/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Puddel gnider sig
Fra : svendgiversen
Vist : 1491 gange
110 point
Dato : 19-08-08 20:34

Min lille sorte mini pudel har i nogen tid kløet sig på halsen med det ene bagben.
Er det mon hår i ørerne, der skal fjernes?
Den skal snart klippes, så vil jeg bede at få ordnet ørerne...

Men på det sidste er den også begyndt at gå frem og tilbage og gnide sig op ad møblerne.
Den har fået loppemiddel i nakken: Fipronil, men det har ikke hjulpet.

Min bror siger den får for meget kød (protein), kan det være årsagen??
Vor nabos hund får kun tørfoder og vand,
men det er jo svært når lille Debbie plejer at få lidt godt ud over overlevelseskuglerne...

Den får Royal Kanin for små hunde,
måske skulle jeg prøve noget andet; ud over at reducere dens godbider...
Er der noget der kan anbefales? Bedre, mindre protein holdigt??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-08-08 20:51

Det er jo lopper. Det er ikke nok at dryppe i nakken!
Lopper yngler i gulvtæpperne, Der lægger de ders æg og de kan ligge der i lang tid - indtil der bliver varmt nok, så dukker de frem og hopper på den nærmeste hund.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-08-08 21:14

Jeg er sikker på, at valde har ret

Her kan du læse gode råd om bekæmpelse af lopper + midler
http://www.netdyredoktor.dk/sw15788.asp

http://shop.netdyredoktor.dk/pl/Loppemidler_til_hunde_163.aspx

Vi har brugt Frontline, med god effekt til vores Storpudler

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-08-08 21:19

Du har jo selv konstateret at loppemidlet ikke fungerer. Altså har hunden lopper.
Den kan også reagere allergisk på loppemidlet, det er der mange hunde som gør, således, at huden bliver rød og irriteret. Når hunden klør sig meget, er der også risiko for den kradser hul på huden og der kommer bakterier i, med efterfølgende betændelse (hot spot). Start med at vaske din hund, evt i noget mod lopper og noget som dæmper kløen, men pas på hvad du bruger. Du kan sikkert købe noget ved dyrlægen. Vask vil også minimere risikoen for hudbetændelse.
Rengør hjemmet med støvsugning og f. eks. Absolut D. Husk bilen, hvis du har en sådan. Så skal du nok få kål på kreaturerne. Men det er et stort arbejde.
Mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 19-08-08 22:04

Jeg tror næppe det er hår i ørerne, da du skriver Debbie klør sig på halsen... den ville vel have kløet sig på ørerne hvis det var der problemet var.

Lopper, ... det er ikke utænkeligt, prøv at tjekke for "møjdyr" i lysken og rundt om "rumpehullet" der kan de godt li' at være.

Hvis du ikke kan se nogle lopper der, så kan du evt. børste Debbie, imens hun står på noget lyst, f.eks et lagen.

Finder du ingen lopper, så kan det godt være for meget protein, men du må jo selv vide om hun får mere end hun plejer??

Jeg syntes også det må være lidt kedeligt for en hund at dufte når vores mad bliver tilberedt, og så selv få "overlevelseskugler" sjovt udtryk, så vi giver også vores hund kød ved siden af.

Af kød, giver vi kylling, kalkun, eller rent svin/okse. Der kan være alt for meget skidt i hundefærdig retter. Så hvad får Debbie ud over tørfoder??

Tørfoder kan reguleres efter alderen. Foderet kan også være med forskelligt kød, vores får med kylling eller kalkun, da han får kløe af de andre.

Jeg syntes du skal ringe til dyrlægen, og fortælle hvordan Debbie har det - med mindre du finder lopper, for så er årsagen indlysende -

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-08-08 00:14

Prøv med noget foder, der overvejende er lavet af fisk - hvis det da ikke "kun" er lopper.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-08 10:25

Der er ingen synlige tegn på lopper,
derfor min mistanke om fejlernæring

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-08-08 10:54

Prøv du så som foreslået, at skifte foder type. Det er min erfaring, at rigtig mange hunde har hudproblemer fordi kosten er forkert ( tør )
Er du i tvivel så spørgs dyrlægen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-08 11:43

Det kan osse være ræveskab. Det kløer voldsomt -især på hovedet og ører.

Er der noget at se på ørerne? Eller på huden i ansigtet?

Ræveskab hos hunde er IKKE det samme som hundegalskab, som jeg har oplevet at nogen tror..

Ræveskab er en ubehagelig hudsygdom, men det er relativt nem at helbrede.

Sygdommen er meget smitsom. Den smitter både ved direkte kontakt mellem hunde og ræve, men også bare hunden færdes et sted, hvor der også kommer syge ræve.

http://www.netdyredoktor.dk/sw8469.asp

---I starten er der ikke synlige hudforandringer. Kun den voldsomme kløe, -især i ansigtet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-08-08 16:48

Hvis hunde får for meget protein giver det skæl i pelsen, prøv at kigge efter det. Det plejer nu i øvrigt ikke at give kløe.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-08 16:54

Det ligner ikke ræveskab, og den har ikke skæl,
men den har hår i ørerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-08-08 16:56

Når Nikki er til sit årlige kmeftersyn, plejer dyrlægen at fjerne pels i ørerne og tjekke for voks, vi kan da ønske at det bare er sådan en bagatel

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-08 17:12

Debbie skal klippes på tirsdag, så plejer klippedamen at gøre det samme...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-08-08 17:15

Svend så kan vi da xx fingre for, at det bare er det der skal til

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-08 08:07

Tak for svaret Nordsted1.