/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kroge i væg
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 5567 gange
300 point
Dato : 18-11-08 13:46

Skal montere en hængekøje indendøre. Er på udkig efter kroge til at sætte i to bærende murstens vægge. Kroge der skal kunne klare et træk på 200 kg.

Hvad skal jeg kigge efter.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 13:53

Krogene er ikke noget problem.
Kraftige galvaniserede jern kroge skal nok holde, hvis du er over 8 mm.

Men fastgør dem i murstenene med Fisher Rawplugs.
Bor og monter midt i murstenene, ikke i fugen...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-08 14:00

Jeg ville bruge ekspansionsbolte, fx http://www.expandet.dk/filer/mur_og_beton/313_Ekspansionsbolt.pdf

Det holder, skruet ind midt en en mursten.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-08 14:05

Jeg skulle måske have nævnt, at en KN /(kilonewton) savrer til 100 kg, så selv den mindste ekpansionsbolt klarer 255 kg direkte træk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-08 14:15

Føljetonen fortsætter, du skal op i en ganske stor murpløk for at få samme trækkraft, som du kan se her

http://www.expandet.dk/filer/mur_og_beton/304_Murploek.pdf

men det har selvfølgelig den store fordel, at du kan bruge en krog med gevind i murpløkken

Og så må du have god hængelyst

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-11-08 14:22

Jeg kan kun anbefale det samme son Vagnr, nemlig en ekspansionsbolte.
De kan holde. Dem brugte man i gamle dage når man sætte en 6 meter antenne mast op på en gavn. Du kan ikke hive sådan en bolt ud af væggen og du vil heller ikke falde ned.
Du kan sove helt rolig.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 310 point
Dato : 18-11-08 14:44

Jeg foreslog netop Fischer murpløkke fordi de holder bedre end de viste exspandet...

Fire Fischer rawplugs i 10 eller 12 mm vil være helt tilstrækkeligt,
medmindre det er en elefant hængekøje?

Men vil du gå med livrem og seler, brug ekspansionsbolte;
dyrere, mere besværligt og ikke så pænt.

Og spænd nu ikke så hårdt at murstenene revner...
En løsning er aldrig stærkere end det svageste led, og det er nu murstene i væggen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 15:50

Nu har jeg været nede i kælderen og set på min rebstige der.

Den er monteret i loftet med kun 2 stk 8 mm kroge og Fischer plugs,
og den har siddet urokkeligt fast i 30 år...

http://www.fischer.de/en/desktopdefault.aspx/tabid-3/236_read-663/

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-11-08 16:57

Forøger lige pointene. Når trækket kommer skråt på væggen skal der så også bores skråt i væggen ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 17:01

Nej, bor vinkelret ind midt i murstenene...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-08 17:13

Til vores indendørs hængekøje, har vi brugt nogle store ligesom snoede kroge-- sådan nogle

som også bliver brugt til en havegynge De er købt i vores lokale byggemarked

Og sat den op med http://www.expandet.dk/filer/mur_og_beton/301_Super.pdf og ikke den som vagnr har nævnt--- kan købes i alle størrelser

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 17:21

Det er de rigtige: exspandets svar på Fischer...

Det er ret ligegyldigt om du vælger dem eller Fischer,
du skal bare ikke bruge de almindelige glatte exspandet plugs.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-08 17:49

Ekspansionsbolte kan du bruge hvis du skal trække murstene ud af væggen.

Det er vildt overdreven til en hængekøje , hvor trækket ikke engang er vinkelret på væggen.

Hvis du alligevel bruger ekspansionsbolt, så husk at bruge momentnøgle når du spænder.

Med for lidt moment bliver den løsere end en plug.
Med for meget moment ødelægges murstenen , og den holder ikke .

Det er mere vigtigt hvordan murværket er end om det er en god plug eller en ekspansionsbolt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-11-08 17:50

Jeg ville nu også vælge expantionsbolte

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-11-08 17:54

Når først expantionsbolte er sat i væggen er de jo nærmest ikke til at få ud igen Har da flere gange måtte skærer bolten af med vinkelslier når ikke de sku brges mere da de sad urokkeligt fast når de er spæst første gang.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-11-08 17:54

vinkelsliber

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-11-08 18:25

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-08 18:36

Tak Thomas,

og jeg er sikker på rawlplugs holder...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-11-08 20:11

Selvfølgelig holder rawlplugs, det er jo ikke en elefant der skal ligge der kun en bamsefar