/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ildfast Grill Sealing
Fra : svendgiversen
Vist : 944 gange
125 point
Dato : 11-08-08 21:18

Da jeg blev pensioneret fik jeg en dyr Bodum Bord Grill som afskedsgave.
Den har skuffet mig på flere måder...

Grill risten var ikke med tykke stænger, men kun billigt trådnet.
(det er jo stængene der skal stege kødet, ikke flammerne).

Selv om grillen er oval, lykkedes det mig at tilpasse risten fra min gamle gril, som jeg så ødelagde.
Og nu har jeg ikke mere nogen højde regulering mere, etc.

Men det der skuffer mig mest: Låget slutter ikke tæt.

Jeg har også en kuglegrill; her slukker jeg de ubrugte kul ved at lægge låg på så de kan genbruges. Det kan jeg ikke gøre med min nye utætte Bodum grill.

Det jeg efterlyser er en form for tætning, mellem den ovale gril skåls øverste rundede kant,
og det tilsvarende ovale låg med modsat konkav runding, der bare ikke passer til bund skålens.

Hvilket materiale kan jeg bruge til tætning?
(noget ildfast, et sted mellem cement og asbest, men jo ikke sundheds skadeligt).

Og hvordan bruger jeg de to ikke helt identiske kanter som støbeforme??

Kort sagt: Hvad gør jeg?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 135 point
Dato : 11-08-08 21:27

Du kan købe noget ovn- og skorstenstætning på fugepatron, og hvis du renser den ene af kanterne godt af og sprøjter kittet ud på den, fedter den anden kant ind i siliconefedt eller -olie og sætter sammen, vil jeg gætte på, du får den ønskede virkning. Men altså rent gæt. Kanterne der på stedet blir i øvrigt ikke mer end højst 250 grader (snarere 210) ved normal drift, så måske kan du endda bruge en billig siliconepatron fra ALDI eller SILVAN. Der skal du så i stedet bruge margarine eller madolie som slipmiddel.
alt er gætteri; prøv først siliconen. Den kan renses af igen med håndkraft hvis det mislykkes - og koster kun 15 - 30 kroner. Den anden er væsentlig dyrere.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-08-08 21:31

PS: tillykke med pensioneringen. Har lige hørt om en kvindelig lærer, der blev pensioneret. Hun rundede sin afskedstale af med fra en bærepose at tage en træklods, en clockradio og en hammer, lagde nr. 2 på nr. 1, sagde, dette her havde hun glædet sig til længe og smadrede så bæstet med nr. 3.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 11-08-08 21:33

Kan kun give pbp_et ret. Det lyder som en god ide, men den med den billige silikone dur ikke ER prøvet.
Men tro mig. Du bliver ALDRIG glad for den Bodum. Den er ca. ligeså dårlig som den er pæn.
Og har man en gang prøvet en Weber.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-08 11:11

Foreløbig tak.

Jeg havde håbet der fandtes en tætningsliste, ligesom på ovn låger, der kunne klæbes på.
Eller en masse med fibre i, som i tagtætnings materialer?

Kender silikone fra tætning af vaske, men nok tvivlsom det kan tåle varmen??

Ellers må jeg jo prøve ovn tætningen...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-08 13:01

silicone ER ret varmefast, men det er billigt at prøve!

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-08-08 20:12

Tak for svaret pbp_et.