/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Hvilken skal jeg vælge?
Fra : Sillepigen
Vist : 719 gange
100 point
Dato : 25-08-08 15:39

Jeg er i den frygtelige situation, at jeg bor et sted, hvor man ikke må have hund og kat.
Jeg er nu ved at affinde mig med det, men hverdagen uden dyr, er nu ikke så sjov. Derfor vil jeg gerne have et mindre dyr, en gnaver er oplagt. Jeg har tidligere haft kaniner og de er dejlige, men kræver en del plads - især, når man gerne vil have 2, så de kan underholde hinanden, når jeg ikke er hjemme.
Nu tænker jeg på deguer, marsvin, hamstre, ørkenspringmus, chinchillaer, egern... Kan I tilføje noget til listen? Jeg vil gerne have et dyr, man kan tage op og sidde med. Og som kan løbe rundt på gulvet (jeg skal nok holde øje med ledninger). Som er "sjovt" at kigge på, når det hygger eller putter sig. Er der nogen af jer, der har et af disse dyr og kan anbefale det i forhold til "mine behov" (lyder lidt egoistisk..).
Det, jeg har fundet ud af indtil nu er, at chinchillaer er nataktive og derudover kræver ene del plads. Jordegern går i vinterhi og kræver også meget plads. Så de to er lidt ude.

Håber I har nogle erfaringer at dele ud af. Jeg længes efter en lille ven herhjemme.
Kathrine

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-08 15:42

Hvad med fjerkræ, en enlig undulat f.eks, den kan blive noget så tam.

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 25-08-08 15:43

Erfaringer om fugle er også velkomne. De er også meget kære.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-08-08 15:49

Du kanfå Tiel han gnaver i alt

Marsvin ja måske Fritter nåskeeee

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 25-08-08 15:52

UUh har nu er det lige før jeg går i selvsving

Jeg har to kaniner og et svin (marsvin)

Der er himmelvid forskel på kaniner, og der ved jeg fra andre, at det ikke kun er mig der har oplevet det...

Bertram, min vædderkanin, er noget så rolig og kælen, og kunne aldrig - og jeg mener aldrig -
finde på at lave ulykker, han kan ikke engang li at gå på mit parketgulv, så jeg har lagt tæpper til ham, så han kan gå fra gulvtæppet og hen til dørmåtten

Så har jeg Silke, hun en blanding af et eller andet ubestemmeligt, og løvehoved

Hun er simpelthen en bandit, og noget så nysgerrig, hopper op på vores stole, og ææælsker at hoppe fra stol til stol, rundt om bordet, hoppe ind i buret og hente knækbrød, og rende rundt med det. På terressan har hun lavet bonsai af alle mine haveblomster

Og Bertram, han sidder undrende og kikker på alle hendes narrestreget

Så hvis det skal være en rolig og meget meget kælen, så tror jeg du skal vælge en han vædderkanin... nogle har måske oplevet det anderledes, men jeg har set forskellen hos andre, og ikke kun mine egne nimser

Bertram er kastereret, men han var nu også et dydsmønster inden.

Så er der svinet...han er noget så snakkesaglig, og kræver ikke så meget plads som nimserne, og han er såmænd lige så go' til at opdrage mig til at komme med godbider som kaninerne.

Så har du et pladsproblem, så kan jeg anbefale dig et marsvin. Har du bare lidt mere plads, så er kaniner en stor fornøjelse at se på.

Jeg må hellere stoppe nu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-08 16:00

Fortsættelse......

Inden Bertram fik sin kæreste, gik han sammen med marsvinet, det fungerede rigtigt godt... så hvorfor vælge, snup du et svin og en kanin, så behøver du heller ikke risikerer at få en mill unger

Kommentar
Fra : smurfy

Dato : 27-08-08 14:19

jeg har selv to marsvin og de går sammen og snakker-det er helt vildt hyggeligt...
og jeg kan anbefale marsvin for de er helt vildt søde og de kan blive vildt tamme...

håber du kan bruge det...

kh nathalia

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 14-10-08 22:14

hamster lyder nok bedst til dit behov, det fylder ikke så meget, kan være meget underholdene (kommer an på hvor uintelgent det er :D) det kræver heller ikke en hel masse tid at gøre rent ved, de kan sagten gå to sammen, de formere sig så bare meget hurtigt vis det er en hun og han :D men vis du ikke vil havde det, og stædig vil havde to, skal du nok vælge to hunder da de er mindst "agrasive" :D
håber du kan bruge det.

så lige en tilføjesle til det med jord egern, min fætter har 1 eller 2 kan ikke lige huske, men det/de kræver ikke alt for meget plads, de kan også gøres tame, og er meget underholdene når de ikke sover :D

mvh.
mathias/meller

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-08 09:47

Jeg syntes ikke hamster er en god ide, de er også nataktive og vil meget gerne sove om dagen

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 18-10-08 14:39

Tak for alle jeres svar, især dit, Nordsted.
Lykkelig vist har mit problem taget en drejning. Dem, der ejer lejligheden har selv fået kat, så nu er der dyr i huset, uden jeg selv behøvede anskaffe mig en gnaver.
Men tak for jeres interesse og hjælp! Jeg får sikkert brug for rådene en anden gang ;)

God weekend,
Kathrine :)