/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Luft/vand varmepumpe
Fra : Harring
Vist : 1520 gange
50 point
Dato : 18-08-08 14:04

Vi har et lille hus med gulvvarme overalt. Vi har så fået installeret en varmepumpe som skal opvarme hele huset samt brugsvand. Vi har en 250 l solvarmebeholder med en 6 kw patron som skal løfte varmen op til de 65 grader jeg har indstillet den til. Mit spørgsmål er så, hvordan skal temperaturen indstilles på henholdsvis patron og varmepumpe? Det er svært at få svar på det hos leverandøren og div fagfolk, da de har forskellige meninger om det, eller ikke ved det.

Lige nu står patronen til 65 grader og varmepumpen på 60 grader fremløbstemperatur. Gulvvarme er slukket her om sommeren men brugsvand skal jo stadigvæk bruges og vi vil jo helst spare på strømmen bedst muligt.

Spørg endelig hvis der er tvivl om min lange og indviklede forklaring*S*......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-08 14:13

Medfølger der ingen instruktion?

Hvilket produkt taler vi om?

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 18-08-08 14:20

Jo der medfølger instruktion men ikke omkring netop vores installation, men kun varmepumpen.

Det er en pioneer varmepumpe. Det er mere et spørgsmål om jeg skal sætte varmepumpen højere eller lavere end patronen for at spare strøm og driftsikkerhed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-08 14:24

Nåehhh, den der kineser, med en coax-veksler. Og så sat sammen med en solfanger beholder????!??

Har du solfangerpaneler på også?

PS
Med de nuværende justering er det vildt for dyrt at køre med!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-08 14:29

Hvis det er samlet som jeg tror (eller gætter), bør du indstille varmepumpen til 50° og elpatronen til 40° En gang ugentlig stiller du patronen op til 65° i en time.

Hvis du har solfangerpaneler på stiller du startdifferencen til 10° og stopdifferencen til 1°

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-08 14:31

Problemet er at varmepumpen er en ombygget klimavarmepumpe, som ikke umiddelbart er beregnet for høje temperaturer. Og slet ikke 60°. Stiller du elpatronen højere end varmepumpen, kommer el-patronen altid først og du sparer ingen penge. De 65° kan du nøjes med en enkelt gang om ugen for at modvirke vækst af legionella i vandtanken.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 18-08-08 14:40

Den kineser er så blevet en amerikaner som bliver fremstillet i Miami, men det er nu også irelevant i denne sammen hæng.

Som jeg kan se på jeres svar skal jeg stille varmepumpen højere end patronen. At det er en solvarmebeholder hænger sammen med udførelsen og at den er perfekt til en luft/vand varmepumpe (kredsløb osv).

Vi har ingen solpaneler men udelukkende luft/vand samt patron.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-08 14:43
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-08 14:51

Menæhhhh har luret lidt på deres vanddiagram. Men der foreligger ingen vejledning, hverken i det ene eller det andet. Men hvis ikke du skal ruineres af driften på elpatronen bør du som minimum dæmpe driften af denne betragteligt. Allerhelst kunne jeg have ønsket mig en diffencieret temperatur på fremløbet, valgt efter om vi varmer brugsvand eller radiatorvand. Den sidste skal selvfølgelig udekompenseres. På den måde får du bedst mulig driftøkonomi.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-08-08 16:04

Jeg forstår ikke rigtig dit spørgsmål.
Har du både en varmepumpe og et solvarmeanlæg der er koblet sammen?

Jeg har selv kørt med en varmepumpe luft til vand i 20 år. Det er en ældre model som stopper ved
-8 grader, da den så ikke producerer gratis varme mere. Derefter kobler 2 stk elpatroner ind og klarer opvarmningen. Den normale fremløbstemperatur på vandet er ca. 48 grader.
Når pumpen stopper og jeg kører på el-patroner bliver vandet hævet til ca. 60-65 grader.
Det er der en god grund til. Når det fryser meget og det er skide koldt er der behov for varmere vand i radiatorerne.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-08 16:33

Ikke helt Hawai. Pioneeren kan gå længere ned end din gamle, stadig dog med vigende effektfaktor. Men Pioneeren er "kun" en klimavarmepumpe og er ikke for god til at skulle højt i temperatur - i særdeleshed ikke når det er koldt ude. Din er lidt halvsløj under -8°, men dette er mere aldersbetinget og begrænset af den dengang til rådighed værende teknologi.

Moderne varmepumper af idag kører ned til -20° (f. eks. Daikin og IVT). Og IVT'en kan gå helt op til 65° i afgangstemperatur.

Opbygningen med solfangerbeholderen er noget mix man har lavet. Først havde man et almindelig standard pioneer klimaanlæg. Til udedelen fra et sådan, udviklede man en vekslerdel med indbygget vandpumpe. Men da man også gerne ville kunne tilbyde varmtvandsproduktion har man lavet opstillingen med en solvarmebeholder. Men åbnbart har man ikke gjort sig den ulejlighed at skrive en ordentlig og anstændig vejledning til driften af dette system.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-08 17:43

Varmt brugsvand skal op på en temperatur- i hvert fald jævnligt- så legionella ikke kan leve.
På den anden side skal man ikke mere over ca. 55 ° end nødvendigt. For ved denne temperatur begynder der at sætte sig kedelsten for alvor.

Når du skriver at du "sætter temperaturen til" tror jeg du mener den temperatur som det pågældende anlæg slukker ved.

Når du sætter elvarmen (varmepatronen) til en højere temperatur end varmepumpen , kommer pumpen aldrig til at køre fordi elvarmen holder temperaturen så høj, at pumpen konstant vil være slået fra. I hvert fald hvis de virker på det samme vand i samme beholder.

Du skal sætte varmepumpen på ca 60 ° , så kører den varmt nok til at undgå salmonella, men uden for meget kalk.
Dernæst slukker du varmepatronen helt og nøjes med manuelt at tænde den i perioder med meget lave udetemperaturer, hvor pumpen får det for hårdt.

Men det ville være nemmere at råde , hvis man kendte anlægget bedere.

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 18-08-08 21:41

Mange brugbare bud på indstillingen og jeg er da også kommet frem til at der er lige så mange meninger om det som der er varmepumper*S*.

Nu må jeg lige spørge om noget. Hvad er legionella og hvor kommer salmonella ind i billedet?

Og til sidst vil jeg lige høre jer andre om det er en god løsning helt at slukke for patronen og køre varmepumpen helt i top?

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 18-08-08 21:55

For øvrigt så lugter vores varme vand af lort kort sagt, men det er vist en anden tråd....*S*

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-08-08 01:06

Legionella er en sygdomsfremkaldende bakterie, som lever og formerer sig godt i vand ved ca. 40 grader. Risikoen er at indånde den med vanddråber i brusebad.
Kendt Fra usa hvor en legoinærkongres blev dødeligt ramt af hotellets anlæg med forblandet halvvarmt vand til bruserne.
Bakterien er ret almindelig også i vores vandsystemer , men spiller ingen rolle hvis vandet enten holdes koldt eller ordentlig varmt. Jævnligt op omkring 60° C. Så dør bakterierne.
Det har ikke noget med salmonella at gøre.

Varmepumper giver bedst virkningsgrad hvis de ikke skal pumpe mod så stor temperaturforskel.
Derfor er de ikke gode ved luft til vand, hvis man vil have 60° vand når udetemperaturen er -10.
Sliddet på pumpen bliver let mere kostbart end energigevinsten.

Varmepumper er bedre til rumopvarmning via et lavtemperatursystem. De kan også bruges til forvarmning af brugsvandet . Men det kræver et sofistikeret system med flere beholdere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-08 10:30

Du gentager hvad der allerede er skrevet Transor og tilsætter lidt "ingeniør-ævl".

Pkt 1. Pioneeren kan formentlig ikke (og det vil ikke være tilrådeligt) arbejde så højt som 60°. COP'en bliver en middelsvær katastrofe, hvis man lader sådan maskine køre for højt. Ergo helst lige under 50° så klarer den sig nogenlunde.

Elpatronen bør du styre vha to termostater og en eller to timere. Jeg ville lave det således at temperatur 1 var f.eks 45°C og indkoblingen forsinket ca 60 minutter. Muligvis skal den ned på lidt mindre, men der må man eksperimentere sig frem. Varmepumpen kunne du så passende instille på 48° og en diff på 4°. Termostat 2 for elvarmelegemet indstiller du til 65° med indkobling 1 gang ugentlig i en time - via timeren.

På den må vil varmepumpen søge at komme først. Og ekstra varme fra elvarmen tillades først efter en times drift med max ydelse fra Vp'en. Temperaturspidsen i beholderen sikrer du ved det ugentlige pust til 65° (lav dette om natten så skoldning undgås).

En rigtig regulering med prioritering og flydende kondensering havde dog været at foretrække, men det kan du ikke med det her udstyr.

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 19-08-08 10:32

Tak for svaret 3773.