/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Bank med K uden R
Fra : svendgiversen
Vist : 697 gange
70 point
Dato : 15-10-08 19:55

På forsiden af MetroXpress står:
"Håndboldkvinder
tæskede Rusland"

Men hedder det ikke stadig "tærskede"?
ligesom man vel stadig høster med "Mejetærsker"...

Når vi taler om "tørre tæsk" er jeg mere i tvivl??

Dette spørgsmål har indirekte lidt med det foregående at gøre...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-10-08 20:13

det er vist blevet valgfrit om man skriver det ene eller det andet i dag ligesom med mange andre ord.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 80 point
Dato : 15-10-08 20:18

tæsk [ —tæsk ] subst.plur. -ene = BANK

af ældre tærsk 'prygl', som er afl. af tærske; i betydningen 'prygl' ændredes ordets stavemåde fra tærsk til tæsk i 1985

Fra Nudansk Leksikon.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 20:36

Citat
Men hedder det ikke stadig "tærskede"?

Nej...

Det danske sprog er blevet ændret meget de sidste 100år.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-08 21:22

Og vi tæskede også Frankrig...

Tak for svaret ans, jeg lader det stå lidt endnu men du har svaret.

Med den stigende anvendelse af flade øst danske vokaler
skal vi vel også snart til at skrive tjenestekal, forskelligt fra drengen Karl.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-08 22:27

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 15-10-08 23:40

Og for at blive ved at tærske. Mener, at det i gamle dage i datid ikke hed "tæskede" men "tosk".
Sproget ændrer sig. Udtale og efterfølgende stavemåde.
Eller bare udtale, der indretter sig efter stavemåde: Eks: Hver dag fortælles i Gomorgen Danmark -TV2 hvordan trafikken ser ud ved Solrød, udtalt somom bynavnet havde noget med solskin at gøre. Men ordet er mere beslægtet med sål som i sålbænk eller det engelske ord soil og bynavnet betyder da også "rydningen ved den fugtige jord. For ikke så mange år siden udtalte ældre lokale "indfødte" da også deres bynavn som "sålrød".
Vl h W

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-08 12:16

Selv tak

Kommentar
Fra : arnold67

Dato : 16-09-09 22:44

det hedder vel stadig et Tærskeværk og Mejetærsker og ikke Tæskeværk eller Mejetæsker