/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik B. opgave
Fra : Kevin_90
Vist : 864 gange
85 point
Dato : 19-10-08 18:50

Hey jeg skal til at lave en matematik opg men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal starte med, den lyder sådan her:

Lad f(x)x^2-5x+31

a)
f' '(1) og f '(3) (lig mærke til at det er; f mærke af X og det samme i b'eren)

Skal jeg bruge p/q- metoden?

b)
Det punkt på grafen, hvor f''(x)=0

c)
Det punkt på grafen, hvor tangenten har en hældning på 1

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 19-10-08 19:09

Hejsa, i spørgsmål a) du skal først finde et udtryk for f'(x)
hvor f(x) = x^2-5x+31
derefter skal du sætte x = 1, og x = 3 i udtrykket for f'(x)

Derfor start med at finde f'(x).
Kan du det?

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 19-10-08 19:13

b)
Det punkt på grafen, hvor f''(x)=0

Er du sikker på, at det skal være 2 mærker (altså f''(x) og ikke f'(x)) her?

c)
Det punkt på grafen, hvor tangenten har en hældning på 1

Kan du huske om der er nogen sammenhæng mellem tangenten og f'(x) ?

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 19-10-08 19:18

Kode
Er du sikker på, at det skal være 2 mærker (altså f''(x) og ikke f'(x)) her?

Der skal kun være et mærke

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 19-10-08 19:22

Ok, det tænkte jeg nok.

Du skal differentiere f(x) mht. x for at få et udtryk for f'(x).

Kan du finde ud af det?

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 19-10-08 19:25

nej jeg ved ikke helt hordan jeg finde f'(x). jeg ved god det er den iverse funktion af f(x), men jeg er lidt ude på marken
Kode
Derfor start med at finde f'(x).
Kan du det?

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 19-10-08 19:27

Jo det ved jeg godt hvordan man gør, tak

Kode
Ok, det tænkte jeg nok.

Du skal differentiere f(x) mht. x for at få et udtryk for f'(x).

Kan du finde ud af det?

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 19-10-08 19:28

f(x) = x^2 -5x + 31

Vi starter med at finde f'(x) ved at differentiere:

f'(x) = 2x - 5

a)
f'(1) = 2*1 - 5 = -3
f'(3) = 2*3 -5 = 1

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 19-10-08 19:33

ok, kan du så ikke også lave b) ?

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 19-10-08 19:38

b)
f'(x) = 0 <=>
2x -5 = 0 <=>
x = 5/2

c)
f'(x) er netop defineret som hældningen af tangenten til f(x), så
f'(x) = 1 <=>
2x -5 = 1 <=>
x = 3

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 19-10-08 19:41

Ja, præcis!

I b) bliver der spurgt om punktet, så du skal nok lige huske at indsætte x = 5/2 i f(x) for at få punktet og ikke kun x-værdien.

Det gik da helt fint med at løse opgaven.

Kommentar
Fra : Kevin_90

Dato : 19-10-08 19:43

hehe tak for hjælpen bare lige en sidste ting

Bestem de x-værdier, hvor tangentens hældning er nul for funktionen.
f(x)=½x^2

Det er vel bare at bruge p/q-metoden?

Accepteret svar
Fra : lunalovegood

Modtaget 95 point
Dato : 19-10-08 19:46

Hmm, jeg ved ikke hvad p/q-metoden er, så det kan jeg ikke svare på.

Jeg ville diff. f(x) og sætte lig 0.

eller alternativt argumentere at hældningen er lig nul i toppunktet for andengradslign. og toppunktet ligger for x = -b/(2*a), hvor a = 1/2 og b = 0. Derfor x = 0.

Godkendelse af svar
Fra : Kevin_90

Dato : 19-10-08 19:53

Tak for hjælpen lunalovegood , håber næste gang jeg skal til at lave en opgave så håber jeg kan forstå det bedre, men tusind tak for hjælpen :)