/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Bobleflåd for total newbie
Fra : WEBlance
Vist : 3092 gange
43 point
Dato : 30-09-08 23:29

Ja, så har jeg vovet mig ud i lystfiskeri . . . OG DET ER FEDT! Men jeg er en total newbie. Nu står jeg så med et ganske almindeligt bobleflåd, dem man fylder vand i. Jeg har fattet hvordan den monteres som glider - linene tværs igennem. Men hvordan monteres den i øjet som er i den ene ende? Skal hovedlinen bare bindes fast i øjet og resten også bindes fast i øjet?

/Carl

Kommentar
Fra : pve

Dato : 01-10-08 14:02

Er der ikke to øjer ? og i så fald skal den ene ("hovedlinen") fastgøres i den ene og den anden line (fra bobleflådet til fluen) i den anden med en givet længde. Jeg mener ikke linerne skal "glider" da dette vil bevirke fluen vil sidde for tæt på flådet.

Alternativt har jeg misforstået spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 43 point
Dato : 01-10-08 18:35

Du stikker linen én gang gennem øjet, gennem flåddet, og så drukner du det. Når du har passende mængder luft og vand i, stikker du pinden gennem flåddet, så der er lukket ved ventilen. Ingen knuder, og hvis noget rusker rigtig hårdt, kan flåddet glide lidt på linen, så den ikke bliver sprængt. Og skulle tingene gå fra hinanden derude, får du alle stumperne med hjem alligevel.
Prøv det i en håndvask, så du har taget inden du skal ud med kolde fingre.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : WEBlance

Dato : 02-10-08 17:59

Tak for svaret pbp_et. Det var lige i øjet ;)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-08 23:16

Jeg gloede osse en del, da jeg første gang fik sådan en fyr i hånden.