/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad er opvaskmaskine salt
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 3362 gange
100 point
Dato : 11-08-08 17:37

Det salt man hælder i opvaskmaskinen for at regenererer ionbytteren - hvad er det for et salt ?

Hvorfor kan man ikke bruge dette salt som erstatning for det normale salt til husholdningen ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 17:43

det er filtersalt - det klumper ikke som almindelig salt gør (hvordan det så er fremstillet aner jeg ikke en disse om)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-08-08 17:48

Kender du den kemiske sammensætning ?

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 110 point
Dato : 11-08-08 17:52

Det er RENT salt.du kan sagtens bruge det i husholdningen.
http://www.viffos.dk/_da-DK/id:2816
Her kan du læse lidt om salt + priser.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 17:52

helt ærligt - jeg går ud fra det bare er alm salt som sådan - aner intet mere

og

da jeg engang fik en brugt opvaskemaskine anede jeg lige så lidt - fik bare at vide at her skulle der sæbe i - afspændingsmiddel i og der skulle der så salt i. Jeg købte ganske almindelig salt (husker ikke om det var groft eller fint)

maskinen overlevede - opvasken ligeså ( oven i købet med flot resultat) - sååeehh - jeg tror det er endnu en fidus til at sælge noget der blot er dyrere

det er så bare min mening om den sag

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-08-08 17:55

Tak for svaret muldvarp1.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 17:56

så var almindelig husmor instinkt altså ikke så ringe

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 11-08-08 17:57

Velbekomme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-08 17:57

Det er såvidt jeg ved bedre renset end almindeligt salt (for at undgå et eller andet der kan starte aflejringer eller flyverust i opperen), klumper ikke og kan bruges i stedet for almindeligt salt i husholdningen, hvis ´man skulle få den lyst.

Nu har jeg været ude at kigge (hvorfor har jeg tre poser liggende) og det betegnes som rent (men altså renset) salt. Der står ikke ligefrem det kan bruges i maden, men det må rent salt sagtens kunne. Det skulle jeg have tænkt på da jeg løb tør for salt for nylig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 17:58

Citat
Tilsat anti-klumpningsmiddel E535, 20 mg/kg
.. lyder ikke rart

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-08 18:09

filtersalt renses med KLOR - bare til oplysning - men kan findes uden - så gælder det at kigge på varedeklarationen - bon appetit

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-08 18:27

Nu er kogsalt jo natriumchlorid (NaCl), så der er masser af chlor i i forvejen!

Kommentar
Fra : debut

Dato : 11-08-08 19:24

E 535, Natriumferrocyanid
Type Syrer, baser og beslægtede stoffer

Vurdering
Egenskaber
Kommentar Godkendt på et begrænset datagrundlag. (Derfor kun) tilladt til salt og salterstatninger
Referencer E-nummerbogen. Tilsætningsstoffer i maden: Virkninger og bivirkninger, Orla Zinck og Torben Hallas-Møller, 2002 (Aschehoug, Danmark, 5. Udgave

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-08-08 09:35

Vi har i de sidste 30 år brugt EXPO salttabletter, som vi køber hos Trælasten, 25 kg. sække. Det er billigste vi har kunnet finde.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 12-08-08 10:27

Hvor mange tabletter bruges der til en gryde kartofler ????