/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Kan det passe? Undulatspørgsmå
Fra : BjornJ
Vist : 2165 gange
100 point
Dato : 22-11-08 08:13

Jeg har undulater i en voliere og dværgvagtler i bunden.

Vagtlerne får melorm!
i dag gik undulaterne igang med at tage dem i næbet. Jeg kan ikke se om de spiser dem.
Siser undulater melorm?
Det er ikke fordi jeg ikke under dem det, men hvis de spiser dem så får vragtlerne jo ikke nogen uden at jeg fodre et sted hvor undulaterne ikke kan komme til.

Bjørn

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 22-11-08 08:17

de prøver vel om det er lækkerier

og nej, jeg kan ikke besvare dit spørgsmål -g-

Accepteret svar
Fra : housegoat

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-08 08:30

Hej.

Alle fugle - altså også undulater - spiser animalsk føde hvis de har adgang til det.
Det har de bl.a. i naturen, men når vi holder dem i voliere, kan de jo kun spise det mad, vi serverer for dem.
Derfor, - hvis du ikke vil have de guffer vagtlernes delikatesser, så må du prøve at give dem noget andet. - Jeg gav altid mine kyllingeskrog og rester af stegeben. Prøv engang, og du vil se at de bliver aldeles kulrede og vil slås om lækkerierne. Måske er de lidt bange første gang du hænger et skrog ind til dem, men når først de pådager, hvad det er, så kan det ikke gå hurtigt nok med at komme til fadet.

Mange mennesker giver ikke deres burfugle animalsk føde, men det er faktisk forkert.
Man har lavet undersøgelser fra naturen, hvor man ved obduktion af selvdøde fugle fandt en anselig procentdel animaslk føde i deres mavesæk. - Så derfor alle fuglejere: - smid ikke kyllingeskroget eller stegebenen ud før de har været en tur gennem burene/voliererne.

Mange hilsner

housegoat

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-11-08 08:37

Til hausegoat

Det vil jeg prøve.
Jeg har forsøgsvis smidt små stykker ost til vagtlerne, for dem opfatter jeg som en slaks høns, men det spiser de ikke.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-11-08 11:20

Det er jo en hønsefugl i lighed med fasanen, og så er den Europas mindste hønsefugl

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-11-08 19:29

DET ER KINESISKE DVÆRGVAGTLER, SÅ DE MØ VÆRE KINAS MINDSTE

bjørn

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-11-08 20:19

Jeg har tidligere haft undulater - nøøøøj hvor var de glade for lidt kød

Se også her hvad dyrlægen siger
Citat
Mange fugle – især undulater – fodres meget ensidigt. Når jeg i in konsultation rådgiver fugleejere om fodring, kommer det tit bag på mange, at undulater faktisk er næsten altædende. jeg plejer at sige, at foderskålen i undulatburet skal ligne den foderskål, som vi kender fra abeburet i zoologisk have. Alt for mange undulater bliver fodret med frø til morgen- middags- og aftensmad. Frugter , nødder, gryn, lidt kød og mange forskellige grøntsager kunne passende indgå i foderblandingen.
http://www.dyrepsykologen.dk/artikler/stuefugle.htm

Kommentar
Fra : Jerod

Dato : 22-11-08 21:58

Hej bjornJ

Dine undulater kan godt tåle melorm, i naturen tagere de orme / biller /indsekter som tilskud, de burde selv regulere mængden.

at bruge "raster" til sine vagler er oki. man skal bare sikre sig at de er "friske" og ikke lægger på jorden i længere tid, da de vil tiltrække utøj.

du kan lave et fodre skjul til vaglerne, hæng en plade op og foder under den , der skal være plads til vaglerne, foder der under. men du kan ikke undgå helt at en undulat undersøger området når fodringstid-myldret er overstået.

så foder begge fugle på samme tid , og ikke flere melorme end vaglerne kan spise op

Hilsen
Jerod

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 03-12-08 18:14

Tak for svaret housegoat.

Jeg er igang med at give undulaterne resterne fra de riges bord, men jeg har endnu ikke set dem spise.

Bjørn