/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Nye gamle katte
Fra : Ulla_Poulsen
Vist : 699 gange
60 point
Dato : 01-11-08 15:18

Hej (langt indlæg)
Jeg har haft kat(te) i 25 år, altid fra killing. Den sidste blev aflivet her i foråret pgra. sygdom.
Nu har jeg fået 2 gamle katte hhv. 13 (hunkat) og 15 år (hankat) gamle. Det var nødvendigt for deres mor at aflevere dem, da hun fik en lille for tidligt født baby, der ikke kunne tåle katte. De har så været et andet sted, men da der var 3 katte, var det for meget, hvorfor jeg tog de to.
De er vokset op sammen, har altid ligget sammen og vasket hinanden.
Mens han spandt fra dag 1 og gerne ville ligge i arm, strøg hun ind under sofaen og kom først ud efter næsten en uge, hvis der var helt stille i lejligheden, og hvis jeg så rørte på mig, forsvandt hun som et lille brunt lyn.
Da de desuden begge viste sig at være urenlige, ringede jeg til Inges Kattehjem, der sagde, de skulle anbringes på et begrænset område (i mit tilfælde badeværelset) og først lukkes ud i hele lejligheden, når de med vejende haler havde vist, de er trygge ved mig og deres nye hjem.
Han spinder stadig, bare jeg kommer ud på badeværelset, mens hun ligger under en stol, men er begyndt at spinde, når jeg tager hende op.
Jeg har det meget svært med, at de er lukket inde.
Hvor lang tid vil det tage, før hun bliver tryg?
Nogen gode råd?
Deres første mor siger, at hendes overbo, der er vant til at passe dem, gerne vil tage hunkatten, men er det ikke for meget for en lille, gammel kat at blive flyttet 3 gange?
Venligst
Ulla Poulsen
PS. Da jeg er ny, ved jeg ikke, hvor mange point dette indlæg er værd. Kan Nogen (moderator) evt. sætte 'pris' på for mig? Tak.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 70 point
Dato : 01-11-08 16:02

Citat
De er vokset op sammen, har altid ligget sammen og vasket hinanden
når de altid har klistret til hinanden er det en god ting at de forbliver sammen - det giver dem tilmed en vis tryghed i deres nye omgivelser.

Citat
Da de desuden begge viste sig at være urenlige, ringede jeg til Inges Kattehjem, der sagde, de skulle anbringes på et begrænset område (i mit tilfælde badeværelset) og først lukkes ud i hele lejligheden, når de med vejende haler havde vist, de er trygge ved mig og deres nye hjem
er der ikke mulighed for at du kan have dem andre steder ? Alt taget i betragtning virker det ikke særlig godt at have dem lukket inde på så lille et areal - og katte kan desuden ikke fordrage at mad og kattebakke står i nærheden af hinanden. Ved du sikkert også godt
Jeg vil tro at de meget hurtigt ville vænne sig til at bruge kattebakken hvis det blev vist dem igen og igen - de har vel formodentlig været vant til det ? Katte er fra naturens side renlige dyr og vil altid forsøge at finde det afsides sted der er indrettet til dem. At de i starten har vist sig som du kalder "urenlige" kan - og er vel - pga netop flytning - nye lugte og lyde osv osv.

Citat
Han spinder stadig, bare jeg kommer ud på badeværelset, mens hun ligger under en stol, men er begyndt at spinde, når jeg tager hende op.
Ingen problemer med hans tryghed og ved du hvad - jeg tror hun vil komme efter det - hun ser jo igen og igen at der ingen fare er og når hun nu spinder når du tager hende op er det jo af det gode. Jeg vil umiddelbart tro hun blot er lidt mere sky end ham og ville selv lade tiden og lidt ihærdighed vise at det nok skal gå. To katte er trods alt ikke ens

Citat
Jeg har det meget svært med, at de er lukket inde
det kan jeg godt forstå og jeg fatter egentlig ikke hvorfor du tillader det når det er på så lidt plads hvor de netop ikke får særlig meget ud af at kende de nye forhold - lugte - lyde - stemmer osv.

Citat
Hvor lang tid vil det tage, før hun bliver tryg?
det kan ingen jo svare på - men gør dit bedste - før eller senere vil hun jo vise tillid - hvad hun faktisk allerede gør når hun spinder når du tager hende op.

Citat
Deres første mor siger, at hendes overbo, der er vant til at passe dem, gerne vil tage hunkatten, men er det ikke for meget for en lille, gammel kat at blive flyttet 3 gange?
JO !!! og desuden synd at skille de to ad der har været sammen så længe og kun har den tryghed udover hvad du kan give dem. Katte kan knytte sig uendelig stærkt til hinanden - lad dem for guds skyld forblive sammen !

Hvis jeg var dig ville jeg nok ikke høre efter rådet med det lille aflukke - men lade dem komme ud og lære det nye hjem at kende - det kan give dig lidt mere arbejde og irritation - men jeg tror på at glæderne ved de to pelsede venner vil være større i længden og renligheden tror jeg på nok skal indfinde sig hvis de har fri adgang til kattebakke - husk at hvis det går galt kan du vise dem bakken direkte efter - ligesom man gør med killinger. Ser du at nu er det lige ved - så yt på bakken med dem.

Hvor dejligt at høre der er nogen der også kan tage sig af gamle kæledyr - besværet trods

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-08 16:22

Katte skal absolut ikke være lukket inde på et badeværelse, og på den måde lærer de jo ikke deres nye hjem at kende. Jeg fatter ikke hvordan nogen der forventes, at vide noget om katte (kattehjemmet), kan råde til sådan noget, det er en taktik nogen bruger hos små killinger, at holde dem i en "kravlegår" til de er renlige og det er forsvarligt at lade dem rende rundt.

M.h.t. urenligheden, så er det vigtigt at vide om de også var urenlige før, eller om det er fordi de er forvirrede i nye omgivelser, og måske ikke kan finde kattebakken, eller er utrygge ved det sted den står placeret.

Det kan også vare meget længe før en kat finder sig tilpas et nyt sted, vigtigt at lade den gøre det i sit eget tempo og ikke prøve at fremskynde det.

Det vil være meget synd at skille de to katte...i forvejen er det meget betænkeligt at flytte så gamle katte, det ville jeg aldrig end overveje, så hellere aflive dem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-11-08 14:07

Ulla - hvis der er noget mere du vil have svar på så bare spørg løs - der er altid nogen der måske har været i lignende situationer.

Kommentar
Fra : Ulla_Poulsen

Dato : 03-11-08 14:18

Tak for svarene.
Nej de var ikke urenlige før, heller ikke det første sted de kom.
Han gjorde i min seng, og hun gjorde på soveværelsegulvet, mens jeg lå i sengen, plus i korridoren.
Der er krog udenpå badeværelsedøren (jeg har kun dør ud til badeværelset). Den kom op, da jeg med mellemrum fik 2 katte, der skulle vænne sig til hinanden, så der er lidt åbent, så de kan høre og lugte mig.
I går (søndag) tog jeg hende med ind i seng og nussede hende. Kort efter kom han listende og lagde sig også i min seng højt spindende . Hun blev liggende spindende næsten en halv time, før hun ville ned, men så strøg hun atter ind under sofaen og har ikke været til at lokke ud siden.
Så hvad nu?
Er det bare et spørgsmål om tålmodighed eller hvad.
I det mindste har de ikke været urenlige, siden de kom ud, så jeg håber, at det problem er løst
Venligst
Ulla Poulsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-08 15:41

Ja, tålmodighed, det er bare en periode det med at gemme sig under sofaen, og det kan tage meget lang tid for en kat at blive så tillidsfuld, at den ikke gemmer sig et nyt sted.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-11-08 16:19

jeg tror også på tålmodigheden lønner sig

for i øvrigt kan det være hun er sky eller måske slet ikke gemmer sig pga dig - men at hankatten er lidt for dominerende ? Hvis det ikke har været sådan før så plejer det at gå over og jeg vil da råde dig til at give det den tid det tager.

ps... jeg har en ven med to katte der også er kommet til på deres gamle dage - der er det næsten det samme der forefik i starten - han holdt op med at tage sig af det og lige med et lå de to sammen i hans seng - og de er uadskillige igen.

held og lykke med de to

Kommentar
Fra : Ulla_Poulsen

Dato : 03-11-08 16:50

Et sidste spørgsmål.
Skal jeg stille mad og vand under sofaen til hende,
eller bare gå ud fra, at hun selv vil gå ud til maden, når der er ro i huset?
Venligst
Ulla Poulsen

PS. Kan man acceptere mere end et svar som tilfredsstillende og dermed sprede points?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-11-08 17:12

nej ikke mad under sofaen hun skal nok selv finde den når hun er sulten - hvis hun ved hvor den er

åhh hvor jeg føler med dig man bliver så ked og frustreret når alt ikke lige er som man ønsker med sådan to firbenede pelse

Kommentar
Fra : HexensX

Dato : 09-11-08 13:15

Jeg har 2 katte, som bogstaveligt talt, er født lige ned i hånden på mig, sammen med dere 6 søskende. Vi beholdt en, og adopterede resten væk, men efter et par år, fadt jeg ud af, at den ene pige ikke blev behandlet ordenligt, og, med den nye ejers velsignelse, tog jeg hende tilbage.
Selv efter flere års fravær, huskede hun kun mig, og var derfor enormt sky overfor min mand, og selvom det nu snart er et par år siden, er hun stadig lidt sky, når jeg ikke er i nærheden, men vi giver hende masser af stille opmærksomhed, og langsomt er hun ved at komme ud af sin skal. Hendes bror er langtfra doominerende, han velkomte hende, med hendes 4 killinger, som var det hans egne, og selvom hun var sky til at begynde med (et par år!!!) høster vi nu belønningen i form af en utroligt lille sød misse-pige, som vi ikke ville undvære for en million. mit bedste råd, giv aldrig op, med mindre det var for hendes bedste, og hendes bedste, er at blive her, hvor hun efterhånden kan udfolde sig trygt og roligt, så giv ikke op, det ville være ondt at give op, blot fordi hun er genert, det gør man jo heller ikke med børn,vel
De bedste ønsker,
Tina

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 13-11-08 14:14

er efterhånden blevet mere og mere bange for,at inges kattehjem slet ikke mere er så godt et sted at finde nye katte.min 1.misser kom derfra...en utryg dejlig rød hankat på 2 år...der efter bare 5 år i en alder af 7 år måtte aflives pga diabetes. så fik je gderfra en voksen hvid overvægtig hankat der skulle på slankekur,men konstant tissede rundt omkring alle steder...og da je gtog ud med ham igen viste det sig han havde blæreproblemer mm som de ikke havde opdaget eller fortalt mig om..jeg havde det sådan pådet tidspunkt at jeg bare ikke orkede en gan gtil en syg kat...
så fik jeg en "tilgodeseddel",til en ny misser når jeg havde overskud til det.
fandt en dejlig russian blue i rom 6 uger,men flyselskabe tville ikke je gtog hende med hjem,så jeg måtte på inges kattehjem igen...skulle haen voksen kat men en lille sort missepige tiltrak mit hjerte og skulle bare lige kæle hende,men hun kravlede op under blusen og lagde sig til at sove under min armhule og så var mor her solgt...
hun var fra et fundet kuld killinger og havde to brødre...
nu e rhun 5 år men stadig sky og bange for fremmede....vi er flyttet til udlandet og hun er blevet ½ udekat,men er alligevel skidesky for andet...og hvæser meget efterman har kælet og været sød ved hende..så får man en gang KLøer...
tror ikke mere på de e rså fede derude..slet ikke efter tvillingerne ikke arbejder der mere..de var fantstiske til katte og man kunne altid komme og få en god og SAGLIG snak med dem...
siden hen oplevede jeg ikke mere at få god betjening derudefra...de var nærmest fornærmede hvis man spurte og noget elle rfortalte om noget..
en veninde skulle af med sine to dejlige katte og ville gerne ha lidt oplysninger om dem bagefter,om de var kommet ud samtidig da det var to katte der var vokset op sammen,men de tkunn ede virkelig ikke garanterer at de kom...det har de ellers altid gjort opmærksom på at katte der var vokset op sammen altid kom ud sammen...de var meget uforskammede overfor min veninde og tror hun fortrød meget at det var det sted...
ligeledes da min misser skulle passes derude...en veninde skulle hente hende,da jeg var på ferie og katen lå bare gemt under en kasse og hun kunne ikke få den indste lille oplysning om,hvordan hun havde haft det..det vidste de da virkelig ikke noget om...hun havde tabt sig og ville ikke spise. sådan var det også med min 1.kat da han var i pension derude..det kostede mig 3000 kr i dyrehospitalsregning bagefter...han var i sultestrejke...og dybt deprimeret...
så hold jer væk derudefra....de er slet ikke mere så skidegoe som de gir udtryk for...det er uvenlige folk der e rderude og fru inge er blevet en gammel sur dame....
fra en overkatteelsker....der hvis havde plads hade 1 million katte....

Godkendelse af svar
Fra : Ulla_Poulsen

Dato : 18-11-08 15:36

Kære mirit.dk
Tak for dit grundige og vidende svar. Det var en god hjælp. Det var pænt af dig at bruge så megen tid på at gennemgå de enkelte punkter i mit indlæg.
Venligst
Ulla Poulsen

Kommentar
Fra : Ulla_Poulsen

Dato : 18-11-08 15:50

Hej
Her er så slutningen på mit katteeventyr.
Hankatten holdt op med at spise og drikke, og jeg opdagede det desværre først for sent (jeg HAVDE set ham spise), hvorfor han måtte aflives.
Hunkatten, som nu gerne vil op og kæles med, skal tilbage til sit første hjem. Hendes mor har fået at vide af sundhedsplejersken, at babyen IKKE har katteallergi og vil så naturligvis gerne have sin kat tilbage. Det kan jeg godt forstå, det ville jeg også i hendes sted, men nøj hvor er det svært.
Jeg vil gerne takke alle for de mange gode og hjælpsomme svar.
Jeg ville gerne have delt mine svar point på alle jer, da var så flinke at svare, men da det vist ikke kan lade sig gøre, har jeg accepteret det første svar.
Endnu en gang tak for hjælpen
Venligst
Ulla Poulsen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-11-08 18:27

jamen jamen det var ikke ligefrem den bedste slutning - men uden at vade i det så måske på en eller anden måde alligevel.

nu har du vist fået kat på hjerne Ulla - så hvorfor ikke finde en sød killing

lidt ekstra roser til dig fordi du var parat til at tage dig af kattene - og ikke mindst fordi du åbenbart tager det så pænt at skulle aflevere den ene igen.

ps.. kan det være en lille bitte trøst at situationen så nok har været at hankatten har vist hunnen at han ville være i fred fordi han havde det skidt ?