/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
kan man gå til eksamen
Fra : freeeeeeeen
Vist : 868 gange
100 point
Dato : 09-11-08 21:05

kan man gå tik eksamen på gymnasiet eller hf hvis man ikke følger undervisningen men derimod studere hjemmefra

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-08 21:18

Jeg ved ikke om reglerne i gymnasiet, men på HF på VUC (unge og voksne kursister) der var reglerne:
1. du følger undervisningen og har ikke mere end 10% fravær. Du kan gå til eksamen

2. Du har ikke fulgt undervisningen, men har studeret hjemme. Så var reglerne på VUC at så skulle kursisten/eleven op i hele pensum.

Et pensum er et område som læreren skal vælge en del af til sin undervisning som eleven skal til eksamen i. Næsten som en lagkage, hele pensum er lagkagen, undervisningsdelen og den eleverne skal til eksamen i er 5 stk af lagkagen.
Eleven skal altså op i ikke bare det læreren har undervist i, men hele persum (hele lagkagen).

Det bedste for dig er at snakke med en studievejleder og få nogle retningslinien, så du ikke risikerer at skulle op i hele pensum.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-11-08 21:19

ja det tror jeg godt du kan, men kan huske noget om at man så skal op i fuld pensum.

Prøv at kigge på uvm.dk undervisningsministeriet hjemmeside.

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 09-11-08 21:27

ja jeg mener også godt man kan i eks dansk men man skal forvente at blive eksamineret i det hele smiler men så er karakteren jo det mere værd for mig selv griner

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-11-08 21:28

ja det har du ret i, men held og lykke med det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-11-08 21:31

Du kommer ikke uden om en studievejleder, det skal aftales at du går til eksamen, du skal tilmeldes eksamen og det ved studievejlederen hvordan man gør.
Hvis du ikke bliver tilmeldt så kan du ikke gå til eksamen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-08 21:33

De elever der har meget fravær kan stadig komme til eksamen, og så andre nævner - i fuldt pensum

Det må også gælde for dig, når du læser hjemmefra.

Selv om du læser hjemme, vil du komme til at mangle meget, så jeg vil nu fraråde dig at gøre det uden at have muligheden, for at kunne kontakte en lærer undervejs...

Hvordan med eksamen i idræt, musik og billedkunst f.eks??

Godkendelse af svar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 09-11-08 21:55

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-11-08 21:59

Selv tak og held og lykke med det. Det er ikke første gang at en elev vælger at gå op i hele pensum, jeg har set det ind imellem som cencor.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-11-08 22:34

Citat
Hvordan med eksamen i idræt, musik og billedkunst f.eks??

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 10-11-08 00:24

Svaret er simpelthen ikke rigtig, man kan ikke gå op til eksamen hvis du ikke følger undervisningen.

Det er 100% undervisningsstedet der bestemmer om de vil indstille en elev til eksamen, og det vil de ikke hvis undervisningen slet ikke er blev fuldt.