/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Småkager der ikke hæver
Fra : Assist4dogs
Vist : 2315 gange
49 point
Dato : 02-11-08 15:14

Hej

Jeg leder efter en opskrift på nogle småkager der ikke hæver...

Jeg vil nemlig gerne lave nogen med nogle aftryk jeg har lavet...
Jeg har lige prøvet med pebbernødder, men de hæver op og man kan ikke se aftrykker.

Nogen ideer???

Kommentar
Fra : bowlingnæ

Dato : 02-11-08 15:38

hvad med jødekager, de skal jo være flade.

250g mel
1/2 tsk hjortetaksalt
1/2 tsk ingefær
reven skal af 1 citron
200 g smør/margarine
125 g sukker 1/2 æg

Til pensling: æg, kanelsukker og mandler

Mel, hjortetaksalt, ingefær og citronskal blandes.
Fedtstoffet smuldres deri sukkeret tilsættes, samel dejen med det halve æg. Dejen hviler køligt en halv time.
Dejen rulles tyndt og udstikkes, pensles med æg og drysses med kanelsukker og mandler.

Bages ved 200g i 5 minutter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-08 18:11

Du kunne jo evt. prøve denne opskrift på svenske gaffelkager

* 150 gr. blødt smør (ikke kærgaarden)
* 85 gr sukker
* 75 gr finthakkede hasselnødder
* 175 gr hvedemel
* ½ tsk bagepulver

- Rør smør og sukker godt sammen
- Tilsæt nødder, mel og bagepulver, og ælt det hele godt sammen
- Sæt dejn koldt i ½ time
- Rul dejen til små kugler og læg dem på en bageplade
- Med en gaffel, dyppet i lidt vand, trykkes kuglerne let flade, så der
kommer et mønster i dem - en gang, hver vej
- Bages i 7-8 min ved 200°

http://www.123hjemmeside.dk/stiton/15233059

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-11-08 19:27

Ægte ykkenyk småkager

Ingredienser
250 g Sukker
300 g Margarine
2 Æg
500 g Mel
100 g Chocolade
1 knsp Salt

Sukker, mel, og magarine smuldres og æggene tilsættes en af gangen.

Dejen æltes godt og rulles til pølse. Derefter hviler i dejen i køleskabet i ½ time.

De skæres i tynde skiver og bages ved 175 grader i 15 - 20 min.

Der er ikke noget hævemiddel i De er også gode til mælkeallergikere, hvis man bare får valgt en mælkefrimargarine - bagte rigtigt mange af dem, i de ti min søn havde mælkeallergi

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 49 point
Dato : 02-11-08 20:19

Du skal finde en opskrift uden bagepulver, æg eller hjortetakssalt, da disse er hævemidler.

Kagerne vil blive hårde uden hævemiddel, men hvis det er udseendet der tæller og ikke oplevelsen ved at spise dem, så er det let nok.

Med venlig hilsen
Vivi

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-08 11:31

Du skal lave hollandske speculaas-kager. Du kender dem sikkert i forvejen i pakker, nogle firkantede brune småkager med meget skarpt aftegnede indviklede mønstre, ofte med huller i. Og så smager de i tilgift godt, hvis man kan lide nogle småkager med godt med krydderier.

Du kunne bruge denne opskrift, dog uden de hakkede nødder der vil ødelægge dine mønstre

http://www.kandu.dk/spg128196.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-08 11:33

Fandt lige nogle billeder af dem her

http://en.wikipedia.org/wiki/Speculaas

Godkendelse af svar
Fra : Assist4dogs

Dato : 05-11-08 17:23

Tak for svaret viviborgen.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 05-11-08 19:59

Ingen årsag.