/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
KO-HORN, rensning
Fra : jens-lyn
Vist : 5771 gange
77 point
Dato : 17-11-08 18:44

Vi har slagtet vores ko og haft ko-hornene frosset ned med henblik på senere at rense dem. MEN hvordan kan man få indmaden ud ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-11-08 18:51

Hej - ifølge denne side skal du ryste sand og vand rundt i hornet. Fyld hornet og ryst mange, mange gange

Bagefter:
Citat
hæld noget billig cola i hornet. Det skummer helt åndssvagt meget og løsner skidtet. Gentag med frisk cola indtil det holder op med at skumme, så skulle hornet være rent nok til at drikke af.
http://www.kindir.dk/forum/viewtopic.php?t=3246

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 17-11-08 18:54

- har set denne kommentar, men man er altså nødt til at have fjernet den knogle der sidder i den brede nederste del af hornet og bagefter den masse der findes i resten af hornet, så kan man måske bruge dit råd til sidst, -

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-08 19:10

Sæt hornet fast i en skruestik og bor en bolt et stykke ind i "knoglen" så du med en tang el.lign kan ta' fat i bolten og trække indmaden ud.

Nornalvis saver men ikke hele hornet af, men slår rundt på kanten af den så det løsner sig fra det inderste ..lissom når koen selv taber hornet hvis den har slået det imod noget.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 87 point
Dato : 17-11-08 19:12

Prøv at spørge eksperten her

Odins Horn
Skovvænget 30, Rødding
7860 Spøttrup
Tlf.: 97 56 19 29
Mobil: 21 65 29 50
E-mail: kontakt@odins.dk

http://www.odins.dk/kontakt.htm

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 17-11-08 19:33

tak HelleBirgitte, det prøver jeg straks, -

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 17-11-08 23:51

FØRST SKAL DET ØVERSTE STYKKE, DER HVOR DET HAR SIDDET FAST PÅ KOEN SAVES AF.

VI HAR FØR KOGT HORNENE, (SOM BRUGES TIL AT MALE KOHORNSDEKORATION MED), MEN DET LUGTER GANSKE SKRÆKKELIGT.

ELLERS LÆG DET UD I NATUREN I EN MYRETUE, SÅ ORDNER MYRERNE NEMT SAGEN FOR DIG.

GOD FORNØJELSE.
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-11-08 06:44

I de "gode gamle dage" tilbage først i 50'erne, kogte min ferievært (ved Østervrå) hornene - tilsat lidt salt (?) måske for at tage noget af den stygge lugt?

Godkendelse af svar
Fra : jens-lyn

Dato : 18-11-08 09:26

Tak for svaret HelleBirgitte.
Jeg har fået en fin beskrivelse

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-11-08 09:29

TIL JENS-LYS

HVILKE FORSLAG FORESLOG EKSPERTEN ??

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-11-08 11:16

Tak for point - men jeg er da også nysgerrig - hvad sagde fagmanden?

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 18-11-08 13:05

Naturligvis, opskriften er, varm hornene i vand ved ca 85 gr i halvanden time, slå derefter hornet mod en bordplade eller andet forholdsvis hårdt, og ryst så indmaden af hornet ud, hvis det stadig ikke slipper indeni så forlæng varmetiden og prøv igen, -