/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Funktionsløn til TR/SIK rep.
Fra : Fattig
Vist : 691 gange
200 point
Dato : 08-10-08 18:41

Vi diskuterer på min arbejdsplads om muligheden for at aflønne tillidsrepræsentanter og sikkerhedsrepræsentanter. Er der nogen her på Kandu der konkret har erfaring med eller ved noget om det.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 08-10-08 19:16

Helt fint med aflønning af tr, men snak med fagforeningen. Det er jo også et stykke arbejde for dem. Jeg synes ikke det duer på arbejdspladsen.

skal i ha´mere i løn end kollegaerne?
Er det arbejdsgiver der har tilbudt det ?

Det kan jo blive betragtet som pay off. Men tag det op på generalforsamlingen og hør hvad kollegaerne siger .
Blev selv tilbudt det men sagde nej tak
tcolsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 19:27

De skal da ikke have anderledes løn end deres kollegaer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-10-08 20:09

Tag ikke fejl af TR-funktionsløn..................det er ikke noget mere end det de andre får.

Det er faktisk en form for plaster på det sår, ikke at kunne oparbejde naturlig lønforhøjelse.

En TR er jo ikke "effektiv" eller uddanner sig i faget, og har defor svært ved at opnå lønfohøjelse.

På nogle store arbejdspladser er indført TR -løntillæg. Som regel er forbundet/fagforeningen med til denne aftale.

Kommentar
Fra : tcolsen

Dato : 08-10-08 21:06

Eyvind nu ved vi jo ikke om de har "ny løn" eller andre former for funktionsløn.

Ideen med tr funktionsløn synes jeg for så vidt er god nok, men hvem skal vurdere hvor meget det er ?
Det må helst ikke være et ledelses værktøj.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 08-10-08 21:36

tcolsen.
Der er "ny løn" på arbejdspladsen. Det er jo en funktion der udføres og behøver da ikke at være "pay off", idet at den valgte også kan vælges fra og dermed ikke længere oppebærer tillæget.
Eyvind
Jeg er enig i dit synspunkt, men var det ikke for en del år siden, Tiderne er skiftet og "Vi" er blevet meget mere "Jeg".
Hvilke kr./øre beløb er der eksempler på?

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-08 17:54

Det er jo ganske almindeligt at TR får et funktionstillæg, derudover er der jo mulighed for at den faglige klub frikøber TR og sikkerhedsrep i et antal timer.

Både arbejdstager og arbejdsgiver har stor nytte af en velfungerende TR.

Da det både er et konfliktfyldt og arbejdskrævendearbejde at være TR på større arbejdspladser er det de færreste der vil påtage sig opgaven uden at blive passende kompenseret.

Om det skal gives i form af funktionsløn eller eller et særligt løntillæg spiller ikke nogen rolle, det er altså uden betydning om der er ny løn på arbejdspladsen.

At kalde det pay off er noget vrøvl da tillægget følger funktionen og ikke personen.

Hvad et passende beløb ville være synes jeg man skal være op til en forhandling med den faglige forening. Det kommer jo i høj grad an på forholdene på den enkelte arbejdsplads.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-08 18:26

For 4 år siden fik jeg og andre Tr folk lidt ekstra i posen, og der fulgte absolut ikke nogen "betingelse" med. Det var nu et fælles krav fra alle de faglige klubber.

Som der jo står et sted så er opgaven for TR at opretholde ro på arbejdspladsen og det gøres efter min mening ved at medarbejdere har det rimeligt godt og med en rimelig løn.
Heldigvis havde jeg en arbejdsgiver, som kunne se det rimelige i mine betragtninger.

Ps. Jeg opnåede kun dette tillæg et år, da jeg gik på efterløn.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-08 06:44

Inden for "det offentlige" er der fra januar 2008 tildelt små 700 kr. om måneden til sik-rep for denne funktion.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 10-10-08 14:31

Tak for svaret Thomas.Haugaard.
Også tak til jer andre for deltagelse og synspunkter