/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Kernekraft
Fra : jonas_3434
Vist : 776 gange
100 point
Dato : 25-11-08 18:59

Er det kun uran man bruger i kernekraftværker? Og i så fald, hvorfor? Der er vel også andre kerner der kan spaltes?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-11-08 19:05

Du kan læse lidt om det her

http://www.leksikon.org/art.php?n=202

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-08 19:06

Hvis det Fissions Energi du tænker på, så er der kun Uran der kan bruges,
og ikke alt Uran, Kun U235 som det fremgår her:

Hvis det er Fussions Energi er der flere muligheder...

http://da.wikipedia.org/wiki/Kernekraft

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-11-08 19:55

Thorium skulle også kunne bruges til fission, i hvert fald som en del af brændslet

http://da.wikipedia.org/wiki/Thorium

Det link Smokei henviser til er vist skrevet af a-kraftmodstandere (OOA), det virker ikke så afbalanceret at det gør noget, men det gør tilhængerne heller ikke (REO), kildekritik skal der altid til.

Plutonium (et temmelig ubehageligt grundstof, der mest bruges til at lave atombomber og brintbomber med) kan også indgå i et a-kraftværk se http://ing.dk/artikel/76428-plutonium-i-svensk-atomkraftvaerk

Og det ville ikke undre mig om også andre radioaktive stoffer kunne bruges til fission og fusion ligger, ligesom da jeg var dreng for 45 år siden, ca. 30 år ude i fremtiden (altså til fredelige formål, til bomber har det vist forlængst haft 50 års føsdag)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-08 20:03

Der er adskillige kerner som er fissible. U235, PU239, U233 er de mest kendte hvoraf kun den første findes i naturen.

Også U238 kan også give fision med hurtige neutroner , hvor U235 er bedst med termiske neutroner.

Selv om U235 Fission er den vigtigste tæller også fission i U238 med og er normalt afgørende for at få en tilstrækkelig reaktivitet til at gøre en termisk uran reaktor kritisk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-08 20:26

Der skal jo også være tale om styrbare reaktor processer,
og her må vi nok udelukke radiaktive grundstoffer med lav halveringstid?

Hertil må det foreslåede Thorium vist medregnes:
http://da.wikipedia.org/wiki/Thorium

Heller ikke Plutorium ville jeg føle mig tryk ved at have lige omme bagved Øen/Sundet...

Er man dygtig nok, kan man måske blande hurtige og langsomme kerner?
Er man ikke helt så dygtig siger det bang...

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 25-11-08 21:06

Hej,

de stillede spørgsmål og mange flere kan findes på:

http://www.akraft.dk

Til Svend kan jeg nævne, at man i Sverige skam bruger plutonium -
stoffet iblandes U-235 og kaldes MOX - MixedOxid-brændselspiller.
Derudover stammer ca. 1/3 af en reaktors energiproduktion fra
spaltning af plutonium, der dannes i reaktoren ved neutronbeståling
af U-238.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-08 21:06

Der er vist noget elementært fysik, du ikke rigtig har fået fat i Svendgiversen.
Det er ikke kernerne som er langsomme eller hurtige.

Man taler om hurtig fiission, når den udløses efter kernens absorbtion af en hurtig neutron.

Langsom , eller termisk fission udløses efter kernens absorbtion af en neutron med så lav energi at den er i termisk balance med atomerne.
Hurtige neutroner bliver termiske efter et antal elastike stød med lette kerner, hvor de ikke absorberes. lette kerner med ringe absorbtionssandsynlighed kaldes moderatorer af samme grund.
En af de gode er tung deuterium H2.

Da da langt det bedste naturlige fissible materiale er U235 ved langsom fission, spiller dette og tungt vand en betydelig rolle , hvis man vil lave en lille simpel reaktor.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-11-08 21:10

Klip fra linket om Thorium i mit forrige indlæg "Thorium som kernebrændstof

Thorium kan, ligesom uran og plutonium, brugessom brændstof i kernereaktorer. 232Th selv ikke undergår kernefission, men det absorberer neutroner som der dannes uranium-233 (233U) som undergår fission. 233U er på et område bedre egnet som kernebrændstof end de to andre isotoper som normalt bruges (235U og 239Pu), da det har et højere neutronudbytte pr. absorberet neutron."

Og, som jeg forstår mit link om plutonium i en reaktor kan det bruges sammen med meget mere uran, der har været brugt i en reaktor (depleted, eller på dansk, forarmet uran), så plutoniumen kan holde gang i processen, og samtidig få "forbrændt" plutoniumen, så den ikke dukker op som en del af et våben.

Og så må vi håbe de er dygtige nok, lissom vi må håbe LHC ikke betyder, vi pludselig allesammen forsvinder i et sort hul uden returbillet

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-11-08 00:32

Grunden til de bruger uran at fordi hvis man tilføjet 1 elektron til en uran kerne så sender den en elekton afstand til den næste uran kerne osv osv det kaldes en kædereaktion.
Så de bruger vil uran fordi den har den egenskab og derfor er lettest at komme til at gøre som de ønsker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-11-08 12:53

Hej scootergris

Du har imponeret med dine evner til hjemmesidefunktioner . Men det med kernefysikken har du totalt misforstået.
Du er så langt ude så det ikke engang er værd at kommentere det.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 27-11-08 18:46

Tak for svaret transor.