/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
navn til mappe
Fra : tararam
Vist : 1002 gange
50 point
Dato : 17-11-08 00:25

Hvorfor kan jeg ikke døbe en mappe "con"
- intet sted på min PC kan det lade sig gøre. Min nabo kan heller ikke. kan du ?

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 60 point
Dato : 17-11-08 00:28

Nej, siden tidernes morgen har ordet con været reserveret.
con bruges som et alias for konsollen, det kan man f.eks. bruge i bat-filer.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-11-08 00:30

Du kan heller ikke lave en mappe der hedder lpt1 eller com1, eller andre numre efter lpt eller com, disse navne bruges til com-porten (seriel-porten) og parallel porten

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-11-08 00:33

Du kan heller ikke kalde en mappe for aux

Win95 og 98 havde i øvrigt en bug, hvis man kørte kommandoen con/con fik man blå skærm...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 17-11-08 00:51

Ja det fordi da DOS blev lavet som windows er bygget på så havde de forskellige enheder et kort navn som CON.
CON står for consol altså skærmen der hvor man skriver.
Der er også PRN, AUX, CLOCK$, NUL, COM1, COM2, COM3, COM4, COM5, COM6, COM7, COM8, COM9, LPT1, LPT2, LPT3, LPT4, LPT5, LPT6, LPT7, LPT8, LPT9.
Det er printer porte, uret, seriel porte osv.

Så dem der laver windows har vel besluttet at folk ikke skal kunne oprette de navne så man ikke forvæksler en mappe med en enhed, det var bare for at være på den sikre side, de har lidt svært ved at give slip på DOS.

Hvis du vil lave en CON mappe kan du åbne dos ved trykke (WINDOWSTASTEN + R) også skrive cmd og tryk enter.
Der skriver du så md \\.\c:\con
Så opretter du mappen c:\con
Og hvis du vil slette den.
rd \\.\c:\con

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-11-08 01:07

Man kan sådan set godt oprette en mappe med navnet con, men den er ikke ret anvendelig.

Man kan ikke åbne mappen fra DOS, og man kan ikke åbne de filer som man får puttet i mappen, så pas på!

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 21-11-08 13:30

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-12-08 08:45

det kan man faktisk godt hvis man skriver noget foran - for eks test.con