/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Moms på kørsel?
Fra : jansler
Vist : 5783 gange
200 point
Dato : 21-08-08 11:52

Hej

Moms på hotel og kørsel m.m.?

Jeg har en lille virksomhed, hvor jeg har freelance instruktører tilknyttet. De får en aftalt hyre for en opgave, hvor der tillægges moms.

Hvis der er behov for kørsel og hotel afregnes dette i henhold til statens takster og hotelbilag. Vi har hele tiden holdt disse tillæg uden for momsafregning, men jeg har nu fået at vide at instruktørerne skal tillægge moms og jeg skal gøre det samme overfor kunden.

Er der nogen som har kendskab til dette?

På forhånd tak.

De bedste hilsner
Jansler

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-08-08 12:28

Fra min tid som selverhvervende, husker jeg at min bedre halvdel gjorde mig opmærksom på at taxa kørsel ikke er behæftet med moms, da det går under begrebet serviceydelser.
Denne kloge kone er revisorassistent og hendes far, statsautoriseret revisor.
Så det tror jeg så på.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 200 point
Dato : 21-08-08 13:10

Der er moms på enhver samlet ydelse, også selvom en del af den skal dække udgifter til noget momsfrit. Hvis der fx aftales en samlet hyre alt inkl, så skal der moms på det hele.

Men så vidt jeg kan forstå, så kan dette (eller en del heraf) køres som et udlæg efter momslovens § 27. Stk. 3. "I afgiftsgrundlaget medregnes ikke: ... 3) Beløb, som en virksomhed modtager fra aftager som godtgørelse af omkostninger afholdt i aftagers navn og for dennes regning, og som i virksomheden registreres på en udlægskonto. Virksomheden skal kunne gøre rede for de enkelte beløb for disse udgifter og kan ikke fradrage afgiften heraf."

Lad konsulenterne skrive fx denne regning:

Aftalt hyre 10 kr
Nattillæg (ulempe, udokumenterede småudgifter) etc: 2 kr
Moms 25% af 12 kr: 3 kr
Ialt 15 kr
Udlæg til hotel, jvf vedlagte bilag: 7 kr
Ialt at betale 22 kr

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-08-08 14:24

Der er ikke moms på taxa kørsel.
Der er betalt moms på hotelovernatning og spisning.
Der er moms på buskørsel når det er rutekørsel, men ikke kørsel med en turistbus til en udflugt.

Du kan jo være ligeglad med om du får en regning med mons da du alligev fratrækker momsen i dit regnskab.

hawaii7

Kommentar
Fra : jansler

Dato : 21-08-08 18:08

Hej igen

Svar til HenrikKrebs: Jeg forstår din opstilling, men kan ikke udlede om der skal betales moms af kørsel. Her tænker jeg på brug af egen bil og afregningen iht statens takster?

Svar til Hawaii7: Ja, jeg ved godt at det er ud/ind med momsen, men derfor skal det jo være i orden og der er jo ingen grund til at tillæge moms på noget som ikke skal momses

De bedste hilsner
Jansler

Godkendelse af svar
Fra : jansler

Dato : 25-08-08 08:35

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-08-08 09:28

Kørsel som du 'producerer' i egen virksomhed skal efter min opfattelse momses. Herunder kørsel som du udbetaler til egne medarbejdere (fx dig selv). Det er en del af dit produkt, det er ikke 'erhvervsmæssig persontransport'.

Kun udlæg du på din kundes vegne har foretaget til trediemand (instruktøren for dennes hoteludgifter) kan du køre efter momslovens udlægsregler. Det beløb vil jo også indeholde moms (hvis det er momspligtigt) - men eftersom du kører det som udlæg vil det ikke berøre momsregnskabet.

Se osse http://startfirma.dk/spm/940