/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
krig i Irak
Fra : Frk_Westh
Vist : 441 gange
40 point
Dato : 18-03-03 17:15

Er der nogen der ved hvornår der demonstreres mod krigen i Irak, som Bush er godt igang med at starte??
Håber på et hurtigt svar...
Hilsen 2 ivrige pacifister.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 18-03-03 17:31

Kære Frk_Westh;

Desværre ikke jeg - men vil det ikke nærmere være en idé, hvis der var en demonstration for overholdelse af menneskerettigheder?

Man kan mene hvad man vil om USA ( og det er bestemt ikke "min kop the" ) - og jeg tror ikke at der er nogen almindelig velfungerende person, som ønsker en krig "for krigens skyld".
På den anden side set, så skal man vel også spørge sig selv om man hellere vil acceptere og tolerere en "leder" som styrer via undertrykkelse, tortur, forfølgelse af religiøse/kulturelle mindretal indenfor egne grænser, udryddelse af egne landsmænd/-kvinder, som er skeptiske overfor regimet.

Det er 100% i orden for mig, at man vil demonstrere mod en krig som med al sansynlighed vil komme.
Jeg synes bare, at man i samme omgang skal markere at man ikke vil tolerere det styre Irak idag lider under.
Når man råber NEJ til krig i Irak bør det vil også gælde den interne krig regimet fører mod egne landsmænd?

Husk at et NEJ til krig også må være et NEJ til det nuværende styre - og et JA til demokratiske friheder for det Irakiske folk. Alle har vel lov til at nyde de fundamentale friheder vi andre har?

Bare sådan et lille "indspark" i en - efterhånden - meget én-øjet debat, hvor man forsøger at gøre bl.a. USA til verdenens store "satan". Tingene er vel lidt mere nuancerede end som så?

/MVH Smitty
men jeg har bare så svært ved at se en dikatators berettigelse

Accepteret svar
Fra : buch78

Modtaget 50 point
Dato : 18-03-03 17:43

Hejsa...

jeg ved godt at mange folk tager afstand fra Globale Rødder... men i følge ders hjemmside har de planlagt noget meget snart... følg med på http://www.ulydighed.dk/dk/aktiviteter.html

Jeg kan ikke støtte dem 100 %.. da nogle af de ting de laver er lidt forlangt ude i følge mig

Men der er selvfølig også andre grupper...
FX.
http://www.nejtilkrig.dk/index.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-03 19:28

Krig er ikke godt.
Kvindeundertrykkelse er ikke godt.
Menneskeundertrykkelse er ikke godt.
Manglende frihed til at tænke og tale er ikke godt.
Bang! - nu er det nok - er vel heller ikke så godt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 18-03-03 22:03

Hej Emesen;

Ikke at dette spørgsmål havde til formål af være filosofiske; men lidt kan vil tolereres.

Du har helt ret! Krig eller ikke krig er egentlig et spørgsmål om "pest eller kolera".

Uanset hvor meget jeg hellere så en fredelig løsning på problemet så mener jeg dog, at det er bedre at vi ( dvs. verdenssamfundet ) tager et opgør mod fanatisme, folkemord, mv. Jeg ved godt, at lige nu er der udadtil ikke den brede opbakning til linien USA og England har lagt med det seneste ultimatum på 48 tm. På den anden side set, så er det rundt regnet 12 år siden vi havde Golfkrigen - og dermed lige så lang tid at Saddam H. og hans slæng af håndgange mænd har haft til at vise oprigtig samarbejdsvilje.

Det tyder for mig på, at viljen ikke er til stede - at hans ego er for stort - og at det Irakiske folk for enhver pris skal lide til "den bitre ende". På mange måder synes jeg det minder om Hitler og tyskland fra sidst i '20erne og til '45
Folkemord, undertrykkelse, tortur, forfølgelse, storheds vanvid - og i sidste ende et tyskland i ragnarok; hvor civile blev brugt som "den sidste bastion" for Hitlers ego.

FN blev bl.a. oprettet på baggrund af disse episoder. Ingen nation ønskede endnu en gang at verdenen skulle opleve endnu en Hitler - og de tragedier der fulgte.

Lad os samles om, at vise verdenen at vi ikke vil acceptere en Saddam H. Lad presset være så stort at også de øvrige lande i den arabiske liga ligger pres på for, at ham fjernet. Er han, hans sønner og håndlangere væk - er grundlaget for en militær aktion ( eller fortsat militær aktion ) også fjernet.
Lad det Irakiske folk få muligheden for at opleve fred og demokrati.

Derfor "siger" jeg endnu en gang; vil man demonstrere - så husk der er 2 parter i konflikten. Et NEJ til krig må også samtidig være et NEJ til intern krig og forfølgelse i Irak - og et NEJ til Saddam H. og hans tro fæller.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-03-03 22:14

Vi er fuldstændig enige - men jeg kunne ikke lade være med lidt betragtninger.
Den sidste pind var jo også lidt tynd.
Emesen.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 18-03-03 22:27

Den var absolut ikke tynd Emesen!

Kan rigtig godt lide din tørre måde at sætte ting i relief - Godt brølt løve.

Regnede egentlig med, at vi i bund og grund var enige. Tror egentlig også, at mange andre er enige med os - bare ærgeligt, at de ikke tør komme ud med holdningen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 19-03-03 00:32

Hvorfor er der ingen der arrangerer demonstrationer mod Saddam Hussein og Terrorisme?.
Pacifisterne mener vel ikke at man skal affinde sig med diktatur og undertrykkelse for at bevare freden. Hvor bliver demokratiet så af?.
mvh rfou

Kommentar
Fra : Nomad

Dato : 19-03-03 00:36

Tak Smitty

I couldn't have said it better myself.

Nomad

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 19-03-03 12:56

En ting er sikkert nogle lærer åbenbart ikke af vores historie.

Kommentar
Fra : Frk_Westh

Dato : 19-03-03 15:45

Hej

Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg aldrig i mit liv har holdt med Sadam Hussein, og tager stor afstand fra hans barbariske måde at styre sit land på!
At demonstrere mod krig er ikke det samme som at demonsterer for diktatur.
Selvfølgelig skal menneskerettighederne overholdes... der må bare være en anden måde. Det kan ikke passe at krig er den eneste udvej! Du må godt kalde mig naiv, men jeg tror på verdensfred!
Jeg kan godt lide dine holdninger Smitty - der burde være nogen flere som dig.

MVH Frk Westh

Godkendelse af svar
Fra : Frk_Westh

Dato : 19-03-03 15:47

Tak for svaret buch78.
Det kan være vi ser hinanden ude i mængden!?
MVH Frk Westh

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-03-03 11:17

jeps.....