedt til mødet imorgen, og ønsker dig held og lykke

Her kan du i ro og mag læse reglerne
http://www.clh.dk/?id=1414

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-08 18:26

Citat
så det var nogle nemt tjente point du lige *snuppede*..

- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 2
- Slettede 0
Ialt 3

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-08 18:47

Jeg er lige gået på flexydelse, men har selv været godkendt til flexjob.
Når du bliver sendt til jobsamtale kan du ikke tillade dig at sig nej, så stopper de din ledighedsydelse. Men du kan gå til jobsamtale og håbe på at de ikke vil tage hensyn til dine handicap og derfor afviser dig, så har du dit på det tørre. Men hvis de tilbyder dig jobbet, så skal du tage det og så kan du se om de kan klare det. Hvis du ikke kan klare det, så må du til lægen og derefter til din jobkonsulent.
Kommunen kunne ikke skaffe mig nogen job, så jeg blev sendt i praktik i 1 måned, måneden inden jeg blev 60 år. Som de sagde, hvis du ikke gør det, så lukker vi pengekassen. Så jeg gik i praktik i 4 uger.
Så du skal møde op, tage jobbet hvis det bliver tilbudt og så sygemelde dig hvis du ikke kan klare det. Men husk lægen. Og hvis lægen siger du ikke kan klare det, så ryger du tilbage til ledighedsydelse igen. Du er ude af det system hvor du kan få sygedagpenge.

Kommentar
Fra : Hønsehus

Dato : 02-12-08 19:04

Hej Granner01

Det er da nogle svar som jeg kan forholde mig til - tak for det.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-12-08 21:10

Ja men fejlagtige svar desværre.

Hvis du bliver sygemeldt fra flexjob er du berettiget til Sygedagpenge som alle andre.

Du vil ikke blive tvunget til at tage imod et job som ikke tilgodeser dine skånehensyn, ingen har interesse heri, mindst af alt kommunen som ikke har noget ud af at du ender på pension/flexjob.

Der sker ikke noget ved at starte op og senere være nødt til at opgive det så længe der ikke er tvivl om årsagen og du vil i såfald komme tilbage på ledighedsydelse eller sygedagpenge hvis du er sygemeldt.

Så gå du roligt til samtalen med åbent sind det kunne være du blev positivt overrasket og en almindelig løn er jo heller ikke at foragte hvis ellers helbredet kan holde til det.

Forresten det er mit job at vide noget om flexjob.

Vil i øvrigt henvise dig til siden www.k10.dk som er et forum for personer der søger flexjob/pension/sygedagpenge. Der er rigtig stor viden og erfaring samlet der.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Hønsehus

Dato : 02-12-08 21:26

Hej, Thomas Haugaard.

Tusind tak for dine svar - jeg behøver ikke flere svar - men jeg ved ikke hvordan jeg får *låst teksten*??.

Mvh.

Inger Lise Haugaard

Kommentar
Fra : Wolf10

Dato : 02-12-08 23:11

Citat
Hvis du bliver sygemeldt fra flexjob er du berettiget til Sygedagpenge som alle andre.

Det passer ikke det Du skriver gamle jas.

Når man er godkendt til flexjob kan man ikke gå på sygedagpenge. Du ryger tilbage på ledighedsydelse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-08 23:19

Når man er godkendt til flexjob så er man ude af de alm. kasser i kommunen. Man skal melde sig ud af A-kassen og man kan ikke få efterløn. Og man kan ikke få sygedagpenge.

Når man er 60 kan man få flexydelse. Ledighedsydelse svarer til dagpengesatsen og flexydelse svarer til efterløn. Det er det samme men hedder noget forskelligt fordi det er forskellige kasser og systemer.

Og Inge Lise du kan trykke på accepter på den hvor du får det bedste svar, sådan slutter du spørgsmål hvor du har fået et svar du kan bruge.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-12-08 00:06

Ledighedsydelse er mindre end dagpenge og jo man er berettiget til sygedagpenge og arbejdsgiveren til sygedagpenge refusion under sygdom.

Kravet for at at modtage ledighedsydelse er blandt andet at man er ledig, det vil sige står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket man ikke gør når man er syg.

@Wolf10 Hvis du har fået det at vide så har du fået fejl besked.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-08 00:17

Thomas, Jeg ved hvad jeg snakker om, sidder med reglerne foran mig. Og dem har jeg fået af min jobformidler fordi jeg selv har været godkendt til flexjob i 5 år.
Ikke en gang da jeg blev alvorligt syg i 2 år fik jeg sygedagpenge, jeg fortsatte bare på ledighedydelse.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-12-08 09:23

1. Godkendelse til fleksjob sker på baggrund af arbejdsprøvning.
2. Kommunen eller plg. finder fleksjobbet.
3. Ved fleksjobsamtalen er det helt normalt, at ens sagsbehandler er med til samtalen.
4. Hvis man er berettiget til efterløn, kan man få Fleksydelse = Efterløn

Jeg vil i øvrigt henvise de dig til 18. udgave omkring fleksjob. Se også:

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/index.html her kan du læse om alt vedr. Fleksjob

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-12-08 10:39

Granner01 på den måde har man været fri for at sætte det store sygedagpenge opfølgningsprogram igang og fritaget dig for noget papirarbejde men det gør ikke det hele mere rigtigt.

Hvis du havde fået et flexjob og havde løn under sygdom i din aftale ja så skulle arbejdsgiveren have haft refusion lige som alle andre arbejdsgivere og det ville han havde fået via sygedagpenge loven.

Jeg siger ikke at at du ikke har fået ledighedsydelse under sygdom jeg siger at i så fald har din kommune handlet forkert.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 300 point
Dato : 03-12-08 10:56

Thomas, vi snakker om det samme, det du skriver gælder for folk i flexjob og det jeg skriver gælder for spørgeren der ikke er i job. Det er to forskellige ting. Så vi er enige.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Og Inge Lise , for at slutte et spørgsmål skal du trykke på accepter på den hvor du får det bedste svar, sådan slutter du spørgsmål, hvor du har fået et svar du kan bruge.

Godkendelse af svar
Fra : Hønsehus

Dato : 03-12-08 13:34

Tak for alle de gode svar og link her på siden.

Inger Lise Haugaard

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-08 16:30

Selv tak. Og hvis du har andre spørgsmål så er du velkommen til at skrive til mig.

Kommentar
Fra : Hønsehus

Dato : 04-12-08 10:22

Hej, Granner01

Tak fordi jeg må skrive til dig.

I går var jeg så til samtale vedrørende det her felxjob i spillehallen hvor der også er en bar tilknyttet.

Spillehallen skal udelukkende været bemandet i hele åbningstiden fordi der er 11 spillemaskiner og mit job skal så være, at jeg skal sidde på en stol og ved et bord henne i et hjørne af spillehallen hvor jeg skal sørge for, at der er kaffe på kanden hele tiden og ellers lige tømme askebægerne...holde øje med, at der ikke kommer alt for fulde folk ind i spillehallen.

Jeg anser mig selv for at være en positiv person - men lige præcis m.h.t. til det her job synes jeg ikke mine skåbehensyn bliver tilgodeset - jeg døjer jo med at sidde - stå og gå for længe....

Så ergo kan jeg ikke bare sidde på en *pind* i 3 stive timer uden, at få problemer med min ryg og ben - men det er min jobkonsulent ligeglad med - så enden på den samtale blev, at jeg skal starte op med en praktik periode på en måned i første omgang den 5 januar.

Arbejdspladsen har heller ingen overenskomst vedrørende løn?. og de anede ikke hvilket område deres brance hørte ind under ? - men det ville min jobkonsulent så finde ud af.

Min jobkonsulent kommer og besøger mig i næste uge angående nogle papirer som vi skal have udfyldt i fællesskab og så er det jeg gerne vil vide om jeg kan sige NEJ TAK til det flexjob uden at få problemer ? eller er jeg nødt til, at møde op den 5 januar og så ellers prøve det job??.

Hvad sker der hvis jeg ikke kan holde til det job??.

Mvh.

Inger Lise Haugaard

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-12-08 10:48

Hvis du døjer med at sidde så er der mulighed for at kommunen vil betale for indretning af din arbejdsplads med hæve/sænke bord.

Kan godt høre at det ikke lyder som verdens mest spændene job men har du selv et bud på hvordan dine skånehensyn tilgodeses bedre ?

Angående løn lyder det som om det er HK område og de skal så også godkende en eventuel aftale.

Det du skal sige ja eller nej til er jo ikke flexjobbet men at blive prøvet i det. Du kan naturligvis sige nej men medmindre dine begrundelser er bedre end dem du angiver her så er der en risiko for at det får konsekvenser, altså at du risikere karantæne og hvis ikke denne gang så næste.

Mit råd til dig er at du skal prøve jobbet og hvis du ikke magter det ja så har du vist at du er positiv overfor at komme igang.

Mange flexjob og arbejsprøvninger bliver afbrudt fordi man vurdere at det ikke er holdbart men det er mere troværdigt at afvise et job efter at have prøvet det.

Kommentar
Fra : Hønsehus

Dato : 04-12-08 21:08

Hej Thomas..

Du får mig til at lyde som om jeg er lidt *vanskelig*? men det er jeg altså ikke - men det er en utrolig svær situation, at havne i når man alle dage har haft et *normalt* arbejde og tjent sine egne penge - det er jo ikke min skyld, at jeg ikke længere kan arbejde på *normal* vis - så jeg forlanger at få en ordentlig behandling af det offentlige *system* m.m.

Min jobkonsulent har overhovedet ikke læst min R. profil - han aner ikke en dyt om hvad der står skrevet i den - alene det synes jeg er helt ude i *hampen*...det er b.l.a. det jobkonsulenten får sin løn for og den løn bliver betalt af borgerne - og mange af de jobkonsulenter har slet ingen uddannelse indenfor flexjob/skånejob området - så mange gange er det - det rene *makværk* de får lavet for dem der har brug for dem - desværre.

Du har nok ret i at jobbet hører under HK området - men alt andet lige - så siger min fagforening, at jeg skal starte på det løntrin jeg sluttede på og det synes jeg også selv er rimeligt - men det går kommunen nok ikke med til?.

Jeg kan godt klare mig uden et hævesænkebord i det omtalte job - men jeg skal først og fremmest have en ordentlig stol til rådighed - jeg har i sin tid fået en stol til brug i køkkenet her hjemme - en badebænk med ryglæn - plus en rullestol - for jeg kan få det sådan, at jeg lige pludselig ikke kan gå...men jeg *piver* ikke og jeg skal nok møde op på jobbet for at vise, at jeg ER positiv indstillet på at prøve det job.

Hvad er din baggrunds viden for at udtale dig om flexjob m.m.?

Mvh.
Inger lise

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-12-08 22:24

Hej Inger Lise

Nej jeg har ingen mening om hvorvidt du er vanskelig eller ej. At komme igang efter en længere omgang i systemet er et vanskeligt skridt for alle.

Din jobkonsulent skal ikke have læst din ressourceprofil, han/hun skal kun vide noget om hvilke skånehensyn der skal tilgodeses og i ressourceprofilen er der ofte mange meget private oplysninger som ikke vedkommer en jobkonsulent.

At sørge for at du har en ordentlig stol til rådighed bør være en selvfølge, dette burde også fremgå af dit flexjob bevis.

Hvis du ikke har fået lavet et sådanne så få gjort dette. Et flexjobbevis indeholder hvilke skånehensyn netop du har og overflødigøre derfor unyttige arbejdsprøvinger.

VH

ps har ellers svaret dig i PM