/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Harmløse krybdyr...?
Fra : Ysseven
Vist : 659 gange
100 point
Dato : 13-09-08 12:58

Hej derude,

Vi har snart beboermøde, og skal beslutte en ændring i vores husorden omkring bl.a. husdyr.

Der er så et kæmpe afsnit med opremsning af alle de racer, som skal forbydes, herunder "slanger, krybdyr, høns og lignende".

Personligt har jeg svært ved at se lighedstegn mellem slanger & krybdyr og en høne - men spørgsmålet er nu: Findes der ikke "harmløse" (slanger og) krybdyr, som er almindelige i danske hjem?

Forslag modtages med tak.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 13-09-08 13:15

Jow da, der findes skægagamer og har man dem fra de er unger, kan de blive temmelig kælne!!!

http://www.gekkohuset.dk/agamer/skaegagamer_side1.php

Sønnen og hans krybdyr æælskede at se fjernesyn sammen.. så havde han dem på maven, og nussede dem imens

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-09-08 13:19

Skildpadder er også krybdyr, ret ufarlige, og almindelige som kæledyr.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 13:20

Ja, jeg tænkte nok, at der måtte være noget harmløst imellem betegnelsen "krybdyr"...!

Venter spændt på, om der kommer flere.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 13:24

Skildpadder pegede jeg (lidt hånligt måske) også på, da en lille ændring kom for ½ år siden...

Men nu har afdelingsbestyrelsen forsøgt at "skære sagen ud i pap" - og forslaget er stadig fyldt med fejl og bommerter, som ikke kan give andet end ballade.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-09-08 14:16

Hej

Her kan du se en lang række øgler og mange andre eksotiske dyr, som man kan købe som kæledyr, se listen i venstre side

http://www.zoozity.dk/Krybdyr/Pasning/%C3%98gler/Berberskink.aspx

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 14:34

det sjove er så at legale former for krybdyr etc skal fodres med levende foder der så nok ikke er så meget stemning for

det lyder ret morsomt - endda hyggeligt - når fårekyllinger slipper løs (mon I må holde fårekyllinger og melorme osv osv ???)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 14:36

HØNS ??? naaaaaaah ikke i lejligheder i hvertfald

Her var det i starten tilladt med høns i haverne - men det blev der sat stopper for da visse blev arrige over kaglen og lugt så det er en saga blot

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 14:44

Krybdyr har det jo med at blive store, en orm man har smuglet ind fra Brasilien kan blive 8 m lang og sluge en schäferhund.

Kaglen i haverne ?
Man skal jo blot ikke supplere med haner, iøvrigt er de mennesker der klager de samme som spiller høj musik for åbne vinduer.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 14:44

Har du nogensinde hørt, når undulater går amok...????

Men vi må gerne holde fugle - bare ikke høns, eller hunde, der gør.

Og vi må også gerne grille, bare det ikke lugter - eller ryger!!!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 15:01

Sjældent undulater selv om min godt kan få det til at synge i ørerne, det er nærmere en Beostær eller Kakadue der kan blive såkaldte skrigere.

Jeg har heller ikke noget mod naboens grill, blot han ikke bruger halvfugtige kul og overdriver med tændvædske.
Prøv at læse vores beboerblad og interne TV i højsæsonen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 15:03

Citat
Har du nogensinde hørt, når undulater går amok...????
JA - men det var ski vores egen (den kunne ikke lide at falde i akvariet vi havde dengang )

Citat
bare ikke høns, eller hunde, der gør
ØHHHH høns der GØR ?????

Citat
Og vi må også gerne grille, bare det ikke lugter - eller ryger!!!!
altså må i have mikrobølgeovne - du milde for en børnehave - desværre noget der sker mange steder - forbud og en masse regler der ikke dur til en skid hmpfff

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-08 15:24

Jeg syntes nu ikke de "dyreregler" er så tumpede endda.

Jeg bryder mig bestemt ikke om, at skulle møde div muskelhunde når jeg går ture, flere af dem endda uden at være i snor, og hvor ejerne ofte heller ikke kan kalde dem til sig. De har ikke noget at gøre i ejendomskomplekser..

Det er heller ikke så sjældent at man hører, at krybdyr er undveget deres terrarier og ikke lige er til at finde, jeg ville nødig være nabo til en fangeflugt, når der er tale om slanger/fugleedderkopper

Høns har heller ikke hjemme i lejligheder, bare sørgeligt at det ligefrem bør nævnes, at de ikke er tilladt, det burde være indlysende

Fårekyllinger kan købes både med og uden lyd-- det afhænger af størrelsen på dyret

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 16:40

Høns i lejligheder er nu set, for ca. 10 år siden fraflyttede nogle skøre kuler en lejlighed, da de var ude fandt viceværten nogle køkkenskabe hvor lågerne var udskiftet med net, og pænt indrettet med pinde og diverse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-08 18:30

Citat
Findes der ikke "harmløse" (slanger og) krybdyr, som er almindelige i danske hjem?

Om man kan sige de er almindelige i danske hjem tror jeg nu ikke, da det kun er en lille procentdel af befolkningen der holder krybdyr.

Men uskadelige og harmløse er de sådan set de fleste....leguaner, gekkoer, varaner, agamer o.s.v. (altså øgler og krybdyr)

Fugleedddekopper.

Skildpadder både land- og sumpskildpadder.

Mange forskellige slanger og snoge er ganske uskadelige.

Men bortset fra det....så må du gerne fortælle de "båtnakker", at jeg kalder dem sådan.

Regler og forbud er godt nok......men man skal ha' noget at ha' det i når der stilles regler for andre.... altså fagligheden ( her de omtalte dyreracer)......og kendskab til lovgivningen .....før man skal begynde at makke et regelsæt sammen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-09-08 20:47

Citat
Men vi må gerne holde fugle - bare ikke høns, eller hunde, der gør.

Der gør hvad? Må I ikke holde hunde der holder fugle?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-08 16:38

Denne tråd (og de to andre i samme sag) har været spændende at følge...

Mulberrys's link (i tråden om Muskelhund / kamphund http://www.kandu.dk/spg126240.aspx) til DR var stof til eftertanke. ( http://www.dr.dk/odp/player.aspx?mt=frontpagetab&st=frontpageTab_0&fUrl=undefined&sUrl=undefined )

Skulle nogen have lyst til at læse det forslag til beboermødet, som har udløst mine spørgsmål herinde, så er det at finde på http://info.mono.net/9300/Besynderligt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 21:47

Det er svært, for i teorien kan beboerforeninger i vid udstrækning få indført sine egne regler, hvis der er flertal for dem, som alle beboerne så har at rette sig efter.

Afsnittet om hundehold, mener jeg derfor ikke der er noget at udsætte på, ud fra det første jeg skrev, udover det ikke er et påbud i henhold til gældende lov, at vaccinere hunde.

M.h.t. kattene, står der "vaccineret og mærket" ifølge gældende lov........det er der ingen lovkrav om....men kan sikkert godt indføres som gældende regel

Så står der "vaccination gælder for et år ad gangen"........det er i modstrid med de fleste dyrlægers anbefalinger, nemlig at kattene er rigeligt dækket ind ved at blive vaccineret hvert andet år.

Så punktet med "slanger, krybdyr, høns og lignende"......tydeligt, at det er forfattet af en/nogen der er bange for slanger

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-08 21:58

Men den med kattenes vaccination er god... Det må jeg vist google lidt på!

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 24-09-08 08:33

Tak for svaret Nordsted1.

Bestyrelsen endte forresten med at trække forslaget, netop da det skulle til afstemning! Mini-referat af beboermødet kan læses på http://info.mono.net/9458/Om%20husorden%20mv