/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
virus i eprom
Fra : 234
Vist : 603 gange
50 point
Dato : 17-08-08 00:36

Hej!
Kan man få virus i eprommen på bundkortet , hvis ja , hvordan fjernen man den?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 08:29

du kan få vira/malware hvor som helst - får du en meddelelse om det ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 08:33

ps kan du jo lige forhøre dig her:

http://www.malwarecheck.dk/forum/

vil du bare vide det så gå i kategorien gennerelle spørgsmål om sikkerhed og sikkerhedsprogrammer

mener du at være inficeret så læg dit spørgsmål i kategorien runscanner forum

det er gratis at tilmelde sig og benytte forum

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-08-08 09:00

man kan da ikke få virus i en E-prom. En E-prom skal da "brændes" og der kan derfor kun læses til den og ikke skrives til den.

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-08 09:03

http://da.wikipedia.org/wiki/EPROM

så svaret er NEJ. Med mindre der er virus i det program der brændes ned på E-prommen fra fabrikken, og det er nok meget usandsynligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 09:18

Citat
Med mindre der er virus i det program der brændes ned på E-prommen fra fabrikken, og det er nok meget usandsynligt
.. det er nu slet ikke så usandsynligt endda - rigtig mange producenter lægger desværre skidt med ind.

yderligere kan hardware udemærket blive angrebet af vira og andet skidt - for eks tastatur og mus osv er slet ikke ukendt (jeg fik nedlagt en pc hvor musen var angrebet ret så hårdt engang )

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-08-08 09:25

mirit, her må du tage dig sammen.

Der kan IKKE ligges noget virus på en E-prom. Det er der ingen tvivl om, alt andet er vrøvl.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-08 09:51

Man KAN ændre i visse kredse af eprom ( Erasable Programmable Read-Only Memory ) - derfor kan der lægges skadeligt indhold i - men ok det er fluekn----- ri.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-08-08 09:53

ja, det er myre knep........ri

Da man skal have E-prommen ud af pceren. Sætte den i en speciel brænder til E-prom. Derefter skal man sætte den i igen.......................................

Det er nok ikke lige det han mener, når han spørger om der kan komme virus i.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-08-08 12:09

ROM = Read Only Memory
PROM = Programmable Read Only Memory
EPROM = Erasable Programmable Read Only Memory
EEPROM eller E2PROM = Electrical Erasable Programmable Read Only Memory

ROM er programeret fra fabrikationen.
PROM kan programmeres / brændes én gang.
EPROM kan slettes med UV-lys og programmeres igen.
EEPROM kan slettes og genskrives med elektriske signaler, mens den sidder i kredsløbet.

BIOS kan jo opdateres (Slettes og genprogrammeres)
og er for det meste en kombination af ROM/PROM og EEPROM

Sår'n cirka med forbehold for stavefejl.

Så der kan placeres virus i en BIOS, men det er vist meget sjældent.
Der kan jo også ske fejl under opdatering af BIOS. Ik' ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : 234

Dato : 17-08-08 20:40

Hej mirit.dk
Jeg har ikke fået en meddelse om det men , min kollega siger at man godt kan få virus i den , så jeg vil da lige hører om det var rigtigt , selvom jeg aldrig har hørt om det.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-08-08 21:06

Jeg prøvede lige at Google : Virus BIOS

http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?a=226
http://www.physicsforums.com/archive/index.php/t-70155.html

Og mange flere.
Gambrinus

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-08-08 21:17

MAN KAN IKKE FÅ VIRUS I EN E-PROM, DEN SKAL BRÆNDES MED SPECIELT BRÆNDER. DEN ER TIL AT LÆSE FRA

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-08-08 21:19

JA MAN KAN FÅ BIOS VIRUS, DA EN BIOS IKKE ER EN E-PROM. DA MAN KAN SKRIVE TIL EN BIOS............... EKSEMPELVIS VED BIOS OPDATERING.

Godkendelse af svar
Fra : 234

Dato : 17-08-08 22:07

Tak for svaret troldenesdhb.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-08-08 22:08

Øøøøøhhh .....
Var det ikke det jeg prøvede at forklare ovenfor ?
Gambrinus
PS : Din Caps Lock sitter fast. Troldenesdhb

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 18-08-08 06:06

selv tak