/ Forside/ Teknologi / Udvikling / CSS / Spørgsmål
10  ME.alexan.. 100
Mappe heraki for css filer
Fra : Eyvind
Vist : 938 gange
100 point
Dato : 25-09-08 21:27

Jeg er igen begyndt at lege lidt med typografisider.

Hvordan er det lige med herakiet for css filer i forhold til siderne som de skal styre.

Hvor bør css filerne ligge når siderne ligge i mapper og hvordan er så herakiet.

Håber spørgsmålet er stillet rigtigt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-08 21:42

Lukker for i dag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-08 22:30

CSS filer (*.css) som skal gælde for ALLE sider, inkluderes med (X-)HTML direktivet:
Kode
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="/default_layout.css" />

..på ALLE sider,

..hvis filen hedder: default_layout.css ..og ligger i roden: /

Således kan stylesheet'et nås i ALLE biblioteker fra ALLE (X-HTML) filer.

Lokale CSS regler inkluderet med:
Kode
<style type="text/css">
<![CDATA[
/* Indhold
.
*/
]]>
</style>

..giver precedens (= overrule ) over de inkluderede regler.

Specifikke indlejrede regler som f.eks. defineret som:
Kode
<style type="text/css">
div.mine_regler { backgropund:#fff; }
</style>

Citat
<div class="mine_regler">
bla. bla. bla.
</div>

..overstyres således med f.eks.:
Citat
<div class="mine_regler" style="background:'#000';">
bla. bla. bla.
</div>

Importerede stylesheet's er derimod afhængige af browser-fabrikantens implementation.

Derved er konstruktioner som f.eks.:

Kode
<style type="text/css">
color:#000;
@import "nyt.css";
</style>

Hvor color:#fff; ef defineret i stylesheet'et nyt.css mere usikkert, når det kommer til precedense regler.

Farven kan resultere i; enten/eller ...hvid/sort

Dette er usikkert

Som tommelfinger regel er det ellers ALTID den sidst angivne CSS egenskab, som er gældende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-08 22:34

Ps. BEMÆRK:
Citat
Why not put @import at the bottom of simple.css?
According to the CSS specs, @import rules must precede any other CSS rules in a stylesheet, so this creates the need to place it in its own stylesheet for these purposes.

http://css-discuss.incutio.com/?page=ImportHack

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-09-08 22:38

Det er liger meget hvor dine css filer ligger, du skal bare skrive stien til css filen i din html fil.
Men på min hjemmeside ligger jeg mine css filer i en mappe som hedder css.

Forstår ikke hvad du mener med heraki.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-08 22:57

scootergrisen ->
Citat
Det er liger meget hvor dine css filer ligger, du skal bare skrive stien til css filen i din html fil.
Men på min hjemmeside ligger jeg mine css filer i en mappe som hedder css.

NEJ ... det er absoluti ikke : lige meget

Hvis den referende (X-)HTML fil ligger i ./hjemmeside/underside/min_side/ ..og css filen ligger i ./css/

.. refereres css fien således: ./../../css/

Hvis den ligger i biblioteket /hjemmeside/ ..så således: ../css

Derfor bør man bruge rod-relativ adressering = / henvisninger.

Jf. ovenstående:

/css/min_css_fil.css

Vil i ALLE tilfælde i ALLE biblioteker henvise til :

min_css_fil.css

..beliggende i biblioteket css ..under roden /

http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=230AD

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-08 23:05

Ps. Éen ting er; (CSS) fil-adresserings spørgsmål.
En helt anden er; precendence regler for CSS : http://htmlhelp.com/reference/css/structure.html (Læs. f.eks afsnittet om: Cascading Order)

..eller læs:

1.) http://video.techrepublic.com.com/5100-10878_11-6164216.html
2.) http://www.eskimo.com/~bloo/indexdot/css/topics/cascade.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 26-09-08 08:08

Glimrende links!
De gav mig svaret på nogle af de spørgsmål jeg har tumlet med i laaaaannng tid!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-08 09:36

Ok Molokyle - jeg har lidt svært ved at forstå alt det du skriver.

Jeg havde drømt om at lægge en "stil.css" fil i en mappe i roden.
Og så lægge "abc.htm" i en mappe længere "ude"

Rod/stilmappe/stil.css
Rod/mappe/mappe/mappe/abc.htm

Dette virker:
Rod/stilmappe/stil.css
Rod/abc.htm
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilmappe/stil.css" />

Men ikke dette:
Rod/stilmappe/stil.css
Rod/mappe/abc.htm
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilmappe/stil.css" />

Ps. scootergrisen - du satte mig lige i gang med dit link http://www.w3schools.com/
http://www.kandu.dk/tip18608.aspx

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 26-09-08 09:51

Det handler om relative stier, og der er det vigtigt at holde tungen lige i munden.

Generelt kan man angive "roden" som /, dvs
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/stilmappe/stil.css" /> bør virke

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilmappe/stil.css" />
betyder, at stilmappe er en mappe, som skal findes relativt i forhold til mappen "mappe", dvs

Rod/mappe/stilmappe

og den findes jo ikke!

Hvis du vil løse problemet med relative stier, skal du skrive:
../stilmappe

for at gå fra "mappe" -> et niveau tilbage -> ned i "stilmappe"

håber det hjælper

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 26-09-08 09:55

Husk iøvrigt, at css filer lægges i browserens cache, og derfor kan det være nødvendigt at lukke browseren og åbne igen for at få rettelser i css aktiveret!
Det gælder iøvrigt også javascript-filer!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-08 10:04

Ja - jeg opdaterer altid ved forsøg..................når jeg husker det.

../stilmappe
Det må jeg prøve, og nu kan jeg godt huske noget om det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-08 10:17

../stilmappe > virker

Og sådan
../../stilmappe/sti.css
Når siden.htm ligger i næste mappe

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-08 21:49

Tak for svaret molokyle.

Og tak drpjotr for lige at skære det ud i pap.

Nu har jeg eksperimentert lidt, og har måske snart styr på de referancer.

Ps. Så bliver det lavet med flere iframe inde i hinanden, så siderne bliver stablet efterhånden som der vælges..........................det var det jeg drømte om kunne laves lidt simpelt med boxe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-09-08 07:23

Godt så, men lad mig lige indskyde:

Rodrelative henvisninger, som den i mit eksempel: /css/min_css_fil.css, som altså henviser til filen; min_css_fil.css der ligger i biblioteket; css som igen er placeret umiddelbart under; roden / kan som som sagt nås fra ALLE (X-)HTML filer og scripts ligemeget hvor disse er placeret i bibliotekshierakiet.

..med den undtagelse, at det kun virker når filerne ligger på en webserver. Alle webserveres rod biblioteker heddder nemlig /. Hvorimod at rodbiblioteket på din egen pc kan hedde alt muligt andet. F.eks. : C:\Documents and Settings\USER_NAME\mine filer\hjemmesider\ny\ ...eller noget tilsvarende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-09-08 07:36

Skåret i i pap og bukket i neon:

Henvisningen /css/min_css_fil.css ..kan skrevet på denne måde tilgås fra:

1.) /fil_0.htm
2.) /undermappe_0/fil_1.htm
3.) /undermappe_0/undermappe_1/fil_2.htm
4.) /undermappe_0/undermappe_1/undermappe_2/fil_3.htm
5.) ..ad infinitum.

Derfor kan henvisningen også benyttes i dynamiske scripts, includes, XMLHttpRequest's osv. ligemeget fra hvilken fil, i hvilket som helst bibliotek, at den rodrelativehenvisningen foregår.

NB. Filerne skal dog ligge på samme webserver. Hvis filerne er beliggende på forskellige servere, må man benytte absolutte referencer. Eks:

http://DOMÆNE_NAVN/css/min_css_fil.css

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-08 09:16

Min arbejdshjemmeside ligger på F:\ (pendrive) for at jeg kan flytte hen på en anden comp.
Og senere skal den så ud til en server.

Hvordan skal den så se ud på min egen
Den skal næsten styre alle sider

F:\ stilmappe > abc.css
F:\ mappe > mappe > mappe > mappe > side.htm

Og når den så skal lægges op på serveren
Det ville være rart hvis ikke hele strukturen skal laves om.

http://www.hirsenet.dk

Jeg ved godt, at jeg "karter" rundt i de hjemmesidebegreber, men en dag forstår jeg det vel.

Det er dette jeg leger med.
http://peecee.dk/upload/view/132624

Når begreberne bliver helt klare, skal hirsenet dk også styres helt af css og ikke bare halvt som nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-09-08 18:53

Ok det har du jo forklaret..............................tak.