/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Misfavning af køkkenbord
Fra : Sindbad
Vist : 962 gange
50 point
Dato : 25-09-08 16:28

Vores køkkenbord har med tiden fået en del misfarvninger, bl.a. fra indkøbssedler, der er blevet våde, og tuschen har smittet af. Men også krydderier o.a. har sat sine spor. Alle mulige former for rengøringsmidler har haft deres chance, men har ikke kunnet få bugt med misfarvningerne. Køkkenbordet er en lysegrå laminat-plade. Nogen forslag?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-08 16:32

Ja, gå ned i dit nærmeste campingcenter og køb

VK universalrens

særdeles effektiv til afarensning af snavs, fedt og olie på alle overflader der tåler vand. Benyttes til afrensning af blandt andet:

gulve, vægge, sanitet, ovne, grill, komfurer, motorer, maskiner, tekstiler, fælge. Fjerner også tjære og asfalt.

Hvis ikke din campingforhandler har det hjemme, kan du ringe til firmaet og hører hvor du så kan købe det... tlf 48488589

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-08 16:33

ups det var faxnummerer... tlf nr er her 48488584

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-09-08 16:47

Og jeg ville skifte laminat pladen ud med en rigtig køkken bordplade i træ...
Du kan få nogle billige "Atholla" træplader, det kalder jeg dem, selv foretrækker jeg asketræ.

Måske ikke lige hvad du efterspørger, men den bedste løsning.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 25-09-08 17:16

Jeg ville prøve med klorin - husk god udluftning

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-09-08 17:20

Eller Brintoverilte, selv om jeg nu ikke tror på hverken dette eller klorin, da farven sikkert er trukket langt ned i laminaten

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 25-09-08 17:32

Citat
Og jeg ville skifte laminat pladen ud med en rigtig køkken bordplade i træ...
Du kan få nogle billige "Atholla" træplader, det kalder jeg dem, selv foretrækker jeg asketræ.

Måske ikke lige hvad du efterspørger, men den bedste løsning.

Hvorfor er det bedre?? svendgiversen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-09-08 18:22

For det første er misfarvningerne jo helt væk...

Og så har spørgeren ikke længere et plast kunststof køkkenbord,
men et smukt køkkenbord i rigtig natur træ...

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 25-09-08 19:56

Ja, såføligt er misfarvningerne væk, hvis man skifter til en ny plade Meen man skal hellere ikke glemme at det er et stort arbejde i en massiv bordplade.

ram10

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 25-09-08 19:59

sindbad> har du prøvet husholdningssprit??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-09-08 21:22

Jeg tror egentlig ikke, der er så meget mere arbejde i at lægge en træplade på end at få en dybtgående misfarvning væk - forudsat bordpladen ikke går om hjørner. Jeg synes, da det var den både letteste og mest belønnende del af jobbet, da jeg byggede køkken for nogle år siden. Men det var også den dyreste del, da fruen ville have ægte teak.
mvh
pbp

Trælasthandlerne har ret ofte tilsyneladende fine tilbud på bordplader i iroko og den slags. Også merbau, men den aner jeg ikke en dyt om

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 50 point
Dato : 25-09-08 22:08

Hej
Jeg har haft held med natriumperborat (affarvningsmiddel købes i Matas). Midlet er i pulverform.
Gør bordpladen våd og drys det på. Du kan jo prøve det værste sted til at begynde med. Det lugter fælt, så du skal ikke opholde dig i køkkenet mens du lader det virke 1 times tid. Hvis det tørrer ind for dig kan du give det lidt mere vand.
Virker det ikke, kan du bruge resten til at blege/affarve hvidt tøj med.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 19-12-08 16:45

du får ikke bedre svar end dem der er givet her.
luk dit spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 19-12-08 17:28

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-12-08 17:41

Hej Sindbad
Jeg ville nu også være interesseret i at vide om du har haft held med mit råd, eller om du ikke har prøvet? Men tak alligevel
Mange hilsner
Ingelein